Karty graficzne

Szczegółowa specyfikacja R420

przeczytasz w 4 min.

Podobnie jak w każdym poprzednim procesorze firmy ATi, VPU jest podzielony na kilka sekcji: SMARTSHADER HD, w którego skład wchodzą programowalne jednostki geometryczne VertexShader 2.0 i programowalne procesory cieniowania PixelShader 2.0. SMOOTHVISION HD, część odpowiedzialna za wygładzanie krawędzi i filtrowanie tekstur. HYPER Z HD, mechanizm i algorytmy bufora-Z. VIDEOSHADER HD, jednostka przetwarzania i dekodowania potoku video.

Nowością jest tu technologia 3Dc, nowa metoda kompresji map tekstur, zapoczątkowana przez ATi właśnie w procesorze R420. Więcej szczegółowych informacji o tej technologii już na kolejnych stronach.

W nowym procesorze kluczową rolę odgrywają dodatkowe dwa procesory vertexów i dodatkowe potoki renderujące. To one w głównej mierze zapewniają karcie tak duży wzrost wydajności. Nowy proces technologiczny 0.13 mikrona "low-k", pozwolił zmniejszyć pobór prądu i tym samym wydzielanie ciepła. Te zaś umożliwiły podniesienie częstotliwości taktowania GPU, odpowiednio 475 i 525 MHz dla X800 Pro i X800 XT.

Kosmetycznym poprawkom poddano także procesor pikseli, w którym zwiększono liczbę rejestrów tymczasowych (Max Temp Storage) z 12 do 16, oraz wydłużono ilość instrukcji pixeli ze 160 do 1536.

Oto szczegółowa specyfikacja R420:

  • 160 milionów tranzystorów, technologia wykonania 0.13 micron "low-k"
  • do 16 potoków renderujących
  • sześć programowalnych potoków Vertex Shader
  • 256-bitowy interfejs do pamięci GDDR3
  • obsługa AGP 8X


  • SMARTSHADER HD
    • pełna obsługa DirectX 9.0b i OpenGL 2.0
    • programowalne jednostki Vertex Shader 2.0 i Pixel Shaders 2.0
    • do 65,280 instrukcji Vertex
    • Single cycle trigonometric operations (SIN & COS)
    • rozszerzona obsługa Direct X 9.0b Pixel Shaderów
      * do 1,536 instrukcji i  16 tekstur w jednym przejściu
      * 2-giej generacji F-buffer przyspieszający wielo-wątkowość programów  pixel shader
      * 32 tymczasowych i stałych rejestrów
      * rejestry dla dwustronnego oświetlenia
      * 128-, 64- i 32-bitowa zmiennoprzecinkowa prezycja kolorów
      * wsparcie dla Multiple Render Target (MRT)
  • SMOOTHVISION HD
    • Anti-Aliasing w trybach 2x/4x/6x
    • algorytm multipróbkowania z korekcją gamma,
    • bezstratna kompresja koloru (6:1) we wszystkich rozdzielczościach,
    • nowa metoda Anti-Aliasingu Temporal
    • filtrowanie anizotropowe w trybach 2x/4x/8x/16x
    • filtrowanie tekstur do 128-poziomów
    • adaptacyjne filtrowanie dwuliniowe i  trójliniowe
  • 3Dc
    • wysokiej jakości kompresja map 4:1
    • Works with any two-channel data format
  • HYPER Z HD
    • 3-poziomy hierarchiczny bufor-Z z wczesnym testem Z
    • bezstratna kompresja bufor-Z (do 48:1)
    • szybkie czyszczenie bufora-Z
    • cache Z zoptymalizowany do renderowania cieni w czasie rzeczywistym
  • VIDEOSHADER HD
    • przetwarzanie potoku video w jednostce pixel shaders
    • FULLSTREAM - technologia ulepszania obrazu w formatach DivX i  WMV9 (tak zwane usuwanie "pikselozy")
    • VIDEOSOAP - usuwanie szumów z przechwytywanego potoku video
    • wspomaganie przy dekodowaniu MPEG1/2/4
      * obsługa DXVA
      * sprzętowa komepnsacja ruchu (Motion Compensation), iDCT, DCT i konwersja koloru
    • dekodowanie wszystkich formatów  DTV/HDTV
    • podwójny zintegrowany (10-bitowy) RAMDAC 400 MHz DACs
    • zintegrowany 165 MHzowy TMDS transmitter (DVI 1.0 / HDMI i  HDCP)