Karty graficzne

Testy: Teselacja

przeczytasz w 4 min.

Endless City

 

Endless City, Tesselation: High, 1920 x 1200

GTX 580 32
28
GTX 480 27
23
  średnia ilość kl./s
minimalna ilość kl.s

Wydajność teselatorów w GF110 (GTX 580)  miała wzrosnąć i faktycznie tak jest. Jedna jednostka PolyMorph Engine więcej daje w sumie 16 teselatorów (15 w GTX 480), ale różnica jest widoczna. Jaka jest faktycznie wartość teselacji możecie się przekonać, porównując ze sobą zrzuty ekranowe z dema NVIDII z wyłączoną oraz włączoną teselacją.

 

  

 Po lewej teselacja wyłączona, po prawej włączona

  

  Po lewej teselacja wyłączona, po prawej włączona

  

  Po lewej teselacja wyłączona, po prawej włączona

 

Unigine Heaven 2.1

Heaven 2.1, 1920 x 1200
AF x16, AA x8, Teselacja: wyłączona (disabled)

2 x GTX 580 95
2 x HD 5970 92
GTX 580 51
HD 5970 50
GTX 480 43

Nawet przy wyłączonej teselacji kartom AMD nie udaje się prześcignąć najnowszego GeForce GTX, chociaż góruje on nad starszym modelem 480.

 

Heaven 2.1, 1920 x 1200
AF x16, AA x8,
Teselacja: średnia (moderate)

2 x GTX 580 81
2 x HD 5970 70
GTX 580 43
HD 5970 39
GTX 480 36

 

 

Heaven 2.1, 1920 x 1200
AF x16, AA x8,
Teselacja: normalna (normal)

2 x GTX 580 75
2 x HD 5970 61
GTX 580 39
HD 5970 34
GTX 480 33

 

Heaven 2.1, 1920 x 1200
AF x16, AA x8,
Teselacja: ekstremalna (extreme)

2 x GTX 580 60
2 x HD 5970 40
GTX 580 31
GTX 480 26
HD 5970 22

Ustawienie ekstremalnie praktycznie "masakruje" każdy zestaw, z  wyjątkiem dwóch GTX 580 pracujących w SLI. Zmiana w jakości grafiki jest niezauważalna, natomiast wydajność spada do niskich poziomów.

 

Stone Giant

Stone Giant, 1920 x 1200, teselacja wyłączona

2 x HD 5970 226
178
2 x GTX 580 216
160
HD 5970 118
94
GTX 580 109
82
GTX 480 98
75

Przy wyłączonej teselacji triumfują dwa układy AMD. Silnik Stone Giant znakomicie skaluje 4 układy graficzne.

 

 

Stone Giant, 1920 x 1200, teselacja średnia

2 x GTX 580 178
103
2 x HD 5970 158
80
GTX 580 92
52
HD 5970 82
42
GTX 480 81
46

Przy ustawieniu teselacji na poziom średni (medium) GTX 580 natychmiast przeskakuje nad Radeonem HD 5970. Różnica nie jest może powalająca, ale widoczna (średnio 10 klatek na sekundę przy konfigiracju "jeden na jednego").  Warto jednak zauważyć, że jeden Radeon HD 5970 (dwa sprzętowe teselatory) pozwalałby na komfortową rozgrywkę w takiej konfiguracji.

 

Stone Giant, 1920 x 1200, teselacja wysoka

2 x GTX 580 155
93
2 x HD 5970 98
60
GTX 580 79
46
GTX 480 69
42
HD 5970 50
30

Wysokie ustawienia teselacji to już popis najnowszej karty GeForce, a  wyniki kart Radeon zaczynają widoczniej od niej odstawać. Skalowanie mocy na konkurencyjnych układach jest niemal wzorowe. Jeden Radeon HD 5970 osiąga trzykrotnie niższe wyniki od dwóch GTX 580 SLI, ale należy zauważyć, że mówimy tu wprawdzie o  porównaniu dwóch GPU z dwoma GPU, ale równocześnie o walce 2 przeciw 32 na sprzętowe teselatory, oraz o dwukrotnie większej cenie kart NVIDII. Większa liczba teselatorów musiała dać przewagę "ciężkiemu" sprzętowi Zielonych.

Więcej na temat teselacji w wykonaniu NVIDII i AMD można przeczytać w jednym z naszych artykułów.