Sprzęt do gier

Razer Spectre - mysz

przeczytasz w 7 min.

Każdy fan gry StarCraft zna zalety jednostek Spectre wchodzących w skład armii Terran. Szybkie, potężne i uniwersalne, potrafiące zmierzyć się z wrogiem na lądzie i w powietrzu. Mysz Razer Spectre, stworzona dla graczy StarCraft II: Wings of Liberty nie bez powodu otrzymała właśnie taką nazwę.

Specyfikacja techniczna

ProducentRazer
ModelSpectre
Wymiary100 x 37 x 66 mm
Waga82 g
InterfejsUSB
Typ komunikacjiprzewodowa
Długość kabla213 cm
Typ sensoralaserowy, 3,5G Philips Twin-eye
Rozdzielczość5600 dpi
Liczba przycisków5
Scrolltak
Częstotliwość próbkowania1000 Hz
Szybkość5 m/s
Przyspieszenie50 G
Gwarancja2 lata

 

Budowa

Swoją budową zdecydowanie różni się od innych produktów tego typu. Syntetyczny i „kanciasty” design bezpośrednio nawiązuje do maszyn cyberprzestrzeni, a agresywne podświetlenie podkreśla ten efekt.

Podstawa myszy wykonana została z czarnego matowego tworzywa sztucznego. Umieszczono na niej komplet teflonowych ślizgaczy Ultraslick (z przodu myszy, z tyłu oraz wokół sensora). Na podstawie znajduje się również trójstopniowy przełącznik zmiany siły nacisku klawiszy.

Grzbiet myszy wykonano z grafitowego, półmatowego tworzywa sztucznego, imitującego stal stosowaną w gwiezdnych pojazdach. Materiał został dobrze dobrany – nie widać na nim zabrudzeń, jest antypoślizgowy i mimo syntetycznego wyglądu przyjemny dla dłoni.

Główne przyciski mają bardzo szeroki zakres, co umożliwia zastosowanie trzech głównych typów chwytów. Chwyt claw grip (szponiasty) ze względu na ostre krawędzie tyłu myszy jest najbardziej uniwersalny i wygodny. Chwyty fingertip grip (palcami) oraz palm grip (pełną dłonią) wymagają zmiany regulacji nacisku przycisków lub odpowiedniej wielkości dłoni i nie dla każdego będą odpowiednie.

Boki myszy wykonane zostały z czarnego, antypoślizgowego tworzywa sztucznego. Po lewej stronie, pod kciukiem umieszczono dwa horyzontalne, programowalne przyciski boczne. Są one wyraźnie wyczuwalne pod kciukiem, a ich obsługa jest intuicyjna. Scroll wykonany został z czarnego tworzywa, działa z odpowiednim oporem, a wyraźnie fakturowana powierzchnia zapobiega poślizgom.

Na grzbiecie myszy, po bokach, oraz z tyłu od spodu umieszczono podświetlenie, którego intensywność oraz kolor ustawiamy w dołączonym oprogramowaniu. Podczas pracy nie widzimy podświetlenia znajdującego się pod centralną częścią dłoni, jednak dobrze widoczne są pasy z boku myszy oraz z tyłu, pod nadgarstkiem. Taki układ podświetlenia umożliwia odbiór „alertów” - sygnałów o aktywności w grze, o których piszemy w dalszej części recenzji.

Mysz komunikuje się z komputerem poprzez przewód zakończony wtyczką USB. Kabel jest lekki i miękki, nie przeszkadza podczas gry, a jego długość zapewnia swobodę użytkowania.

Oprogramowanie i funkcje

Mysz konfigurujemy za pomocą oprogramowania Razer StarCraft II Configuration. Program pozwala na zaprogramowanie przycisków, zmianę rozdzielczości i czułości sensora, zapis profilu ustawień, utworzenie makr oraz konfigurację podświetlenia. Obsługa programu jest prosta i intuicyjna. Nagrywanie makr oraz zapis profilu nie sprawia najmniejszych problemów.


programowanie klawiszy


zmiana rozdzielczości


zapis profilu


tworzenie makr


przypisywanie makra do konkretnego przycisku


zamiana koloru podświetlenia

Razer StarCraft II Configuration umożliwia również zmianę kolorystyki podświetlenia dla systemów APM oraz alertów. System APM (Actions Per Minute) informuje gracza o liczbie wykonywanych czynności w ciągu minuty. W praktyce działa bardzo dobrze. Oprogramowanie prawidłowo zbiera informację z gry i szybko przekazuje je do myszy, klawiatury czy słuchawek.

Bez zarzutu działa również system ostrzeżeń (alertów) – po odpowiednim skonfigurowaniu informuje on użytkownika o najważniejszych wydarzeniach w grze, zwiększając jego uwagę.


Testy syntetyczne

Testy wykonywano w programach Mouse Rate oraz VmouseBench.

Częstotliwość próbkowania

Częstotliwość próbkowania została zmierzona na trzech dostępnych w konfiguracji myszy ustawieniach. Wartości uzyskane w testach były adekwatne do tych, które deklarował producent i wynosiły odpowiednio 125 Hz, 500 Hz i 1000 Hz


próbkowanie 125

próbkowanie 500

próbkowanie 1000

Wartości te świadczą o przystosowaniu myszy do potrzeb graczy, oferując możliwie najszybsze i najdokładniejsze odzwierciedlenie ruchu

Interpolacja

Interpolacja w grafice komputerowej to proces mający na celu utworzenie nowego piksela na podstawie pikseli sąsiednich. Nowy piksel tworzony jest tak, by był jak najbardziej podobny do otoczenia. Interpolację wykorzystuje się przy resamplingu, uzupełnianiu i korygowaniu obrazów oraz automatycznej korekcji w skanerach do filmów.

Interpolacja w urządzeniach wskazujących działa na zasadzie “najbliższego sąsiada”, polegającej na kopiowaniu najbliższego piksela lub statystycznego kopiowania kilku pikseli. Brak interpolacji świadczy o wysokiej jakości urządzenia, natomiast znaczna, nieregularna interpolacja – o jego złej jakości.

Test interpolacji dla myszy Razer Spectre wykonywany był na pięciu typowych wartościach dpi: 800, 1500, 2800, 4200 oraz maksymalnej – 5600.

Przy rozdzielczości 800 dpi interpolacja nie występuje, co jest wynikiem standardowym dla tego typu urządzeń. Zaskoczeniem natomiast jest interpolacja pojawiająca się już przy 1500 dpi, która w przypadku myszy dla graczy za taką cenę absolutnie nie powinna występować. Przy wartościach 4200 oraz 5600 dpi interpolacja jest znaczna, może być uciążliwa dla wprawionych graczy oraz eliminuje mysz z użytku przy tworzeniu grafik.


interpolacja 800

interpolacja 1500

interpolacja 2800

interpolacja 4200

interpolacja 5600
 

 

Rozdzielczość

Rzeczywista rozdzielczość ogólnie jest zgodna z tą, którą podawał producent. Zawyżoną wartością jest natomiast rozdzielczość maksymalna. W rzeczywistości nie wynosi ona 5600 dpi, lecz niecałe 5500. Wynik ten informuje niekoniecznie o celowych zakłamaniach producenta, lecz (co bardziej prawdopodobne) o jakości sensora, którego maksymalna rozdzielczość może być zależna od konkretnego egzemplarza i... szczęścia użytkownika.


rozdzielczość 800

rozdzielczość 1500

rozdzielczość 2800

rozdzielczość 5400

 

Akceleracja

Test akceleracji wykonywany był w programie vMouseBenchmark. Przesuwamy mysz za każdym razem o 1″ i wracamy do punktu początkowego. Podczas testów efekt akceleracji nie występował – kursor wracał dokładnie do swojej początkowej pozycji. Wynik ten zdecydowanie zadowoli wszystkich graczy.

Testy praktyczne

Testy praktyczne wykonywano na trzech ustawieniach rozdzielczości, korzystając z trzech typowych powierzchni (blat biurka, podkładka tekstylna SteelSeries QcK oraz podkładka z tworzywa sztucznego). Ogólnie urządzenie radzi sobie nieźle – odzwierciedlenie ruchu jest dokładne, a mysz prowadzi się lekko i komfortowo. Niemiłym zaskoczeniem była zła współpraca sensora z podkładkami tekstylnymi. Co jakiś czas pojawiały się przeskoki (widoczne na teście np. w miejscach zamykania okręgów) lub krótkie przerwy w ruchu. Zjawisko to nie powinno bardzo przeszkadzać graczom Starcrafta, jednak dla fanów gier FPS, którzy będą chcieli skorzystać z tej myszy, będzie już irytujące.


800

2800

5600

W grach mysz spisuje się dobrze i bardzo dobrze. Fani „strzelanek” nie będą zachwyceni, w przeciwieństwie do fanów strategii. Mysz nie generuje opóźnień przy wykorzystaniu makr, nawet rozbudowane polecenia działają wyśmienicie. Zauważalna jest znacznie lepsza współpraca z grą StarCraft II niż z innymi grami (szybsza reakcja na polecenia).

Podsumowanie

Fanów StarCrafta zachwycą zapewne nie tylko kształty myszy, ale i funkcje, które bezpośrednio łączą urządzenie z grą. System ostrzeżeń oraz APM działa bardzo dobrze – informuje użytkownika o zagrożeniach w czasie rzeczywistym i wzmaga jego koncentrację w odpowiednich momentach. Niestety mysz ma wady, które w przypadku sprzętu za taką cenę absolutnie nie powinny się pojawić. Interpolacja oraz „skakanie” sensora na podkładkach tekstylnych zdecydowanie zmniejszają komfort użytkowania. Niezadowoleni będą również gracze o wąskich lub bardzo małych dłoniach – kanciasty tył myszy podczas długich sesji może być dla nich uciążliwy.

 

  Ocena
Ergonomiazadowalający plus
Design
dobry plus
Jakość wykonania
super
Jakość sensorazadowalający
Oprogramowaniesuper
Ogólna ocena:

  Podsumowanie 
 

plusy:
system podświetleń, alertów oraz APM
bardzo dobra współpraca oprogramowania z grą StarCraft II
brak efektu akceleracji
bardzo dobra reakcja na szybkie zmiany kierunku

 minusy:
cena
zbyt ostro zakończony tył myszy
interpolacja już od 1500 dpi
maksymalna rozdzielczość rzeczywista niższa od deklarowanej
słaba jakość sensora („skoki” na podkładkach tekstylnych)
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 300 zł