
Chcesz robić portrety z prawdziwego zdarzenia, a nie tylko korzystać ze smartfonowego trybu portretowego. Oto wybór najciekawszych obiektywów do portretów do aparatów systemowych takich jak Canon, Nikon czy Sony.
Jaki dobry obiektyw portretowy?
Producenci smartfonów w 2018 roku prześcigają się w promowaniu swoich funkcji zdjęć portretowych. Dla celów amatorskich, a nawet poważniejszych w niewielkim formacie, taka strategia znajduje zastosowanie. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej tym zdjęciom dostrzeżemy, że to wciąż udawanie prawdziwej fotografii portretowej. W odpowiedzi na pytanie jaki obiektyw do portretów nie znajdziemy smartfonów. Obiektywy, które polecamy podłączymy do lustrzanki, nawet amatorskiej, lub bezlusterkowca, również takiego którym filmujemy.
Nasze propozycje obiektywów do potretów
- Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM
- Nikon Nikkor 50mm f/1.8G AF-S
- Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM
- Canon EF 85mm f/1.2L II USM
- Sigma A 85 mm f/1.4 DG HSM
Bardzo drogi zestaw do szerokiego portretu, ale świetne zdjęcia to nie tylko sprzęt, to także, a nawet przede wszystkim, sympatyczny model/modelka.
Obiektyw portretowy - co to jest
Zanim odpowiemy na to pytanie jaki obiektyw do portretów określmy sobie czym jest portret. Utarte przekonanie każe uznawać za portretowy obiektyw, taki, który ma ogniskową około 85 mm, dużą jasność i przysłonę o jak największej liczbie listków, która pozwala na mocne rozmycie tła i uzyskanie estetycznego bokehu, czyli efektu rozmycia tła z maksymalnie kołowymi obrazami nieostrych elementów kadru. Słusznie, taki obiektyw należy uznać za dobrą portretówkę, ale ograniczanie się do takiej ogniskowej to błąd.
Portret to nie tylko zdjęcie z rozmytym tłem, przedstawiające modela jak popiersie, które wypełnia ciasno kadr o co łatwo przy 85 mm. Portret to bardzo szerokie pojęcie, a najkrócej można określić go jako zdjęcie, które przekazuje charakter pokazanej postaci. Może to być jej wygląd, może to być jej relacja z otoczeniem, z wykonywaną pracą. Dlatego portretem może być radosne zdjęcie bliskiej nam osoby podczas wycieczki w parku z niezbyt rozmytym tłem, zdjęcie komunijne na którym koncentrujemy się na twarzy i emocjach dziecka, ale też fotografia człowieka, na przykład zegarmistrza, przy pracy.
Portret może pokazywać całą sylwetkę, ale dla uwydatnienia konkretnych cech wskazane jest przycięcie kadru, a w tym najbardziej pomocne są obiektywy o co najmniej standardowej ogniskowej. Dłuższe ogniskowe są wskazane też ze względu na minimalizację efektu przerysowania jaki towarzyszy krótkim ogniskowym i prowadzi do karykaturalizacji pokazywanej postaci. Nie wyklucza się stosowania krótszych ogniskowych, nawet 35 mm, ale musi to być przemyślane i uzasadnione.
Dlatego za obiektyw portretowy uznamy zarówno szkło o ogniskowej 35 jaki i 135 mm. Duża jasność jest wskazana, choć nie oznacza to, że każdy portret musimy wykonywać przy przysłonie f/1,4. Dlatego wybrany obiektyw powinien dobrze sprawdzać się zarówno przy otwartej mocno jak i bardziej przymkniętej przysłonie.
Czy to jest portret? Można dyskutować, ale na pewno uzyskanie takiego zdjęcia z bliska byłoby kłopotliwe.
Możemy też posiłkować się obiektywami zoom (niestety w tym przypadku kosztownymi), które pozwalają nam na elastyczność w doborze kadru i miejsca fotografowania. Wśród fotografujących profesjonalnie bardzo popularne są obiektywy 24-70 mm o jasności f/2,8 przy dłuższej ogniskowej lub telezoomy 70-200 mm f/2,8 w całym zakresie. Stosując dłuższą ogniskową i chcąc wypełnić odpowiednio kadr odchodzimy od modela zmieniając też jego relację z tłem, proporcje twarzy i sylwetki, dlatego zdjęcia wykonane przy 50 mm i przy 150 mm będą miały inny charakter.
Najlepszy obiektyw do portretów
Poniżej prezentujemy kilka najlepszych, a raczej najciekawszych obiektywów portretowych gdyż oferta tego typu szkieł jest bardzo szeroka. Choć może wydać się, że odpowiadamy tu na pytanie o obiektyw do portretów Nikon czy Canon to w praktyce podobne konstrukcje, czasem różniące się jedynie mocowaniem, dostępne są też dla innych systemów - Sony, Fujifilm, Panasonic. Różne rozmiary matrycy mają wpływ na efekty, ale wiążą się one przede wszystkim z koniecznością zmiany odległości model-obiektyw, gdy chcemy wypełnić kadr podobnie jak przy pełnej klatce.
Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM
Obiektyw o którym wszyscy wypowiadają się w samych superlatywach. Kosztowny, lecz gdy potrzebujemy szkła o zmiennej ogniskowej czyli zoomu, nie możemy sobie pozwolić na komfort szybkiej zmiany na stałkę portretową, to najlepsza propozycja. Dzięki zmiennej ogniskowej możemy czuć się jak użytkownik kilku różnych portretówek. Z kolei zastosowanie 200 mm pozwala na uzyskanie ciekawej perspektywy i jeszcze mocniejsze rozmycie tła. Trzeba tylko pamiętać, że im większa ogniskowa tym dalej musimy stanąć od modela, a to oznacza że komunikacja podczas sesji będzie trudniejsza. Z drugiej strony możemy pozwolić sobie na portretowe ujęcie nawet w sytuacji gdy nie możemy bliżej podejść do modela, na przykład na ślubie. Inni producenci dla innych systemów również mają w ofercie takie obiektywy, ale mogą mieć one inną charakterystykę, szczególnie w przypadku pełnej klatki. Inne są też ceny. Ten Canon ma całkiem atrakcyjną cenę, jego następca z oznaczeniem III jest już sporo droższy.
- Typ obiektywuteleobiektyw
- Ogniskowa70-200 mm
- Mocowanie obiektywuCanon EF
- Wartość przysłony max32
- Minimalna odległość ostrzenia1.2 m
Nikon Nikkor 50mm f/1.8G AF-S
Doskonała propozycja dla osób, które nie dysponują dużym budżetem. Nie uzyskamy nim co prawda superrozmytego tła, przy pełnej klatce nie będzie to typowy portret, ale bardzo ciekawie ukażemy charakter postaci i emocje chwili. Poza tym tego typu szkło o prawie standardowej ogniskowej (można je też uznać za standard) świetnie sprawdzi się także we wszelkiej innej fotografii. Tym co wyróżnia tego Nikona jest bardzo dobra relacja jakości obrazu do ceny. Poza tym obiektyw jest niewielki i lekki. W połączeniu z sensorem APS-C daje nam wrażenie ogniskowej 75 mm bardzo ciekawej dla portretów ciętych dość wysoko (ukazujących górną część ciała). Obiektywy o ogniskowej 50 mm znajdziemy również u innych producentów.
- Typ obiektywustałoogniskowy
- Ogniskowa50 mm
- Mocowanie obiektywuNikon F
- Wartość przysłony max16
- Minimalna odległość ostrzenia0.45 m
Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM
Obiektyw z uznanej serii ART, dużo droższy od wyżej opisanego Nikkora, choć w zasięgu cenowym nawet ambitnego amatora. Jako obiektyw z wyższej półki dostajemy tu bardzo dobrą jakość obrazu, minimalne abberacje. A także sprawnie funkcjonujący AF, co również w przypadku fotografii portretowej ma sens, gdyż nie każdy portet musi być wyczekany i pozowany. Często te najciekawsze są wykonywane z zaskoczenia. Mimo sporej ceny, jest to obiektyw, który można uznać za szkło o dobrej relacji jakość - cena, tym razem dla zamożniejszych użytkowników. Tę Sigmę kupimy w różnych wersjach, z mocowaniem Nikon, Canon, ale też przeznaczoną dla Sony.
- Typ obiektywustałoogniskowy, standardowy
- Ogniskowa50 mm
- Wartość przysłony max16
- Minimalna odległość ostrzenia0.4 m
Canon EF 85mm f/1.2L II USM
Obiektyw do portretów Canon, który wydaje się, że sam chce robić świetne zdjęcia. To zasługa dużej jasności, której zastosowanie sprawia, że przeciętny kadr staje się nagle doskonałą kompozycją. Lecz mocne rozmycie tła i bardzo wąska głębia ostrości może być też pułapką, dlatego jest to szkło dla osób, które potrafią zrobić z niego odpowiedni użytek. Obiektyw tak samo ciężki (około kilograma), solidny jak i kosztowny. W jego przypadku możemy pozwolić sobie na ciasne kadry koncentrujące się na głowie (z sensorem APS-C to odpowiednik ogniskowej około 136 mm), ale też zwiększając odległość od modela ładne szersze ujęcia ze świetnie rozmytym tłem. Nie musimy korzystać tu cały czas z maksymalnie otwartej przysłony, nawet wskazane jest jej przymknięcie. W przypadku pełnej klatki nawet dla f/4 rozmycie będzie istotne.
- Typ obiektywustałoogniskowy, teleobiektyw
- Ogniskowa85 mm
- Mocowanie obiektywuCanon EF
- Wartość przysłony max16
- Minimalna odległość ostrzenia0.95 m
Sigma A 85 mm f/1.4 DG HSM
Tego obiektywu nie trzeba przedstawiać. To samo co możemy powiedzieć o 50mm szkle Sigma, możemy napisać o 85 mm szkiełku Sigma. Dla osób, które chcą jednak węższego pola widzenia niż 50 mm, lepiej się czują w charakterystycznej portretowej osiemdziesiątce-piątce. Podobnie jak 50mm obiektyw, także i ten dostaniemy w wersjach z różnym mocowaniem - Canon, Nikon, Sony.
- Typ obiektywustałoogniskowy, teleobiektyw
- Ogniskowa85 mm
- Mocowanie obiektywuCanon EF, Nikon F, Sony E
- Wartość przysłony max16
- Minimalna odległość ostrzenia0.85 m
Inne warte uwagi obiektywy portretowe:
- Canon EF 85mm f/1.8 USM - gdy obiektyw z f/1,2 to stanowczo za droga zabawka
- Nikon AF-S Nikkor 85 mm f/1,8G - taniej niż przy f/1,4, a wcale nie gorzej
- Canon EF 50 mm f/1.4 USM - gdy fotografujemy też na przymkniętej przysłonie
Najatrakcyjniejszy obiektyw portretowy naszym zdaniem to:
Wszelkie wersje obiektywów o ogniskowej lub jej ekwiwalencie równym 50 mm i jasności f/1,8. Dlaczego? Obiektywy tego typu są znacznie tańsze niż ich odpowiedniki ze światłem f/1,4, a zarazem dużo tańsze przy często niewiele gorszej jakości obrazu. Absolutne must-have nie tylko dla miłośnika portretu, ale każdego kto chce mieć w kolekcji choćby jedno świetne szkło, które nie ograniczy go do jednego typu fotografii - portretu.
Komentarze
7Poza tym tego typu szkło o prawie standardowej ogniskowej (można je też uznać za standard) świetnie sprawdzi się także we wszelkiej innej fotografii. "
Kto to pisał ? Od kiedy 50-tki to 'portretówki' ?
Jeśli 50-tka nie jest najbardziej typowym 'standardem', to jaki obiektyw nim jest ??