Nawigacja GPS

Navitel E500, podsumowanie

przeczytasz w 4 min.

Navitel E500 – budżetowa nawigacja z dożywotnią aktualizacją

Drugim testowanym przez nas modelem jest Navitel E500, którego cena to około 299 zł. W przeciwieństwie do T700 3G, który był uniwersalnym tabletem, E500 o wiele bliżej do typowej nawigacji samochodowej.

navitel e500 1

W porównaniu do droższego o 100 zł modelu brakuje tutaj przede wszystkim uniwersalności jaką oferuje system Android, łączności internetowej oraz modułu 3G, który pozwalał na prowadzenie rozmów. E500 działa pod kontrolą archaicznego systemu Windows CE 6.0, tak więc również nie ma co liczyć na instalację aplikacji firm trzecich, co można bez problemu wykonać na Androidzie.

Model ten również może się poszczycić darmową dożywotnią aktualizacją map dla całej Europy, Rosji, Białorusi, Ukrainy oraz Kazachstanu, co zwiększa atrakcyjność urządzenia, szczególnie dla tych osób, które często mają okazję jeździć za granicę.

Obudowa

E500 odznacza się generycznym, nieco nudnym wyglądem, który nie wyróżnia go na tle innych nawigacji. Trudno jednak aby nawigacja za niecałe trzy stówy cechowała się wzornictwem oraz wykonaniem dorównującym smartfonom z najwyższej półki.

Obudowa urządzenia o wymiarach około 132x88x13 mm została w całości wykonana z szarego, matowego plastiku, który przeciętną estetykę wynagradza niezłą wytrzymałością na drobne uszkodzenia mechaniczne jak na przykład zarysowania.

navitel e500 2

Wzdłuż lewej krawędzi nawigacji wbudowano slot na kartę pamięci microSD (obsługuje maksymalnie karty o pojemności 32 GB), gniazdo 3,5 mm oraz port mini USB, który w przypadku urządzeń mobilnych został już dawno wyparty przez standard micro USB.

Tył urządzenia kryje w sobie przycisk resetujący system oraz nieźle grający głośnik, który wystarczająco głośno i wyraźnie odtwarza wskazówki dotyczące trasy. Jest on zdecydowanie lepszy niż ten zastosowany w T700 3G.

Wyświetlacz

W E500 zastosowano 5 calowy, oporowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 480x272 px, która w dzisiejszych czasach nikomu nie imponuje. Ekran mimo to okaże się wystarczająco szczegółowy do tego by bez problemu dało się korzystać z nawigacji.

Można przyczepić się do kątów widzenia, które są szczególnie słabe w pionie. Zastosowanie przestarzałej technologii oporowej, a nie pojemnościowej w tym przypadku ma swoje plusy, gdyż ułatwia korzystanie z nawigacji w rękawiczkach. Powierzchnia ekranu jest półmatowa, dlatego nie odbija on tak mocno refleksów, co szczególnie da się odczuć w słoneczne dni.

navitel e500 3

Funkcjonalność nawigacji

Interfejs jest praktycznie identyczny jak ten, którym cechuje się androidowa aplikacja Navitel Navigator zawarta w modelu T700 3G. Funkcjonalność E500 również w dużej części pokrywa możliwości znane z droższego odpowiednika.

Użytkownik ma do wyboru środek transportu jakim będzie się poruszać np. samochód, autobus, ciężarówkę itd. oraz może podać jego wymiary, masę oraz nacisk na oś, tak aby nawigacja mogła wytyczyć trasę, przez którą będziemy mogli bez przeszkód przejechać naszym pojazdem. Obecne są także ostrzeżenia o przekroczeniu prędkości, które można dostosować lub całkowicie wyłączyć.

navitel e500 4

Brak łączności z internetem – brak aktualnych informacji o utrudnieniach

Ze względu na brak możliwości połączenia z internetem E500 nie potrafi pobrać aktualnych danych o utrudnieniach na drodze, kontrolach prędkości oraz korkach, bez czego według mnie nowoczesne nawigacje nie mają racji bytu. Kierowca może otrzymać jedynie ostrzeżenia o fotoradarach stacjonarnych, których lokalizacje są zapisane w pliku z mapami.

Brak Wi-Fi lub modemu 3G skutkuje również tym, że aktualizacji map można jedynie dokonać po podłączeniu nawigacji do komputera. Proces ten nie jest skomplikowany. Wystarczy zainstalować program Navitel Navigator Update Center (dostępny na stronie producenta), podłączyć nawigację do komputera i przeprowadzić aktualizację.

navitel e500 5

Dokładność oraz aktualność map stoi na takim samym poziomie jak w przypadku modelu T700 3G, czyli nie jest źle choć mogłoby być lepiej, co udowadniają między innymi mapy Google. Wyznaczane trasy w przeciwieństwie do droższego modelu nie uwzględniają korków, dlatego często okażą się wolniejsze, co da się głównie odczuć podczas poruszania się po mieście.

W trakcie jazdy interfejs nawigacji pokazuje tylko te informacje, które są najważniejsze dla kierowcy, czyli przebieg trasy, odległość do kolejnego manewru, aktualną prędkość, nazwę ulicy po której się poruszamy oraz szacowany czas przybycia do celu.

Kolorystyka mapy automatycznie przełącza się pomiędzy trybem dziennym , a nocnym, choć można ustawić jedną z tych opcji „na sztywno”. Listę wyświetlanych punktów POI takich jak stacje benzynowe, bankomaty, sklepy itd. da się dostosować pod swoje preferencje.

navitel e500 6

Bateria

Nawigacja według moich obserwacji potrafi działać do 3 godzin na pojedynczym ładowaniu, co jest wynikiem dopuszczalnym, biorąc pod uwagę, że z tego typu urządzeń niemalże zawsze korzystamy w parze z podpiętym źródłem zasilania.

Akcesoria

W zestawie wraz z nawigacją otrzymujemy uchwyt mocowany do szyby, ładowarkę samochodową z wbudowanym kablem mini USB o długości około 1 metra, który również w tym przypadku może okazać za krótki do większych pojazdów oraz przewód USB-mini USB do komunikacji z komputerem. Uchwyt trzyma się szyby pewnie, a w razie potrzeby można ją zdjąć bez większych problemów.

navitel e500 7

Navitel E500 – ocena końcowa

  • Niewygórowana cena
  • Dożywotnia aktualizacja map
  • Kompaktowy rozmiar
  • Wystarczająco wyraźny ekran
  • Niezły głośniczek

 

  • Brak łączności z internetem
  • Brak informacji o aktualnych korkach oraz utrudnieniach
  • Krótki przewód ładowarki samochodowej

Podsumowanie

Czy kupno nawigacji samochodowej w dzisiejszych czasach jeszcze ma sens? Tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Navitel T700 3G z pełnym powodzeniem może pełnić rolę niedrogiej, funkcjonalnej nawigacji, oferującej dożywotnią aktualizację map.

Przez to, że bazą tego modelu był tablet oparty na Androidzie, mamy dostęp do wszystkich dobrodziejstw tego systemu, dzięki czemu urządzenie to jest bardzo uniwersalne. Dodatkowo model ten ma wbudowany modemem 3G na dwie karty SIM (dual SIM), który nie tylko zapewni dostęp do internetu w trakcie podróży, lecz także umożliwi wykonywanie połączeń telefonicznych.

navitel t700 podsumowanie

Taki navi-tablet powinien przypaść do gustu kierowcom zawodowym, którzy w trakcie dłuższych podróży mogą polegać na T700 jako narzędziu pracy oraz centrum rozrywki.

Navitel E500 jest zdecydowanie prostszym modelem, który oferuje najbardziej podstawową funkcjonalność jaką powinien cechować się system nawigacji. Również i on gwarantuje dożywotnią aktualizację map za darmo, co bez wątpienia jest jego wielkim plusem. Pewnym minusem tego modelu może być brak łączności internetowej, przez co w trasie nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się o aktualnych utrudnieniach na drodze, korkach oraz pomiarach prędkości.

navitel e500 8

Cecha ta w czasach, gdy każda osoba ma Mapy Google w swojej kieszeni powinna być obecna nawet w najtańszych modelach, tak by nawigacje samochodowe wciąż były konkurencyjne. Z tego powodu model E500 polecam głównie tym, którzy od czasu do czasu wyjeżdżają za granicę i w tych sytuacjach potrzebują pewnej nawigacji polegającej na niezłych mapach offline, która doprowadzi ich z punktu A do punktu B.

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Tomecek
    0
    Chciałem kupić nawigację rodzinie w prezencie, kupiłem Mantę z najszybszym procesorem i największą pamięcią RAM. Efekt był taki, że musiałem ją odesłać, bo regularnie się restartowała i zawieszała. Ogólnie nie polecam standardowych nawigacji, już lepiej jej używać w telefonie :(
    • avatar
      karai
      0
      Jak dla mnie mapy google są najlepsze , pokazują wszystkie drogi, me drenują mocno baterii - w porównaniu do yanosika , i mniej transferu biorą - u mnie . Ja zostaję przy mapach google.