Karty graficzne

ATi VPU R420 vs R350

przeczytasz w 1 min.

Spójrzmy jeszcze na różnice pomiędzy starym i nowym procesorem. Pierwsza rzecz która rzuca się w oczy, to nowe przydomki przy nazwach technologii - zamiast numerycznego np: SmartShader 2.1, SMOOTHVISION 2.1, HYPER Z III+, jest teraz SmartShader HD, SMOOTHVISION HD, HYPER Z HD. No cóż, to nieco pokrętne i bardzo sprytne posunięcie ze strony ATi, bowiem firma nie ujawnia teraz relacji w stosunku do poprzedniego silnika graficznego. Gdyby trzymać się starej, numerycznej symboliki, mogło by się okazać, że wprowadzone ulepszenia zasługują jedynie na podniesienie oznaczenia do wersji 2.3, 2.4 itp. A to jak wiadomo, z punktu widzenia marketingowego nie wyglądało by dobrze. Tak więc w miejsce oznaczenia 2.3 mogło się pojawić cokolwiek. Pojawiło się coś, do czego można było dorobić dodatkową "filozofię", a więc HD czyli "High Definition".

Oznaczenie to ma wydźwięk tymbardziej marketignowy, bowiem nawiązuje to bardzo modnej technologii HDTV, czyli telewizji "wysokiej rozdzielczości".

Najbardziej znaczące różnice to nowa metoda kompresji map tekstur 3Dc, nowa metoda wygładzania krawędzi FSAA Temporal, poprawione algorytmy bezstratnej kompresji bufora Z, oraz sprzętowe dekodowanie MPEG-4.

Ciekawostką jest całkowite usunięcie ze specyfikacji TRUFORM, mimo, że w panelu sterowania sterowników X800 opcja Trueform jest nadal dostępna. Najwidoczniej firma ATi doszła do wniosku, że nie ma sensu dalej promować tej pseudo "technologii".

Radeon 9800
Radeon X800

Silnik graficzny (nazwa marketingowa)

Smartshader 2.1

Smartshader HD

architektura procesora
256 bitowa
256 bitowa
Vertex Shader
2.0+
2.0+
wydajność Shaderów
16 do 17.3 mld instr/s
34 do 46 mld instr/s
Pixel Shader
2.0+
2.0+
wydajność wypełniania pikseli
3 do 3.3 GigaPikseli/s
5.7 do 8 GigaPikseli/s
zgodność z API
DirectX 9.0b
OpenGL 1.5
DirectX 9.0b
OpenGL 1.5
potoki renderujące [TMU w potoku]
8
12 lub 16
jednostki geometryczne
4
6
wydajność geometryczna
380 do 412 mln vert/s
712 do 750 mln vert/s
ilość tekstur w jednym przejściu
do 16
do 16
precyzja koloru
128- 64- i 32-bitowa
128- 64- i 32-bitowa
ilość instrukcji Pixel shader
do 160
do 1,536
ilość instrukcji Vertex shader
do 65,280
do 65,280
max obsługiwany format tekstur
2048x2048 @32bpp
2048x2048 @32bpp
kompresja tekstur
DXTn (S3TC)
DXTn (S3TC)
3Dc (4:1)
metody środowiskowego mapowania
Dot Product3 i EMBM
Dot Product3 i EMBM

nazwa marketingowa :

SMOOTHVISION 2.1

SMOOTHVISION HD

pełno-ekranowe wygładzanie
2x/4x/6x
metodą multipróbkowania
2x/4x/6x
metodą multipróbkowania
+ metodą Temporal
filtrowanie anizotropowe
2x/4x/8x/16x
2x/4x/8x/16x
kontroler pamięci
4 niezależne 64-bitowe kontrolery
4 niezależne 64-bitowe kontrolery

nazwa marketingowa :

HYPER Z III+

HYPER Z HD

kompresja koloru
tak
tak
szybkie czyszczenie Bufora Z
tak
tak
kompresja Bufora Z
tak (24:1)
tak (48:1)
usuwanie niewidocznych pikseli
tak
tak
dodatkowe technologie
TRUFORM 2.0
drugiej generacji N-Patch, tessellacja wielokątów,
mapowanie przemieszczeń
TRUFORM (?)
złącze AGP
AGP 8X/4X
AGP 8X/4X

nazwa marketingowa :

VIDEOSHADER

VIDEOSHADER HD

RAMDAC
podwójny 400 MHz
podwójny 400 MHz
transmitter DVI
zintegrowany 165MHz
(DVI 1.0)
zintegrowany 165MHz
(DVI 1.0)
obsługa wyjścia TV
z GPU
z GPU
dodatkowe funkcje
FULLSTREAM
VIDEOSOAP
FULLSTREAM
VIDEOSOAP
Sprzętowe dekodowanie
MPEG-1, 2
MPEG-1, 2, 4,
Wspomaganie dekodowania
kompensacja ruchu (MC)
+ iDCT
kompensacja ruchu (MC)
+ iDCT, DCT