Gry

Podsumowanie

Batman: Arkham Asylum to jedna z najciekawszych pozycji, w jakie miałem ostatnio przyjemność zagrać. Po niezbyt zachęcających pierwszych zapowiedziach gra okazała się totalnym zaskoczeniem nie tylko dla mnie, ale sądząc po licznych komentarzach w sieci - także dla innych graczy.

Mało znane studio Rocksteady stworzyło niesamowicie grywalny tytuł, korzystając ze starych i sprawdzonych rozwiązań, dodając od siebie jedynie kilka ciekawych pomysłów. Mechanika gry, w której bez trudu wyodrębnić można znane już elementy skradankowe, przygodowe i czysto zręcznościowe, w połączeniu z licencją komiksowego Batmana dała wręcz wybuchową mieszankę. W ten sposób powstała prawdopodobnie jedna z najlepszych gier tego roku.

Batman: Arkham Asylum to wspaniała pozycja nie tylko dla fanów komiksowych superbohaterów, ale wszystkich ceniących sobie doskonale skonstruowaną fabułę, dopracowaną oprawę audiowizualną, niesamowity klimat i olbrzymią dawkę grywalności. Gorąco polecamy.

Moja ocena:
Grafika:
super
Optymalizacja:
zadowalająca
(słabe wyniki ATI)
Grywalność:
super
Dźwięk:
dobry
Ogólna ocena:
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 90 PLN (PC)

 

Artykuł przygotowali:

 

Komentarze

89
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Grzegorz Kubera
    Jak dla mnie - super gra. Przeszedłem całą na PS3. Gorąco polecam! :)
  • avatar
    pranky
    Ja polecam także moją recenzję Batmana : http://www.benchmark.pl/mini-recenzje/Batman_Arkham_Asylum_-_recenzja-2318.html
  • avatar
    Darodaredevil
    Hmm.. przez moment miałem wrażenie, iż pomyliłem artykuły.. I zamiast recenzji nowego Batmana przeczytałem o świetnych wynikach kart GeForce..

    Przepraszam bardzo, co to jest?? : "Już na pierwszy rzut oka widać znaczną przewagę kart NVIDII. Nic dziwnego – meant to be played robi swoje." Kometarz głosi bowiem dalej: "I tak 4890 osiąga 67 kl./s, natomiast GTX295 – 108 kl./s." Karty GF niezaprzeczalnie osiągają lepsze wyniki w tym tytule, lecz ta wypowiedź jednoznacznie sugeruje, że 67fps to mało i Radeon sobie nie radzi. Chciałbym przypomnieć, że granica liczby klatek na sekundę, którą człowiek odróżnia jako płynna/niepłynną znajduje się około 60fps. Powyżej tej liczby w zasadzie nie zauważymy różnicy czy to 67 czy 108 fps. Więc hurraoptymizm związany z wynikami GF jest co najmniej dziwny.

    Idźmy dalej - "Wiemy, że karty ATI radzą sobie z tą grą przy niskich rozdzielczościach, natomiast do wyższych rozdzielczości i gry z AA musimy uzbroić się w sprzęt NVIDII lub w cierpliwość". Hmm.. to bardzo ciekawe.. Karty ATI sobie nie radzą w wysokiej rozdzielczości.. Jednak z wykresów wyraźnie widać, że w 1920x1200/max detale/AAx8 Radeon HD 4870 osiąga 58 fps, czyli około 99% płynność a HD4890 67fps - brak jakichkolwiek problemów z wyświetlaniem animacji. Po wyłączeniu AA nawet Radeon HD4850 osiąga w tych ustawieniach 62 fps. Skąd więc wnioske o tym że Radeony sobie nie radzą?
  • avatar
    steelek
    Hmmm co tu duzo gadac. Z physx'em fajnei to nawet wyglada, ale pozatym bo ja wiem czy takie cacko? Ciagle te same combosy itp. Juz DMC4 duzo lepiej wygladal w tej kwestii.
  • avatar
    Konto usunięte
    Ja właśnie zasysam demo :)
  • avatar
    kubbak
    Pozwolę się nie zgodzić z oceną, że gra ma "zadowalającą" optymalizacje. Gra płynnie chodzi w 1920x1080 z AAx4 na GF 8800GTS przez co ocena powinna być co najmniej dobra.

    Słabe wyniki ATI zawdzięcza użyciu w grze PhysX w dużych ilościach - sam procesor radzi sobie z tym słabo (podobna sytuacja była już w Mirrors Edge).
  • avatar
    Konto usunięte
    Przeszedłem demo w 1680x1050 na max w physx max na gts 250 i nie miałem problemów. Gra się nie zacięła ani razu. Polecam super gra, na pewno kupię.

    pozdrawiam
  • avatar
    Maciej Gan
    Po ponownym namyśle, przestudiowaniu komentarzy Czytelników i przeanalizowaniu wyników ocena za optymalizację zostanie zmniejszona.
  • avatar
    Konto usunięte
    Ten batman powala :D
  • avatar
    Konto usunięte
    Rozumiem, że wyniki w poszczególnych roździelczościach osiągnięte były z wyłączoną przyjemnością o nazwie PhysX? ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    PhysX robi tu wrazenie... naprawde sie chlopaki postarali i az przyjemnie by sie gralo w wiecej gier gdzie zachodzi taka fajna interakcja z otoczeniem... i sie nie dziwie ze po wlaczeniu na MAX, tona klatek gdzies spieprza ;)

    ps... optymalizjaca polowa.. tylko dlatego ze ATI nie daje rady, bo nie ma PhysXa ? troche nie na miejscu jest taka ocena :) Pewnie po jego wylaczeniu radzi sobie w miare dobrze...
  • avatar
    force
    złamanego grosza ta gra nie warta z taką masa błędów....masakra
  • avatar
    Konto usunięte
    Jeśli robi się testy na optymalizacje powinien być również brany pod uwagę procesor a konkretnie czy kod jest dobrze napisany pod kątem działania wielowątkowego. W uproszczeniu: jak działa na singlu, jak na duo i jak na quadach.
  • avatar
    Konto usunięte
    Demo sobie odpaliłem i mój Radek 2600xt w 1920x1200 (wszystko na max, bez fizyki i AA), chodzi że aż miło. Jakoś nie potrzebuję AA w tej rozdziałce...
  • avatar
    Pisschrist
    Hah, u mnie nawet na starym Radku 3850 (256mega) i Athlonie X2 gra daje radę w 1440x900. Nie jest to 60 fps, ale ok 35-40, więc nadal jest dość płynnie. Szkoda tylko tego physX... No ale nic, trzeba się zaopatrzyć w jakąś nvidię.
  • avatar
    Konto usunięte
    A ja sie balem, ze na moich dwoch 8800gt bedzie kiepsko. No, nie moge sie juz doczekac :D
  • avatar
    tom_1984
    Grałem w demo na 8600gt przy 128x1024 na medium-high bez psyhx i było płynnie.
  • avatar
    Konto usunięte
    XBOX w grafice jest chyba najbardziej do tyłu
  • avatar
    Konto usunięte
    Physx daje ładny efekt i buduje klimat, ale te kilka latających kartek nie jest warte takiego spadku FPS'a
  • avatar
    Konto usunięte
    Jedyne co jest warte uwagi i obliczen w tym PhysXie to para wodna i ciecze... przecież moment "wybuchu" kartkami jest jak najbardziej oskryptowany, a CPU nie miałby problemów z obliczaniem jak nasze nogi przemieszczają kartki na ziemi :/ bez przesady, ale to jest kpina. Ciecze i gazy - no, to sie nazywa fizyka i obliczenia! A tak to kpina...
  • avatar
    Pisschrist
    A tak przy okazji... Nie zastanawiał się nikt dlaczego w demie możliwe jest włączenie physX nawet jeśli ma się Radeona? Co prawda framerate znacznie spada, ale...
  • avatar
    Qpers
    Nie rozumiem tego zachwytu nad PhysX - nienaturalnie dużo gazet rozrzuconych po podłodze, żeby pokazać, jak to wspaniale mogą one fruwać w powietrzu kosztem dziesiątek procent wydajności...
  • avatar
    Konto usunięte
    Wszystko fajnie ale brakuje mi w testach GTX275, a szkoda bo jestem ciekaw jak wypada przy radku 4890
  • avatar
    Konto usunięte
    a ja mam pytanie odnośnie ilości klatek. Duża jest różnica w "odczuwalności" faktu grania z 70fps do 150fps przy najmocniejszej testowanej konfiguracji?
  • avatar
    Konto usunięte
    Obejrzalem filmiki - wiem, ze jakosc jest jaka jest... ale ja jakos nie widzialem zasadniczej roznicy. Trajektorie poruszajacych sie obiektow niemal identyczne. Moglby ktos opisac co wlasciwie dostajemy gdy jest wlaczony PhysX?
  • avatar
    lwses
    gra jest zle zoptymalizowana z tą iloscią fizyki,jak ktos ma plynnie to jest w bledzie bo plynnie jest miejscami gdzie nie ma efektów physx to tak jak bysmy wylączyli calkiem fizyke w grze a i nawet to miejscami przytnie,gra fajna lecz to jeszcze nie to czego mozna bylo sie spodziewac pod kątem wspomnianej wczesniej optymalizacji
  • avatar
    Konto usunięte
    Jak dla mnie gierka jest świetna. Wciągający klimat maskuje jej wszelkie minusy. Chociaż mogłaby być dłuższa, bo mi starczyła na dwa długie wieczory :D

    Co do optymalizacji to u mnie na 4870 wszystko śmigało tyle że na początku nie dało się włączyć AA dopiero nowsze stery to wprowadziły. W końcu gra obsługuje tylko AA nvidi [ nie pamiętam jak się nazywa]. Żadnych zwiech, bluescreen'ów czy innego shitu, a przeszedłem wersję "beta". Dlatego też nie rozumiem stękania niektórych.

    Nie miałem nawet opcji włączenia Physix więc nie wiedziałem na żywo. Natomiast po obejrzeniu coraz to kolejnych filmików z również innych gier myślę że jest to jak narazie jeden wielki SHIT, i takim też pozostanie bo tak kończą zamknięte standardy. Mgła spoko, natomiast te kartki/liście itp. to ja bym nawet nie reklamował bo bym się nie chciał zbłaźnić. W ogóle to trzeba nvidie zabojkotować bo wnerwia mnie ostatnio to co robią. Powinien być jeden* otwarty standard i basta bo jak nie to za pare lat nie będę mógł włączyć kalkulatora w windzie bo nie mam CUDA lol. U get the point right?

    Ogólnie jeśli ktoś tak się przechwala to niech ma pewność że nie jest w błędzie. Miałbym większy respekt do Physix gdybym widział w grach 100% pełnej interakcji z otoczeniem, żeby wszystko się ruszało, niszczyło itp. a to jest za dużo pracy żeby pojawiło się w każdej grze. Narazie większość efektów faktycznie użytych w grach można osiągnąć bez użycia physix. Jak nie widać róznicy to po co przepłacać.......
  • avatar
    sevae
    W żadnym teście, żadna karta nie miała poniżej 25 klatek (próg płynności).

    Ba, teoretycznie najsłabsza w tej grze, w rozdzielczości 1920x1200 z max detalami miała 45 klatek... wszystkie się nadają do gry, bo nie wierzę, że z 45 spadało miejscami poniżej 25 klatek.

    Od 25 klatek jest płynny obraz. Powyżej 60 klatek nie ma już różnicy (z dwóch powodów: 1. takie ograniczenie biologiczne naszych oczu, 2. monitory LCD).

    Swoją drogą minimalna ilość klatek by się przydała.
  • avatar
    tom_1984
    Ktoś widzi sens włączania AA (nawet x2) przy rozdzielczości FullHD?
  • avatar
    tom_1984
    Ktoś widzi sens włączania AA (nawet x2) przy rozdzielczości FullHD?
  • avatar
    tom_1984
    Ktoś widzi sens włączania AA (nawet x2) przy rozdzielczości FullHD?
  • avatar
    tom_1984
    Powinniście zrobić test na konfiguracjach bliskich minimalnej żeby ludzie o cieńszych portfelach mogli sprawdzić czy gra im ruszy. Bo sprawdzanie czy gra jest płynna na kompie za ok. 3000 jest śmieszne.
  • avatar
    Konto usunięte
    Grałem w demo i gra na max detalach w 1680X1050 chodzi bardzo płynnie na moim sprzęcie. (Radek 3870, 2GB i Athlon X2 @2600) Jak na oko to bardzo rzadko spada poniżej 60klatek\s.

    Sama gra natomiast moim zdaniem do bani. Bijatyki sprowadzają się praktycznie tylko do klikania myszką a pozostała rozgrywka nie jest wiele lepsza.
  • avatar
    Songokuu
    Przecież te efekty PhysiX to taka ściema i sztuczne pokazanie jakie to karty GeForce są super i lepsze od Radeonów. I nie jestem żadnym fanbojem bo mam Radeona w PC i Geforca w laptopie. Chodzi mi oto że te wszystkie efekty można było spokojnie wprowadzić w bez wymagania PhysiX. Efekt mgły to przecież standard w grach (ostatnio FANI! (community patch) wprowadzili ulepszony efekt w Gothic 3), powiewające flagi - to śmiech na sali żeby była potrzebna super karta graficzna! Efekt poruszanych zasłon to już był lata temu w Splinter Cell. Latające kamienie były w DMC4 i wystarczyła by do tego zwykła animacja. Jedynie realistycznie poruszający się papier i mgła oraz walka to rzeczy które mogą wymagać Physix. Reszta mogła być zastąpiona animacjami a tak w porównaniu PhysiX on i off to gra wygląda na bardzo okrojoną.
    Czy tylko mnie się wydaje że to brzydko pachnie...
  • avatar
    chronos
    Dlatego właśnie używam konsoli XBOX360 a nie peceta. Nie mam żadnych problemów z grą. Nie interesuje mnie żadne ustawianie opcji, gdyż nie ma takiej potrzeby. Nic się nie tnie, fizyka działa na maksa, nie mam problemów ze sterownikami i systemem

    Konsole górą! :)
  • avatar
    ivanos
    Z tą Fizyką w grze to nie jest tak żle.Przy ustawieniach 1680/1050 z AAx2 i wszystko inne na max z Fizyką na Normal gra się świetnie.Najgorzej gra wypada z Fizyką na High bo wtedy mogą się pojawić spadki wydajności nawet na najmocniejszych kartach.Jest też lepiej za sprawą samego Profile SLI,który poprawia w tej grze wydajność w kartach dwuprocesorowych jak i w SLI. Z kolei aby cieszyć się Fizyką w grze trzeba zainstalować patcha.Gra z Fizyką na Normal prezentuję się równie dobrze i niema zbytniej różnicy pomiędzy High a Normal.Po prostu jest odczuwalnie lepiej z minimalnym freamate i ze średnim.Łatwo to również sprawdzić w samym benchmarku,który jest w grze.Pozdro all.
  • avatar
    Kamil Myzia
    Jak zwykle redakcja nie wykazała się. Czy autorom wiadome jest coś o wygładzaniu krawędzi na kartach Radeon? Jeśli nie, odsyłam tutaj: http://pclab.pl/kom43301--100.html#c299555

    oraz na zagraniczne fora, gdzie jest wyszczególnione to, że gra Batman w sztuczny sposób blokuje wydajność na Radeonach.

    Czekam na wypowiedź w tej sprawie przez któregoś z redaktorów wortalu.
  • avatar
    Konto usunięte
    a jak bedzie chodzila ta gierka na tym sprzecie?:
    DualCore AMD Athlon 64 X2, 2800 MHz (14 x 200) 5600+
    Plyta glowna:Asus M2N32-SLI Deluxe
    Karta graficzna:nVIDIA GeForce 8800 GTX –firmy Zotac
    Pamiec: 2 x 2GB Corsair DDR2(800Mhz)
    System:windows XP
    da rade?pozdrawiam
  • avatar
    Konto usunięte
    TOTALNA BZDURA!!!! Gdzie Wy mierzyliscie te fpsy? pewnie siedzac w tunelu wentylacyjnym i patrzac w podloge!!! Prosze bardzo : moja konfiguracja q9550@3.61; GA-X48-DQ6; Sapphire 4890@930/1100; 4GB OCZ Reaper : w 3dmark vantage wyciskam 11800 i na tych ustawieniach: http://picasaweb.google.com/effendi360/DropBox?authkey=Gv1sRgCP_IjOWjsPTVkQE&pli=1&gsessionid=_ioNJ5S4vzpBnQJ4oyxyfQ#5388378914633579298 spada mi momentami do tylu (patrz lewy gorny rog) http://picasaweb.google.com/effendi360/DropBox?authkey=Gv1sRgCP_IjOWjsPTVkQE&pli=1#5388379204528559746 wiec nie wyskakujcie mi tu jakimis liczbami z kosmosu !!!!
  • avatar
    Konto usunięte
    Jak włączyć antylising na ATI w tej grze ???
  • avatar
    SoundsGreat
    O ja!! Na moim 9800GT w fullHD przy max detalach i AAx8 gra uzyskuje 67klatek! I to rozumiem, nV rządzi :P:P
  • avatar
    ivanos
    Witam.Jest jeszcze jedna metoda,która zwiększa wydajność efektów PhysX w grze Batman Arkham Asylum,a mianowicie jeśli ktoś posiada kartę dwuprocesorową typu 9800GX2 czy też GTX 295 to można jeden z rdzeni przeznaczyć na liczenie tejże Fizyki wyłączając tylko tryb SLI i pozostawiając włączone przyspieszenie efektów PhysX.Wtedy jeden rdzeń zajmuje się renderowaniem grafik,a drugi samej Fizyki.Wzrost wydajności po zastosowaniu tej metody jest dużo większy aniżeli w trybie SLI.Nie trzeba wtedy stosować dodatkowej karty ponieważ taki sposób jest wystarczający.Sprawdziłem to u siebie na karcie 9800GX2 i gdy wyłączyłem tryb SLI da się spokojnie grać z Fizyką na High i AAx4 bez jakichkolwiek spowolnień obrazu.Płynność animacji jest wtedy tak samo duża jak w trybie SLI (dotyczy 9800GX2),ale z Fizyką na Normal!!! !!! Kanapki mają dzięki temu dużą zaletę.Wzrost wydajności można również zauważyć w innych grach z physX tj. Sacred II Fallen Angel,Mirror Edge czy też Cryostasis.Polecam sprawdzić sobie tą metodę jeśli ktoś posiada kartę dwuprocesorową.Pozdro all :)