Laptopy

Mobilne APU AMD

przeczytasz w 2 min.

Wprowadzenie na rynek APU spowodowało, że AMD zaczęło powoli odzyskiwać wpływy na rynku mobilnym. Energooszczędna platforma Brazos znakomicie sprawdza się w netbookach, natomiast Sabine (mobilna wersja Llano) i Comal (mobilna wersja Trinity) w większych notebookach. Zarówno w jednym i drugim segmencie próżno szukać u konkurencji modeli które mogłyby konkurować z APU AMD pod względem wydajności zintegrowanego układu graficznego.

Modele Brazos (rdzenie Bobcat) wykonane są w 40-nanometrowym procesie produkcyjnym, natomiast Llano (rdzenie Stars) i Trinity (moduły Piledriver) w 32-nanometrowym procesie produkcyjnym. Wszystkie wyposażone są w zintegrowaną grafikę Radeon. Więcej na ten temat możecie dowiedzieć się z artykułu Przegląd GPU w laptopach.

APU Brazos posiadają od 1 (Ontario) do 2 rdzeni (Zacate), natomiast Llano od 2 (seria E2 i A4), po cztery rdzenie (A6 i A8). W odróżnieniu od segmentu desktop nie ma tu trzyrdzeniowych jednostek Llano. Druga generacja APU, czyli Trinity stanowiła małą rewolucję. Tradycyjne rdzenie procesora zostały tu zastąpione przez moduły (2 jednostki ALU i 1 FPU). Mamy tu do czynienia z ulepszoną architekturą Bulldozer, czyli z modułami Piledriver. Dzięki nim Trinity zyskały wiele nowych funkcjonalności jak choćby obsługę instrukcji AES, AVX, XOP/FMA, jak i szybszy kontroler pamięci RAM (1600MHz w segmencie mobilnym i 1866MHz w segmencie desktop). Trinity posiadają od jednego do dwóch modułów, czyli potrafią obsługiwać od dwóch do czterech wątków równocześnie. Trinity zyskały jeszcze wydajniejsze układy graficzne, jednak wbrew numeracji, nie są to Radeony oparte na architekturze GCN. Pod względem możliwości zintegrowanej grafiki APU AMD są absolutnym numerem jeden na rynku.

Mobilne procesory AMD poprzedniej generacji wykonane są w 45-nanometrowym procesie produkcyjnym i nie są wyposażone w zintegrowany układ graficzny. Zaprezentowane w 2010 roku mobilne platformy mainstream Danube (1-4 rdzenie) oraz ultracienka Nile (1-2 rdzenie) korzystały z układów graficznych serii Radeon HD 42xx (obsługa DirectX 10.1) zintegrowanych z chipsetem płyty głównej. Są one znacznie mniej wydajne od układów Radeon zintegrowanych z APU Llano.

Technologie

AMD APP - Technologia która zastąpiła ATI Stream w zastosowaniach GPGPU, czyli zaprzęgnięcia układów graficznych do obliczeń ogólnego przeznaczenia (którymi zwykle zajmuje się procesor). Dzięki AMD APP zintegrowany układ graficzny i procesor mogą łączyć swoją moc obliczeniową choćby przy wykorzystaniu OpenCL. Wsparcie dla tego rodzaju obliczeń oferuje coraz więcej programów jak choćby do edycji (Adobre Premiere, czy Sony Vegas Pro), czy konwersji wideo (ArcSoft MediaConverter, czy CyberLink MediaShow). Z APP korzystają też takie technologie jak Steady Video.

AMD Dual Graphics - technologia która pozwala łączyć moc zintegrowanej z APU grafiki wraz z zewnętrznym układem graficznym. Pomimo znacznego postępu wciąż jest ona daleka od ideału.

Instrukcje CPU  - zarówno modele Brazos jak i Llano wyposażone są w instrukcje SSE (1, 2, 3, 4A) oraz AMD-V. Brakuje w nich obsługi instrukcji znanych z desktopowych procesorów FX jak AES (sprzętowe wspomaganie szyfrowania) oraz AVX (nowe instrukcje multimedialne). Ta funkcjonalność w segmencie mobilnym AMD pojawiła się wraz z AMD Trinity.

Pamięć podręczna - Zarówno modele Brazos, Llano jak i Trinity pozbawione są pamieci podręcznej trzeciego poziomu (L3). W Brazos na każdy rdzeń procesora przypada 512 kB pamięci L2, a w Llano 1024 kB pamięci L2 (np. dwurdzeniowy Brazos posiada 1MB pamięci L2, a czterordzeniowe Llano 4MB pamięci L2). AMD Trinity posiadają 2MB pamięci L2 na moduł (maksymalnie dwa moduły - 4MB).

Turbo Core - technologia zwiększająca taktowanie procesora przy zachowaniu TDP. Zwykle zwiększenie taktowania części rdzeni dzieje się kosztem obniżenia (bądź wręcz wyłączenia) taktowania pozostałych. Technologia ta przyśpiesza działanie aplikacji jednowątkowych. W APU drugiej generacji (Trinity) stosowana jest już technologia Turbo 3.0, która w razie potrzeby zwiększa taktowanie rdzeni CPU zmniejszając taktowanie GPU i vice versa.