Karty graficzne

NVISION 08 – dzień 1

Przejdźmy teraz do najważniejszych wydarzeń tegorocznej konferencji NVISION 08. Wykład otwierający, nazywany podobnie jak na IDF-ie Keynote-em poprowadził Jen-Hsun Huang, jedne z założycieli Nvidii, a obecnie prezes tej firmy.

Inauguracyjna sesja prezesa firmy Nvidia Jen-Hsunga Huanga.


Tematem przewodnim całej sesji plenarnej otwierającej NVISION 08 były technologie związane z szeroko pojętą wizualizacją. Szef Nvidii przedstawił w niej jaką rolę będą odgrywać procesory graficzne w przyszłym rozwoju wirtualnych światów. Jen-Hsun Huang uważa, że już wkrótce z internetowych, trójwymiarowych gier oraz sieciowych programów 3D będzie korzystał co siódmy internauta.

Prezes Nvidii przypomniał również jak rozwijała się moc obliczeniowa GPU i architektura CUDA, którą można zaprząc do ogólnych wysokowydajnych obliczeń zarezerwowanych do niedawna jedynie dla procesorów. Jako przykład tej tendencji przedstawiony został program Folding@home. Wykorzystuje on moc procesora graficznego do badania procesu zwijania białek.

Rozwój mocy obliczeniowej GPU i program Folding@home.



Pierwszym z zaproszonych przez Jen-Hsunga Huanga gości był Peter Stevenson z firmy Realtime Technologies. W swojej prezentacji zademonstrował jak należy zaprojektować wizualizację, a następnie przedstawić wyrób potencjalnemu klientowi. Stevenson pokazał wykonany w Realtime Technologies cyfrowy prototyp najnowszego modelu Lamborghini, w którym bardzo dużą uwagę przywiązano do odwzorowania detali, zwłaszcza wyposażenia wnętrz. W ten sam sposób można zaprojektować i zwizualizować dowolny przedmiot, nie tylko samochód.

Peter Stevenson  oraz wirtualny Labborghinii.



Następnie zaprezentowany został software firmy Nurien. Jeden z programów wraz z kreatorem avatarów służył do prowadzenia wirtualnych pokazów mody, drugi pozwalał zaś stworzyć cyfrowe, wirtualne społeczności. Osoby zamieszkujące w cyfrowym świecie mogą w nim się komunikować nie tylko z innymi mieszkańcami wirtualnego świata, ale również z osobami ze świata rzeczywistego. Program ten przypomina nieco Second Life, ale też jednocześnie jest poligonem doświadczalnym do tworzenia wirtualnych interfejsów komunikacyjnych, z których korzystać można tak jak z przedmiotów codziennego użytku oraz systemów sprzedaży wykorzystujących modele mikrotransakcji (w ten sposób kupowane jest np. wyposażenie do tego wirtualnego świata).
Wszystkie obrazy w programach Nurien renderowane były w czasie rzeczywistym przy użyciu PhysX wykonywanym na GPU. Zabawną ciekawostką, było to, że w prezentacji kilkakrotnie wystąpił wirtualny Jen-Hsun, który m.in. uczestniczył na wybiegu w pokazie mody i tańczył.

Wirtualne światy firmy Nurien i avatar Jen-Hsunga.


Za chwilę przeniesieni zostaliśmy w świat sportowej telewizji. O komputerowych wizualizacjach wykorzystywanych w telewizyjnych transmisjach opowiadał Marv White, CEO firmy SportVision. Animacje, zatrzymania kadru, analizy ruchu, przemieszczenia piłki oraz dołożenie faz np. wykonanego przed chwilą skoku do wody naprawdę robiły duże wrażenie .

Systemy wizualizacyjne wykorzystywane w transmisjach sportowych.


Z kolei Joshua Edwards z Microsoft zademonstrował możliwości przetwarzania wizualizacyjnego fotografii. Użyty został do tego program Photosynth. Software ten potrafi on z kilkudziesięciu zdjęć stworzyć wirtualny przestrzenny obraz obiektu, który można obracać i oglądać z dowolnego kąta.

Możliwości programu Microsoft Photosynth.


Po tym pokazie przyszła pora na stereoskopowe, trójwymiarowe filmy i gry. Aby je obejrzeć trzeba było założyć specjalne okulary, podobne do tych znanych z kin typu IMAX.

Tak wygląda sfotografowana scena z filmu 3D. Rozmazanie spowodowane jest nałożeniem na siebie dwóch obrazów dla lewego i prawego oka.


Dużo większe wrażenie na widzach zrobił jednak pokaz gry Age of Empires w stereoskopowym 3D. Wykorzystano do tego technologię wyświetlania Nvidia GeForce Stereoscopic 3D - odpowiednie, przystosowane do tego sterowniki GeForce 3D Stereo można już pobrać z tego adresu.

Jak stwierdził Jen-Hsun Huang, "Trzy wymiary będą dla gier komputerowych tym, czym kolor dla filmów". Pomysł nie jest jednak nowy. Już w połowie lat 90. sprzedawano bowiem wirtualne hełmy i okulary umożliwiające granie w trójwymiarowe, stereoskopowe gry. Trzeba jednak przyznać, że postęp w jakości generowanego stereoskopowego obrazu jest ogromny. W trójwymiarowe gry (Call of Duty 5, Devil May Cry 4, Race Driver Grid, Spore oraz Unreal Tournament 3) można było też samemu zagrać na jednym z przygotowany przy okazji NVISION 08 stanowisk znajdujących się na tzw. showcase-ie, czyli targowej wystawie. Według Nvidii, technologia GeForce Stereoscopic 3D jest kompatybilna z ponad 350 istniejącymi grami, które nie potrzebują instalacji żadnych dodatkowych łatek - potrzebne są jedynie specjalne, polaryzacyjne okulary.

Age of Empires w stereoskopowym 3D. Niestety, wyraźnych zdjęć podobnie jak w wypadku filmu, nie dało się  zrobić wyraźnych (na ekranie generowane są dwa przesunięte względem siebie obrazy)   


Rewelacyjny okazał się pokaz możliwości nowoczesnego interfejsu graficznego obsługiwanego za pomocą ogromnego ekranu dotykowego - takiego samego jaki wykorzystany został przy konstruowaniu iPhone'a firmy Apple. Jeff Han, założyciel firmy Perceptive Pixels, obiema rękami przesuwał elementy nawigacyjne interfejsu,  obracał zdjęcia i mapy, powiększał je, minimalizował, a następnie przywracał okna. Przy okazji zażartował sobie z Jen-Hsunga, przywołując jego zdjęcie wycinając je a następnie wykreował animowaną postać szefa Nvidii.

Dotykowy interfejs w działaniu. Wszystkie efekty uzyskuje się przesuwając ręce po ekranie.


Otwierającą sesję zakończyło spotkanie z telewizyjną gwiazdą Tricią Helfer - aktorką grająca Cylona "szóstkę" w legendarnym serialu Battlestar Galactica. Tricia opowiadała o realizacji filmu, w którym efekty specjalne, statki kosmiczne, maszyny i cylońskie roboty generowane są za pomocą potężnych stacji graficznych.

Tricia Helfer, grająca Cylona nr 6 w serialu Battlestar Galactica, była gwiazdą pierwszej sesji plenarnej NVISION 08.