Karty graficzne

Aplikacje testowe

 

 

3D Mark Vantage - Jeden z  najpopularniejszych benchmarków, który pozwala określić wydajność komputera w zastosowaniach rozrywkowych. Aplikację uruchamiamy w trybie Performance, przy rozdzielczości 1280 x 1024 oraz w trybie Extreme w rozdzielczości 1920 x 1200. Odczytujemy wynik punktowy karty graficznej (GPU Score) - im więcej tym lepiej.

 

Endless City - Najnowsze demo NVIDII pokazujące zalety teselacji. Demo uruchamialiśmy w rozdzielczości 1920 x 1200 przy wysokich ustawieniach szczegółowości grafiki (włączona teselacja). Następnie uruchamialiśmy demo i mierzyliśmy średnią oraz minimalną liczbę klatek na sekundę. Pomiarów dokonwaliśmy programem Fraps, czas wykonywania testu to 60 sekund.  Wynik wyrażany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej tym lepiej.

 

Heaven Benchmark 2.1 – Najnowsza wersja benchmarka opartego na silniku Unigine, który potrafi wykorzystać sprzętową teselację. Wydajnośc kart ATI i NVIDII przetestowaliśmy w czterech wariantach: teselacja wyłączona (disabled), poziom teselacji średni (moderate), poziom teselacji normalny (normal) i poziom teselacji najwyższy (extreme). Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1920 x 1200, przy wykorzystaniu DirectX 11, ustawieniach wysokich (shaders: high), filtrowaniu anizotropowym x16 (anisotropy 16) i ośmiokrotnym wygładzaniu krawędzi (anti-aliasing x8). Wynik wyrażany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej tym lepiej.

 

Stone Giant - Demo silnika wykorzystującego DirectX 11 oraz efekt teselacji. Engine nie doczekał się jeszcze wykorzystania w żadnej grze, ale prezentuje się całkiem interesująco. Test wykonywaliśmy w  rozdzielczości 1920 x 1200 z trzema ustawieniami teselacji (wyłączona, średnia i wysoka). Benchmark uruchamia się za pomocą klawisza Enter, szybkość działania sprawdzaliśmy za pomocą programu Fraps. Wynik wyrażany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej tym lepiej.

 

Street Fighter IV Benchmark - Jedna z niewielu bijatyk na PC posiada wbudowany benchmark, który pozwala na ocenę szybkości działania gry na danym komputerze. Benchmark można także pobrać jako oddzielny program. Test uruchamialiśmy w rozdzielczości 1280 x 720 (HD). Ustawienia: AA x0, renderowanie równoległe: włączone, AF x0, jakość modeli: średnia, jakość tła: wysoka, mapy cieni: wyłączone, modele cieni: wyłączone, motion blur: wyłączony, efekty cząsteczkowe: niskie. Synchronizacja pionowa została wyłączona, nie włączaliśmy też żadnych dodatkowych efektów obrazu (filtry). Wynik wyrażany jest w średniej ilości klatek na sekundę, im więcej tym lepiej.

 

Resident Evil 5 Benchmark - Benchmark wbudowany w grę (jest on także dostępny jako oddzielny program) umożliwia przetestowanie gry w  dowolnej konfiguracji (zarówno DirectX 9 jak i DirectX 10). Przeprowadziliśmy test w różnych konfiguracjach sprzętowych przy użyciu wersji DirectX 10 w rozdzielczości 1920 x 1200, przy maksymalnych ustawieniach szczegółowości grafiki i wygładzaniu krawędzi x8. Wynik wyrażany jest w  średniej ilości klatek na sekundę - im więcej tym lepiej.

 

Tom Clancy's H.A.W.X.2 Benchmark - Testy przeprowadziśmy w rozdzielczości 1920 x 1200 w wersji DirectX 11. Wykorzystaliśmy maksymalne możliwe ustawienia dla wszystkich kart, co w praktyce oznacza, że karty GeForce umożliwiały wykorzystanie wygładzania krawędzi x32, a karty Radeon jedynie x8. Testy zostały powtórzone z wyłączonym antyaliasingiem, oraz z wyłączoną teselacją. Wynik wyrażany jest w  średniej ilości klatek na sekundę - im więcej tym lepiej.

 

Lost Planet 2 - Druga część Lost Planet firmy Capcom wyposażona jest w benchmark (jest on także dostępny jako oddzielny program), za pomocą którego możemy sprawdzić działanie gry za pomocą dwóch testów, w ustawieniach DirectX 9 lub DirectX 11. Testy przeprowadzaliśmy w rozdzielczości 1920 x 1200  w  wersji DirectX 11. Ustawienia maksymalne: MSAA x8 (dla kart Radeon) i x32 (dla kart GeForce), rozmycie przy ruchu: włączone, szczegółowość cieni: wysoka, szczegółowość tekstur: wysoka, poziom renderingu: wysoki, ustawienia DirectX 11: wysokie. Testy zostały powtórzone z wyłączonym antyaliasingiem. Wynik podawany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej, tym lepiej.

 

Mafia II - Jedna z głośniejszych produkcji ostatnich miesięcy, wykorzystująca zaawansowane efekty PhysX. W testach wykorzystaliśmy benchmark wbudowany w grę (można z niego skorzystać także w wersji demo). Benchmark niezbyt dobrze oddaje realną rozgrywkę, bowiem w grze praktycznie nie ma lokacji tak bardzo nasyconych efektami PhysX, jednak znakomicie się nadaje do sprawdzenia wydajności kart graficznych NVIDIA przy obliczeniach PhysX. Testy przeprowadziliśmy w  rozdzielczości 1920 x 1200 w trzech różnych ustawieniach APEX PhysX: Wyłączone (w tym wypadku w teście brały udział także karty Radeon), Średnie oraz Wysokie. Wynik podawany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej, tym lepiej.

 

JX3 Benchmark – benchmark oparty na silniku gry MMO o nazwie JX3. Gra pochodzi z Chin i nie jest specjalnie znana poza tym krajem, ale jej twórcy opublikowali całkiem użyteczny benchmark. Można go uruchomić w dwóch trybach: PhysX and Lightning oraz CUDA Accelerated Animation. Pierwszy test to nic innego jak silnik gry uzupełniony o efekty PhysX, natomiast drugi wyświetla animację 200 postaci na raz, wspierając się technologią CUDA. Testy zostały przeprowadzone w rozdzielczości 19200 x 1200, z wyłączonym AA, Wynik podawany jest w średniej ilości klatek na sekundę - im więcej, tym lepiej.

 

Sandra 2010 – To jeden z najpopularniejszych benchmarków  syntetycznych, wyposażony w mnóstwo różnorodnych testów, dzięki którym możemy przetestować niemal dowolny aspekt platformy sprzętowej. W tym przypadku wykorzystaliśmy test GPGPU Processing (menu Benchmarks, dział Graphics Processor), który sprawdza możliwości obliczeniowe kart graficznych. Dokonaliśmy pomiarów wydajności  kart GeForce przy zastosowaniach CUDA (CUDA Processor). Wynik podawany jest w megapikselach na sekundę - im więcej tym lepiej.

 

FluidMark 1.2.0 – benchmark symulujący zachowanie cieczy oparty na silniku NVIDIA PhysX. Do działania może on wykorzystywać karty NVIDII, bądź procesor. Działanie w pierwszym przypadku jest oczywiście znacznie szybsze. Test przeprowadziliśmy na wszystkich kartach GeForce w rozdzielczości 1920 x 1200 z wyłączonym antyaliasingiem.

 

W testach wykorzystano sterowniki:

  • ATI Catalyst 10.10
  • ForceWare 260.99 (GTX 480) i 262.99 (GTX 580)