Karty graficzne

Optymalna karta dla AGP do ~600 zł

przeczytasz w 3 min.

Dokładnie rok temu przeprowadziliśmy na benchmarku pojedynek dwóch kart graficznych w przedziale do 750 zł : Radeon 9600 Pro vs. GeForce FX 5700. Wówczas mieliśmy do czynienia z silnikami graficznymi o architekturze czteropotokowej, natomiast już dziś można sobie sprawić - za jeszcze niższą cenę - bardzo wydajnego ośmiopotokowca.

Za niecałe 600 zł mamy nowoczesne GeForce 6600 AGP, albo karty z serii Radeon 9800 Pro, które w ostatnim czasie potaniały do poziomu ~600 zł. Z listów jakie do nas napływają wynika, że gracze unowocześniający swój sprzęt mają z tego powodu mały dylemat. Sprawdźmy zatem, czy inwestycja w 'starego, dobrego' Radeona ma jeszcze sens.

Zacznijmy od strony czysto technicznej. Przewagą GeForce 6600 jest oczywiście nowy silnik graficzny CineFX 3.0 zgodny z ShaderModel 3.0. Czym jest to cudo i jakie wnosi korzyści w świat grafiki trójwymiarowej możecie przeczytać w premierowej recenzji procesora nVidia NV40. Jak na razie jest to przewaga jedynie teoretyczna, bowiem niewiele gier 3D korzysta z zaawansowanego Modelu Cieniowania 3.0. Nie będziemy umniejszać jego znaczenia, ale gdybyśmy do końca tego roku dysponowali kartą zgodną jedynie z SM 2.0, zapewne nie było by z tego powodu tragedii.

Oba silniki mają architekturę ośmiopotokową. Radeon z uwagi na wyższą częstotliwość taktowania GPU - 380 MHz - oferuje nieco wyższą wydajność 'teoretyczną' - o 600 MegaPikseli na sekundę. A nie jest to mało. Dodatkowo dwa razy szersza, 256-bitowa szyna do pamięci, zapewnia mu ponad 20 GB/s przepustowości - o 12 GB/s więcej ! od GeForce 6600. To już bardzo poważna różnica, szczególnie dla graczy korzystających z rozdzielczości 1280x1024 i wyższej.

GeForce 6600 AGP
Radeon 9800 Pro
Silnik graficzny (nazwa marketingowa)
CineFX 3.0
Smartshader 2.0
architektura procesora
256 bitowa
256 bitowa
Vertex Shader
3.0
2.0
Pixel Shader
3.0
2.0
zgodność z API
DirectX 9.0c
DirectX 9.0b
potoki renderujące [TMU w potoku]
8
8
procesory vertex
3
4
częstotliwość zegara GPU
300 MHz
380 MHz
wydajność wypełniania pikseli
2400 MP/s
3024 MP/s
częstotliwość zegara DDR
250 MHz (4ns)
340 MHz (3ns)
szyna do pamięci
128-bit
256-bit
przepustowość pamięci
~8 GB/s
~21 GB/s
 
Intellisample 3.0
SMOOTHVISION 2.1
pełno-ekranowe wygładzanie
2x/4x/8x
metodą multipróbkowania
2x/4x/6x
metodą multipróbkowania
filtrowanie anizotropowe
2x/4x/8x/16x
2x/4x/8x/16x
 
Lightspeed Memory Architecture III
HYPER Z III+
 
kompresja koloru, szybkie czyszczenie Bufora Z,
kompresja Bufora Z, usuwanie niewidocznych pikseli
dodatkowe technologie
UltraShadow II
obliczenia związane z wyświetlaniem cieni
TRUFORM 2.0
drugiej generacji N-Patch, tessellacja wielokątów,
mapowanie przemieszczeń
złącze AGP
AGP 8X/4X
AGP 8X/4X
RAMDAC
podwójny 400 MHz
podwójny 400 MHz
transmitter DVI
zintegrowany 165MHz
(DVI 1.0)
zintegrowany 165MHz
(DVI 1.0)
obsługa wyjścia TV
zintegrowany w GPU
VIDEOSHADER
zintegrowany z GPU
Wspomaganie DVD
kompensacja ruchu MC
+ iDCT
kompensacja ruchu MC
+ iDCT

Obie karty umożliwiają filtrowanie anizotropowe x2/x4/x8 (zobacz na przykładzie HL2 jakie korzyści daje Anizo) oraz wygładzanie krawędzi FSAA x2/x4 - optymalne dla dzisiejszych gier 3D.
W grach HL2 lub Doom3, jakość grafiki na obu kartach będzie identyczna. Ładne odbicia w wodzie, szorstkość i połysk tekstur dzięki odbiciom i bump-mapom, dynamiczne cienie itp.

Na GeForce 6600 i Radeonie 9800 Pro HL2 wygląda identycznie

To tyle jeśli chodzi o dane teoretyczne. Czas na 'namacalne' dowody.

    Platforma testowa :
  • procesor: Intel Pentium 4 2.8 GHz HT/FSB 800 MHz (Northwood)
  • płyta główna Gigabyte 8IPE 1000Pro2 (intel 865PE)
  • 2x512 MB RAM DDR400 MHz / DualChannel
  • dysk twardy Seagate Barracuda 80 GB Serial ATA
  • Zasilacz Tagan 330W
  • Windows XP Pro SP2
  • sterowniki: ATi Catalyst 5.3, nVidia ForceWare 71.84

    Aplikacje testowe
  • 3DMark 2003 - ustawienia domyśle programu
  • Aquamark 3 - AA: Off, Anizo: Off, Details: V.High
  • Doom3 - HighQuality, HQSE: YES, Shadows: YES, Specular: YES, BumpMaps: YES
  • Far Cry (1.3) - Maximum details, Default Shader Model, Geometry Instancing, Normal-maps compresion
  • Half Life 2 - Maximum Detail, Anizotropic 4x, Heapsize 256MB, DX9 Level

W Half Life 2 obie karty oferują niemal identyczną wydajność. W rozdzielczości 1280x1024, z włączonym filtrowaniem anizotropowym 4x, mamy płynne 34 fps.

W grze FarCry, GeForce 6600 niestety przegrywa - w rozdzielczości 1024x768 jest to 20%, a w 1280x1024 aż 45% na korzyść Radeona. To oczywiście zasługa m.in. 256-bitowej szyny do pamięci. Podobnie jest w testach Aquamark3 - przewaga Radeona 9800 Pro jest 30%.

Doom 3 to na razie jedyna gra, w której silnik nVidii czerpie wyraźne korzyści z technologii UltraShadow. Różnica jednak nie rzuca na kolana. Na obu kartach można w miarę płynnie pograć w rozdzielczości 1280x1024.

Całość zamyka i ostatecznie potwierdza wynik z 3D Mark 2003. Radeon 9800 Pro w rozdzielczości 1280x0124 okazuje się być o około 20% wydajniejszą kartą od GeForce 6600 AGP.

A zatem odpowiadając na wszystkie pytania jakie dostajemy : TAK, zakup Radeona 9800 Pro do złącza AGP (mowa o pełnym, prawdziwym 9800Pro, z zegarami 380/680MHz i szyną 256-bit), przy cenie niewiele wyższej od GeForce 6600 AGP, nadal będzie dobrą inwestycją.

Podkręcając zegary w GeForce 6600 - np: do 400/550 MHz (szczególnie podatny na podkręcanie jest tu GPU) można uzyskać osiągi znacznie wyższe. Mimo to największą zaletą Radeona 9800 Pro 256-bit jest bardzo wysoka przepustowość pamięci, szczególnie przydatna w rozdzielczośći 1280x1024 i wyższej.

Graczom oczekującym najnowszych gier, z zaawansowanymi efektami graficznymi korzystającymi z Modelu Cieniowania 3.0 - a taki prawdopodobnie ma być m.in. STALKER (kolejny mocno oczekiwany tytuł), polecamy mimo wszystko nowoczesnego GeForce 6600- czemu wyraźnie daliśmy upust już na początku roku w Zestaw dla Gracza 2005 według benchmark.pl.

P.S.
Nasze podsumowanie wzbudziło u niektórych czytelników trochę wątpliwości i kontrowersji. Dlatego dorzucamy jeszcze kilka słów wyjaśnienia.
Testy wykazały, że Radeon 9800 Pro jest kartą o zbliżonej wydajności do GeForce 6600. W rozdzielczości 1280x1024 ma nieco wyższe osiągi. Prawda czy fałsz? Czy Radeon 9800 Pro na lepszą przepustowość do rozdzielczości 1280x1024? Prawda czy fałsz?

Nie wiemy czy za 5 dni Radeony 9800Pro nie potanieją do 550 zł. Oczywiście tak samo nie wiemy czy markowe GeForce 6600 AGP nie potanieją za 7 dni do 500 zł. Nie można w tej sytuacji jednoznacznie odpowiedzieć: 'nie ma sensu kupować 9800 Pro' lub 'lepiej kupić 9800 Pro'.
Dlatego nasze podsumowanie: przy cenie niewiele wyższej od GeForce 6600 AGP, nadal będzie dobrą inwestycją - sporządziliśmy tak, aby wnioski z niego można było wyciągnąć w oparciu o bieżące ceny.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login