Systemy wspomagania jazdy

z dnia

Peugeot 308 drugiej generacji, został bogato wyposażony w systemy wspomagania jazdy. Zacznijmy od trybu start-stop, który automatycznie wyłącza silniki jeśli spełnione są następujące warunki: kierowca ma zapięte pasy, auto porusza się z prędkości nie przekraczającą 20 km/h oraz pedały gazu i sprzęgła nie są wciśnięte. Ponowne uruchomienie silnika jest błyskawiczne. W przypadku manualnej skrzyni biegów, gdzie musimy wrzucić pożądany bieg nie odczujemy żadnego opóźnienia. Oczywiście wedle uznania możemy w każdej chwili wyłączyć tryb eco start-stop.

Eco start-stop

Na uwagę zasługuje automatyczne uruchamianie oświetlenia zewnętrznego, w zależności od panujących warunków. Jak zobaczycie na filmiku zapalenie świateł mijania po wjechaniu na przykład do tunelu jest błyskawiczne, a po wyjechaniu na zewnątrz światła po chwili gasną. Analogicznie dzięki czujnikowi deszczu umieszczonemu w górnej części szyby czołowej wycieraczki oraz tryb ich pracy są sterowane automatycznie.

Konstruktorzy 308-ki zadbali również o nasze bezpieczeństwo, udostępniając kilka bardzo pomocnych funkcji. Na uwagę zasługuje asystent martwego pola, który wykorzystując ultradźwiękowe czujniki odległości analizuje obecność pojazdów jadących sąsiednimi pasami. Jeśli zasygnalizujemy chęć zmiany pasy mimo jadącego obok nas samochodu zostaniemy ostrzeżeni odpowiednią kontrolką.

Peugeot - asystent martwego pola

System na bieżąco analizuje również sytuację przed samochodem. Jeśli będziemy gwałtownie zbliżali się do jadącego przed nami samochodu, to otrzymamy ostrzeżenie w postaci odpowiedniego komunikatu akustycznego oraz na wyświetlaczu. Samochód zacznie również hamować silnikiem i zostanie uruchomiony system awaryjnego hamowania, który pozwoli zmniejszyć ryzyko kolizji w przypadku zbyt szybkiego zbliżania się do pojazdu podążającego w tym samym kierunku.

Rozwinięciem tego systemu jest aktywny tempomat, który utrzymuje wybraną przez nas prędkość, a w momencie wykrycia samochodu poruszającego się z niższą prędkością, redukuje prędkość naszego auta. Pewnym ograniczeniem jest jednak manualna skrzynia biegów, z oczywistych względów na danym przełożeniu nie możemy zwiększać oraz zmniejszać prędkości poza pewien zakres. Jeśli będziemy musieli drastycznie zmniejszyć prędkość, to automatyczny tempomat się wyłączy oraz aktywuje się opisany w poprzednim akapicie system prewencyjny.

Peugeot 308 II - tempomat

Podczas parkowania również otrzymamy wsparcie od systemu multimedialnego. Po wybraniu wstecznego biegu na wyświetlaczu zobaczymy obraz z tylnej kamerki, zamontowanej nad tablicą rejestracyjną, z graficznymi oznaczeniami szerokości samochodu i średnicą skrętu. Wraz ze zbliżaniem się do przeszkody na ekranie zobaczymy stosowną grafikę, a także rozlegnie się ostrzeżenie akustyczne dobiegające z odpowiedniego kierunku.

Podsumowanie

Nowy Peugeot 308 jest naszpikowany elektroniką. Znajdziemy w nim wiele systemów odpowiedzialnych za komfort i wygodę podczas jazdy, a także bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu. Całością zarządzamy za pomocą oporowego ekranu dotykowego o przekątnej 9,7”. Mimo, że jest on przymocowany na stałe do środkowej konsoli, to znajduje się pod odpowiednim kątem, co w połączeniu z dobrymi parametrami wyświetlacza, sprawia że obsługa jest bardzo wygodna. W niektórych sytuacjach dostrzegane są pewne opóźnienia reakcji na dotyk, ale nie stanowi to dużego problemu. Przeniesienie większości sprzętowych przycisków i przełączników do obsługiwanego dotykowo środowiska, wpłynęło na znaczne odchudzenie środkowej kolumny. Interfejs służący do sterowania systemem jest dostępny w języku polskim. Wyraźny podział na siedem kategorii tematycznych, pozwala wygodnie przejść do żądanej grupy ustawień. Jakość wykonania elementów wyposażenia wnętrza jest na dobrym poziomie, choć niektóre materiały mogłyby być nieco wyższej klasy.

Peugeot 308 II - zegary

Peugeot 308 ma zadziorny przód składający się ze spłaszczonych kloszy wykończonych paskami LED oraz szerokiego grilla. Wyraźne przetłoczenia ciągną się przez cały bok, aż do klapy bagażnika, która jest lekko ścięta. Szczegółową ocenę stylistyki oraz właściwości jezdnych modelu 308 pozostawiamy dziennikarzom motoryzacyjnym. Jako fani motoryzacji możemy jedynie dodać, że czuć wyraźny powiew świeżości względem poprzednich modeli tego koncernu. Co do pytania z początku recenzji, zachęcamy Was do dyskusji w komentarzach.

Komentarze

69
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Wiecie dlaczego większość producentów samochodów stosuje fizyczne przyciski? Bo są praktyczne - łatwo je obsługiwać podczas jazdy. Ekran dotykowy, mimo iż ładnie wygląda i jest bajerancki to tak naprawdę jest krokiem w tył. Zresztą bodajże Ford który był firmą przodującą w stosowaniu ekranów dotykowych powoli zmienia zdanie na ich temat i ma wracać do stosowania fizycznych przycisków, ze względu na to, że używanie ekranu podczas jazdy stwarza niebezpieczeństwo.
    18
  • avatar
    I po 4 latach na szrot :P
  • avatar
    Samochód roku? hahahahah, leże i kwicze ze śmiechu.

    Nasuwa się pytanie kto to wybiera/głosuje?

    Jest multum ciekawszych i ładniejszych samochodów...
  • avatar
    Wszystko co fizyczne lepsze od dotykowego.
  • avatar
    Może jakiś samochód trafi jako sprzęt do wypożyczenia w dziale blogów? :>
  • avatar
    Jeździłbym :)
  • avatar
    To teraz Benchmark jest portalem motoryzacyjnym?

    Zróbcie test ile z tej elektroniki przestało działać po gwarancji.
  • avatar
    Ciekawe co będzie jak skończy się gwarancja i te wszystkie bajery zaczną się psuć.
  • avatar
    308-ki mają już chyba w klimie czynnik R-1234yf... polecam poczytać o tym hipsterskim eko-faszystkowskim-czynniku zanim ktoś się zdecyduje na nowe "fajne autko"...
  • avatar
    nie chce byc tym co ryje ale nie da sie ukryc ,ze jest to plastikowy maly badziew...hamulec reczny z silownikem sterowanym elektronicznie - wszystkiego najlepszego po czterech latach , a jak wiadomo Polska to nie kraj gdzie kazdy kupoje nowe auto ;]..
    pozdro
  • avatar
    chyba pomyliłem portale - miało być IT
  • avatar
    Słyszałem opinię, że francuskie samochody są najbardziej awaryjne. Czy jakiś ekspert może to jakoś skomentować/ocenić?
  • avatar
    brzydki
  • avatar
    bardziej zaokrąglony Golf ale w tej klasie bym wybrał Hondę Civic, Mazdę 3 lub Toyotę Auris
  • avatar
    Samochód jak wiele innych. Co ta reklama robi na benchmarku ? Niedługo będą tu reklamować garnki.
  • avatar
    Często jeżdżę do Francji i nawet Francuzi przyznają, że najlepsza ich marka aktualnie to Peugeot. Drugi Citroen. A dopiero na końcu zaniedbana marka - Renault. P.S. znajomemu właścicielowi plantacji winogron z Francji urwało się koło w dostawczej 5-letniej Renówce. Jechał na jakąś wystawę win do Belgii. wszystkie butelki poszły się ...
  • avatar
    No i dobrze przynajmniej pijaki nie będą chlać udając że są degustatorami
  • avatar
    elektronika elektroniką ale w naszym klimacie najważniejsze jest jak samochód będzie się zachowywał w zimie i ile lat wytrzyma karoseria
  • avatar
    O choroba...
    Chyba pomyliłem wortale :D
    Byłem świecie przekonany, że to nie była zakładka "motoryzacja" ;) Trzeba nanieść korektę w przeglądarce.
  • avatar
    No dobrze. To teraz proszę mi powiedzieć jak ktoś kto zarabia 2 tys netto może sobie pozwolić na takie auto. Ma sie zadłużyć na 30 lat i przez to zostać niewolnikiem dzięki któremu może poczuć trochę luksusu?
    -1
  • avatar
    Mamy 308 1 generacji i nie ma z autem problemów, jest serwisowane, robione przeglądy i tylko olej czy filtry od klimy się wymienia. Przez 4 lata 1 uszczelkę od glowicy wymieniliśmy z "napraw" Silnik podobny do tego z bmw1 robiony w cooperacji czyli 1,6 120KM w benzynie. Jak ktoś pisał, psuły się francuzy, ale to stare i dawno temu.
    -4
  • avatar
    Brak podstwowych informacji. Jaki procesor, ile ramu, jak cofnąć licznik, jak przeprogramować komputer. Widać chołopaki nie znają się na IT, w końcu połamali zęby na postalu motoryzacyjnym jaki od lat jest benchmark.pl.
    -7
  • avatar
    Na szczęście przeżyli razem z żoną ale co się strachu najedli to ich.
  • avatar
    DTS nie odtwarza. Gniot nie Hifi.
  • avatar
    kto dotknie aluminiowej gałki zmiany biegów po 20 minutach na słońcu?

    powiecie chyba tylko debil?

    nie, użytkownik p 308 II
  • avatar
    Dobra. Wywalić ekran dodykowy, który jak widzę i tak by mnie swoim dzialaniem bardziej denerwował niż pomagał. Zostawić fotele z masażem i system audio. Plus ewentualnie tempomat i reszte wywalić. Jakieś kurde odległości, systemy martwego pola. Nie chciałbym kupować takiego auta za przykładowo 8-10 lat, gdyż pewnie 90% tych czujników byłaby do wymiany, a koszty na pewno nadal nie będą małe.
  • avatar
    Bardzo miło jest czytać takie artykuły na benchu. Troszeczkę okroiliście ten benchmark, ale i tak fajny artykuł ;)
  • avatar
    Jeżdżę Peugeotem 308 I 2011 (po faceliftingu), wersja SW ze szklanym dachem...
    Nie wiem skąd te opinie o francuzach??
    Autko poza awarią paska alternatora po 2 miesiącach użytkowania jest bezawaryjne. System Stop&Start działa (jednym się podoba innym nie)
    W nowym widzę masę technologii zapożyczonych z wyższych modeli...
    Potwierdzę, w tym segmencie francuzy to auta bardzo wygodne, dobrze wykończone (szczególnie tapicerka, fotele).
    Opinia oparta na innych użytkowanych autach na "F" (Citroen Xsara i Renault Scenic).
    Każdego urzeka w nich wygoda podróżowania.
    Wozy tańsze w zakupie i eksploatacji, bardzo "rodzinne" ze względu na rozliczne, dobrze przemyślane schowki.
    Obecna 308 bardzo ekonomiczna i jak na silnik 1,6 eHdi bardzo elastyczna.
    Czekam na wersje SW i jeśli będzie tak samo dobra jak nowa wersja 308, poważnie zastanowię się nad zmianą.
  • avatar
    1. Fajnie że w Bencharku sa też "testy" aut, ale mogli by rzeczywiście robic je bardziej merytorycznie. Dzięki temu zwróciłem uwagę na poważnie na ten wynalazek Peugeota.

    2. Pamiętam jak 3,5 roku temu 308 - kosztowała "dla mnie" coś koło 52 tyś. zł => wtedy przegrała z Octavią. Natomiast obecnie przyzwoita wersja obecnej 308 startuje od 65 tyś. zł (nie wiem ile realnie po rabatach).
    Konkluzja za 65 tyś. klocków przegra zdecydowanie np. z Fordem Mondeo, czy Octavią też za jakieś 60 - 65 tyś. No chyba że ktoś lubi małe autka, (a wiem co mówię, bo kupowałem 5 autek na firmę w ciągu 3 mc).
  • avatar
    Zrobili samochód bez silnika?
  • avatar
    Jeżdżę starszym i większym bratem recenzowanego samochodu czyli 508ką.
    Na szczęście bez ekranu dotykowego, o wiele praktyczniejszy jest manipulator.
    Tempomat najlepiej sprawdza się z automatyczną skrzynią biegów.

    Dodam, że wyżywanie się na francuskich autach jest, szczególnie w tej chwili,żałosne.
    Obecne silniki koncernu VAG wołają o pomstę do nieba a wynalazki 1,4/160 KM mają kłopoty z bezawaryjnym dojechaniem do 100 tys km.


    Automatyczne włączanie świateł mijania działa świetnie. Inny patent, czyli automatyczne zmienianie świateł mijania na drogowe już znacznie gorzej, a na drogach dwujezdniowych jest zupełnie bezużyteczne.

    Nawigacja działa dobrze. szkoda tylko, że aktualizacja map jest tak potwornie droga (150 EUR za jednorazową aktualizację) a ich aktualność pozostawia wiele do życzenia- co w Po;lsce jest chwilami uciążliwe.
  • avatar
    mnie podoba się, miły dla oka i z pewnością jak przystało na francuskie auto WYGODNE. O awaryjności nie można nic powiedzieć...samo wyjdzie, w sumie teraz czy się kupi Włocha, francuza, Niemca czy japończyka wszystko jest na jednym poziomie.Nie ma aut idealnych, zawsze będzie coś wyjdzie i trzeba będzie zrobić,Ja posiadam alfe romeo 159 jtd 8v i tego auta nie kupuje się rozumem..bo ono ani nie jest ani jakoś mega oszczędne, ani jakoś super wygodne ale pięknie wygląda i naprawdę jest przyjemność z jazdy czymś można powiedzieć "wyjątkowym" na ulicy.Z tym peugeotem będzie tak samo: jedni będą zapatrzeni tylko na audi i golfa a inni będą chcieli coś innego nie koniecznie rozsądnego
  • avatar
    Ktoś się orientuje ile sobie liczą za ekranik i wymianę? i jak często się psuje?:) bo rozumiem że bez niego, nie pofikamy za dużo/...