Karty graficzne

Parametry techniczne

nazwa marketingowa GeForce 9800 GX2 GeForce GTX 280
nazwa kodowa rdzenia 2 x G92-450 GT200
technologia wykonania 65nm 65nm
liczba tranzystorów 2 x 754 mln 1400 mln
powierzchnia rdzenia 2 x 324 mm2 576 mm2
ilość jednostek rop 2 x 16 32
ilość jednostek adresujących TA 2 x 64 80
ilość jednostek teksturujących TF 2 x 64  80
ilość jednostek SP 2 x 128 240
częstotliwość GPU 600 Mhz 602 Mhz
wydajność wypełniania 76800 MT/s 48160 MT/s
częstotliwość shaderów 1500 Mhz 1296 Mhz
wydajność zmiennoprzecinkowa 1152 GFlops 933 GFlops
częstotliwość pamięci 1000 Mhz (2000Mhz DDR) 1107 MHz (2214 Mhz DDR)
przepustowość pamięci 62,6 GB/s 138,4 GB/s
ilość i typ pamięci 2x 512MB GDDR3 256bit 1GB GDDR3 512-bit
magistrala PCI-E 16x 2.0 PCI-E 16x 2.0
chłodzenie dwuslotowe dwuslotowe
sprzętowa obsługa formatów HD tak (PureVideo HD) / VP2 tak (PureVideo HD) / VP3
obsługa PhysX tak tak
obsługa Havok nie nie
wsparcie dla CUDA tak tak
wsparcie dla HybridPower nie tak
multi-GPU SLi Tri-SLi
dodatkowe zasilanie 1 x 6pin / 1x 8pin 1 x 6pin / 1x 8pin
maksymalne TDP 210 W 236 W

 

nazwa marketingowa Radeon HD3870 X2 Radeon HD4870 X2
nazwa kodowa rdzenia R600 (2x RV670 + PLX) R700 (2x RV770 + PLX 2nd gen)
technologia wykonania 55nm 55nm
liczba tranzystorów 2x 666 mln 2x 956 mln
powierzchnia rdzenia 2x 192 mm2 2x 256 mm2
ilość jednostek rop 2x 16 2x 16
ilość jednostek adresujących TA 2x 16 2x 40
ilość jednostek teksturujących TF 2x 16 2x 40
llość jednostek SP 2x 64 (640 SPu) 2x 160 (1600 SPu)
częstotliwość GPU 825 Mhz 750 Mhz
wydajność wypełniania 26400 MT/s 60000 MT/s
częstotliwość shaderów 825 Mhz 750 Mhz
wydajność zmiennoprzecinkowa 1056 GFlops 2400 GFlops
częstotliwość pamięci 900 Mhz (1800 Mhz DDR) 900Mhz (1800 Mhz DDR / 3600 Mhz QDR)
przepustowość pamięci 56,2 GB/s 112,4 GB/s
ilość i typ pamięci 2x 512MB GDDR3 256-bit 2x 1GB GDDR5 256-bit
magistrala PCI-E 16x 2.0 /PLX PCI-E 16x 2.0 /PLX v2
chłodzenie dwuslotowe dwuslotowe
sprzętowa obsługa formatów HD tak (Avivo HD) tak (Avivo HD)
obsługa PhysX nie nie
obsługa Havok tak tak
wsparcie dla CUDA nie nie
wsparcie dla HybridPower nie nie
multi-GPU CrossFireX (do dwóch kart) CrossFireX (do dwóch kart)
dodatkowe zasilanie 1x6pin / 1x 8pin 1x6pin / 1x 8pin
maksymalne TDP 200 W 286 W

 

Podstawowe parametry techniczne nowego Radeona, to jak widać niemal kalka zegarów znanych z jednoprocesorowego HD4870. Częstotliwość obydwu układów ustalono więc na 750MHz, a pamięci GDDR5 taktowane są 900MHz-owym zegarem (3600MHz QDR)

Dzięki zastosowaniu dwóch rdzeni, a tym samym podwojeniu ilości jednostek wykonawczych, będziemy mieć do czynienia z konstrukcją, która w teorii potrafi osiągnąć wydajność zmiennoprzecinkową na poziomie 2,4 TeraFlopów. „Kombinowane” wypełnianie obu układów kształtuje się w okolicach 58,6 GTekseli/s. Jak widać, są to zatem wartości ponad dwukrotnie wyższe od poprzednika (Radeon HD3870 X2). Jeżeli chodzi o specyfikację, poza „naturalnym” podwojeniem jednostek wykonawczych w stosunku do serii kart HD4870/HD4850, nie zmieniło się nic (te same rdzenie). Karta dysponuje zatem silnikiem TeraScale zdolnym do wykonywania kodu ShaderModel 4.1, oferując tym samym pełną zgodność z API DirectX 10.1. Jednostki procesorowe, których w tej sytuacji do dyspozycji mamy aż 1600 (pojedyncze stream procesory), mogą być także wykorzystane w trybie „computing mode” - czyli np. do obliczeń realistycznej fizyki (Havok), obróbki strumieni video w czasie rzeczywistym (encode/decode), czy funkcji matematyczno – logicznych, zarezerwowanych do tej pory dla CPU i wykorzystaniem tego potencjału na potrzeby „wizualizacji” biznesowo – naukowych. Tak duża wydajność tej karty, w przypadku pojawienia się odpowiedniego oprogramowania, może być na tym polu jej dużym atutem. Póki co w tej dziedzinie nVIDIA ma znaczącą przewagę (CUDA, beta sterowniki dla PhysX'a).

Karta została wyposażona ponadto w sprzętową jednostkę UVD2 (Unified Video Decoder 2) potrafiącą obsłużyć w tym samym czasie do dwóch źródeł materiału wideo. Tego typu wsparcie można zatem w prosty sposób wykorzystać na potrzeby funkcji P-I-P (Picture-In-Picture) wspomagając sprzętowo obydwa jednocześnie wyświetlane źródła.