Komputery

Mobilność vs. funkcjonalność

przeczytasz w 3 min.

Mobilność

Podstawową zaletą laptopów jest ich mobilność. Można ją wykorzystać nawet wówczas, gdy pracownicy pracują głównie w biurze. Łatwo bowiem można zmieniać aranżację biura, czy miejsca pracy pracowników. Dzięki temu możliwe staje się dopasowanie organizacji pracy do bieżących potrzeb. Znacznie łatwiej utrzymać też porządek na biurkach, na których nie będzie pojawiać  plątanina kabli, tak charakterystyczna dla komputerów stacjonarnych.

Mobilności, niestety nie zapewni nawet najmniejszy komputer stacjonarny. Tu bezkonkurencyjny jest laptop. [źródło: Toshiba]

W niektórych firmach korzystających z pracowników zdalnych, poszczególne osoby nie są nawet przypisane do konkretnych biurek. Po przyjściu takiego zdalnego pracownika do biura siada on ze swoim laptopem tam, gdzie jest wolne miejsce. Przy korzystaniu z laptopów łatwiej też zmienić siedzibę firmy.

Komputery mobilne mają też jedną rzadko braną pod uwagę zaletę. Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale są one firmowo wyposażone w zasilacz „UPS”. Jeśli w biurze nastąpi przerwa w dostawie prądu pracownicy nie stracą danych tak jak w wypadku stacjonarnych komputerów, do których rzadko w małych firmach dokupuje się bezprzerwowy zasilacz UPS.

Z kolei argument zdający przemawiać na korzyść komputerów stacjonarnych – zewnętrzny dobrej jakości monitor, pełnowymiarowa, ergonomiczna klawiatura i myszka, nie pozostaje też do końca w mocy. Do współczesnego notebooka bez problemu podłączyć można zewnętrzny monitor Full HD, klawiaturę i myszkę (używając np. wejść USB), skonfigurować go tak, aby zamknięcie klapy z ekranem nie wyłączało lub usypiało notebooka i pracować na nim tak, jakbyśmy pracowali z komputerem stacjonarnym.

Gdy decydująca jest mobilność lub funkcjonalność

Laptopa wybieramy, gdy:

- pracownicy muszą często podróżować;
- część prac wykonywana jest u klienta;
- pracownik pracuje zdalnie z domu;
- charakter pracy wymaga częstej reorganizacji biura;
- często zmieniana jest siedziba firmy;
- przydaje się dwumonitorowe stanowisko pracy.
Wybieramy komputer stacjonarny, gdy:
- pracownicy nie zmieniają miejsca pracy;
- zależy nam na większym bezpieczeństwie danych;
- cała praca wykonywana jest w siedzibie firmy.

Serwis i bezpieczeństwo

Niezwykle ważne dla działania przedsiębiorstwa jest sprawne usuwanie usterek w przypadku awarii oraz bezpieczeństwo i ochrona ważnych danych. Dla małych firm awaria laptopa to poważny problem. Należy go odesłać do serwisu, a naprawa może potrwać kilkanaście dni. Oznacza to również brak kontroli nad danymi w laptopie, co może wiązać się z ich utratą. Gdy laptop nie jest na gwarancji i oddajemy go do jakiegoś punktu serwisowego można jeszcze zażądać wymontowania dysku przed naprawą i zamontowania go przy odbiorze sprzętu.

Jeżeli korzystamy z gwarancji to musimy odesłać laptop do autoryzowanego serwisu, a tam dysk może zostać sformatowany i odtwarzany będzie pierwotny system. Laptop wraca więc bez danych, jakie były na nim zapisane.

Naprawa komputera stacjonarnego jest w tym wypadku dużo prostsza i zwykle można ją wykonać na miejscu w siedzibie firmy. Bez trudu można też z komputera usunąć dysk i oddać sprzęt do naprawy bez niego. Sam dysk można podłączyć do innego komputera i korzystać z danych jakie na nim zgromadzono. Dzięki temu są one też chronione przed dostaniem się w niepowołane ręce.

Również naprawa komputera stacjonarnego trwa zwykle krócej, zwłaszcza gdy nie jest objęty gwarancją. W punkcie serwisowym dużo łatwiej można dobrać podzespoły do wymiany i naprawa może trwać kilka godzin i niema potrzeby wysyłania go do centralnego serwisu, tak jak w wypadku notebooków.

Gdzy decydujący jest serwis i bezpieczeństwo

Laptopa wybieramy, gdy:

– gdy stworzony jest centralny system tworzenia kopii zapasowych danych;
– gdy na laptopach nie ma ważnych danych (np. praca z bazą danych w sieci);
– gdy ważne dane są na laptopach szyfrowane na osobnych dyskach twardych;
– gdy można pozwolić sobie na wyłączenie laptopa z pracy przez kilkanaście dni;
– gdy znamy serwis, w którym naprawią laptopa bez usuwania danych z dysku.
Komputer stacjonarny wybieramy, gdy:
– gdy ważne jest bezpieczeństwo danych;
– gdy kilkunastodniowa naprawa komputera jest dużym obciążeniem dla firmy;
– gdy naprawy komputerów wymagają wizyt w serwisie.

Rozważając zakup komputera stacjonarnego czy mobilnego należy wziąć pod uwagę jeszcze jeden aspekt – narażenie na kradzież. Notebook, z racji swojej mobilności jest znacznie bardziej podatny na zaginięcie. Pracownik może go stracić np. w środkach komunikacji miejskiej jadąc do pracy. Komputer stacjonarny nawet po włamaniu się złodziei do biura nie będzie się zaś cieszył dużym zainteresowaniem i rabusie bardzo często się nawet nim nie zainteresują.  

Modernizacja i rozbudowa

Nie jest tajemnicą, że modernizacja laptopów jest mocno utrudniona, kosztowna i mało efektywna. Zwykle można dołożyć jeden dysk twardy lub trochę pamięci. Po kilku latach może się zresztą okazać, że brakuje odpowiednich części. Na szczęście laptopy są teraz na tyle wydajne, że nie trzeba się przejmować rosnącymi wymaganiami programów biurowych czy analitycznych. Trzeba się jednak liczyć z tym, że po kilku latach, gdy notebook nie będzie już wystarczająco wydajny do postawionych przed nim zadań niezbędna stanie się jego wymiana na nowy model.

Komputer stacjonarny bardzo łatwo jest zmodernizować, chociażby wymieniając zwykłą kartę graficzną na profesjonalny przeznaczony do prac z programami CAD model. Na zdjęciu profesjonalne karty z rodziny Nvidia Quadro. [źródło: Nvidia]

Z kolei komputery stacjonarne, ze względu na swoją modułowa budowę łatwo można modernizować  niedużym kosztem. Komputer taki może też „rosnąć” wraz z rosnącymi potrzebami firmy. Jest to ważne, gdy pecety wykorzystuje się do pracy z wymagającymi programami i co rok lub co 2 lata znacznie rośnie zapotrzebowanie na moc komputera. Łatwo jest wówczas wymienić procesor, dołożyć pamięć, czy dodać kolejny dysk twardy, aby sprostać nowym wymogom. Pociąga to za sobą wydatek będący niewielkim procentem kosztu nabycia nowego komputera. Stopniowo można więc wymieniać kolejne podzespoły nawet w wielu komputerach jednocześnie. Na dodatek bez trudu można wyposażyć taki komputer w układy i podzespoły, które nie istniały z chwilą jego zakupu.

Gdy o zakupie decydują możliwości rozbudowy

Laptopa wybieramy, gdy:

– gdy rozwój używanych programów nie wymaga stałej modernizacji sprzętu;
– gdy przewidujemy długi czas amortyzacji sprzętu.
Komputer stacjonarny wybieramy, gdy:
– gdy często pojawiają się nowe wersje programów o rosnących wymaganiach;
– gdy wykorzystujemy szybko rozwijające się urządzenia zewnętrzne;
– gdy przewidujemy szybko wzrost zapotrzebowania na możliwości komputerów.

Jak wspomniano na początku, trudno doradzić wybór konkretnego sprzętu nie wiedząc do jakich prac ma być wykorzystany. Można tylko uznać, że w sytuacji gdy stawia się przed nimi typowe, biurowe zadania w zupełności wystarczą do tego laptopy, które jednocześnie zapewnią większą mobilność pracownikom. Poza tym, jak wspomnieliśmy, bez trudu można do nich podpiąć duże monitory, klawiatury i myszki, dzięki czemu stają nie mniej wygodne w użyciu jak komputery stacjonarne.

Komputery stacjonarne sprawdzą się zaś wszędzie tam, gdzie ważna jest wszystkim duża wydajność przy zachowaniu rozsądnej ceny oraz łatwość modernizacji i rozbudowy komputera. Komputery stacjonarne sprawdzą się więc przy wszelkich pracach „technicznych”, w tym pracy z programami CAD czy PLM. Należy jednak pamiętać, że wymagają one jednak wówczas indywidualnego dopasowania podzespołów do potrzeb i poszczególnych rodzajów wykonywanych przez nie zadań.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!