Gry

Porównanie oprawy graficznej na PC, Xbox 360 i PlayStation 3

Bez cienia wątpliwości Batman: Arkham Asylum jest jedną z najlepiej przygotowanych, wieloplatformowych gier ostatnich miesięcy. Co więcej, różnice pomiędzy dostępnymi na rynku wersjami nie są tak duże, jak mogłoby się wydawać - poza edycją PC z aktywowaną technologią PhysX. Każdy, kto zdecyduje się na zakup którejś z nich, może być pewny dobrej jakości. Poniżej postaramy się przedstawić ewentualne różnice, jakich doszukaliśmy się analizując zebrany przez nas materiał porównawczy.

Na wstępie śpieszę wyjaśnić, iż wszystkie zamieszczone w tym rozdziale zdjęcia, zarówno z PC, jak i edycji konsolowych, dla celów porównawczych zostały wykonane w rozdzielczości 1920 x 1080. Co istotne, nominalna rozdzielczość obu wersji konsolowych to 1280 x 720. Tym razem edycja przeznaczona na PlayStation 3 również może być upskalowana i to nawet do 1080p.

Konfiguracja testowa PC:

Procesor:
Intel Core i7 920 2,66GHz @ 4GHz
Płyta główna:
Asus Rampage II Extreme Intel X58
Pamięć RAM:
Corsair DDR3 3x2GB 1600MHz CL8 DHX Core i7
Karta graficzna:
EVGA GTX260 Core 216, 896MB (55nm) SSC
Dysk twardy:
Seagate 250 GB Barracuda 7200.10, 16MB Cache
Zasilacz:
Be-quiet Dark Power P7-PRO-650W
  Windows Vista Ultimate 64bit PL, SP1
  Direct X 10
  Wersja sterownika nVidia: 190.60

Oczywistym wydaje się fakt, że edycja pecetowa Batman Arkham Asylum wybija się spośród wszystkich wersji platformowych tejże gry. I nie chodzi tylko o dużo bogatsze efekty graficzne i większą szczegółowość całej sceny, ale przede wszystkim o zaimplementowaną technologię PhysX. To ona bowiem znacznie podkręca wrażenia wizualne towarzyszące rozgrywce. Zapewne część z was już szykuje się na ciętą ripostę odnośnie znaczenia PhysX w grach takich jak Batman. W tym jednak przypadku naprawdę widać różnicę i nie dotyczy ona tylko realistycznie zachowujących się flag czy walających się wszędzie papierów.

Porównując wersje konsolowe gry nie od razu da się zauważyć, że obie mają problemy z wygładzaniem krawędzi. O ile edycja przeznaczona na konsole Playstation 3 tym razem w ogóle nie ma obsługi AA, o tyle implementacja tego efektu na Xbox 360 jest dość problematyczna. Okazuje się bowiem, że pomimo potwierdzenia przez samych twórców zastosowania w tym przypadku antyaliasingu MSAA, końcowy efekt jest taki, że prawie go nie widać. Prawdopodobnie silnik gry poddaje temu efektowi tylko wybrane obiekty w konkretnych sytuacjach. Nie ma się jednak czym przejmować, bo ciemność z powodzeniem maskuje tego typu niedoróbki i to zarówno na Xboksie, jak i PS3.

Jakość tekstur na konsolach jest bardzo podobna, choć na PlayStation 3 niektóre z nich są nieco gorszej jakości. Nie jest to jednak mocno widoczne i zasadniczo ewentualnych różnic można doszukiwać się bardziej w zbliżeniach niż w normalnym widoku. Tym jednak, czym wyróżnia się wersja X360 w stosunku do PS3, są bardziej rozbudowane efekty graficzne, takie jak ambient occlusion czy occlusion shadows (SSAO). Niestety efekty te są lekko przyćmione przez niezbyt korzystnie wyglądające rozmycie całej sceny. Edycja przeznaczona na konsole japońskiego giganta prezentuje się tu nieznacznie lepiej. Ma również nieco bardziej wyraziste cienie.

Kamera na PS3 jest lekko oddalona co daje lepszy widok na całą scenę (od lewej PC, X360, PS3)

X360

PS3

PC

X360

PS3

PC

X360

PS3

Twórcom ze studia Rocksteady należą się naprawdę wielkie brawa nie tylko za ponadprzeciętną jakość wersji konsolowych w porównaniu do edycji pecetowej, ale także za utrzymanie płynności rozgrywki nawet w sytuacjach, gdy na ekranie dużo się dzieje. Ewentualne zmniejszenie ilości klatek jest prawie nieodczuwalne, choć nie oznacza to, że w ogóle go nie doświadczymy. W tej materii znacznie lepiej wypada wersja na Xboksa. PlayStation 3 dostaje bowiem czasami leciutkiej „zadyszki”. Oczywiście kwestia płynności rozgrywki dotyczy tylko wersji konsolowych nowego Batmana. Jakość działania gry na pecetach zależy w całości od posiadanej konfiguracji sprzętowej i wybranych opcji graficznych.

Wersja przeznaczona na PlayStation 3 wygrywa nad innymi platformami w jednej zasadniczej kwestii. Chodzi oczywiście o ekskluzywny dodatek DLC wprowadzający do gry misje „Challenge Rooms” z Jokerem w roli głównego bohatera. Joker stał się kolejną kartą przetargową w nieustannym wyścigu konsol. :)