Monitory

Samsung SyncMaster BX2440 - Testy

przeczytasz w 3 min.

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Przyciski służące do zmiany ustawień umieszczono pod dolną krawędzią monitora, po prawej stronie. Do dyspozycji mamy: Menu (oraz wyjście), Dół (oraz wybór ustawienia fabrycznego), Góra (oraz zmiana jasności), Zatwierdź (oraz wybór sygnału wideo), Auto (automatyczne dostrajanie), a także Włącz/Wyłącz. Przyciski są duże, wypukłe i odpowiednio od siebie oddalone, a oznakowania nadrukowane na przedniej stronie ramki wyraźne i czytelne, choć szkoda, że nie podświetlane.

Wśród najciekawszych opcji należy wymienić „MagicAngle”, czyli tryb pozwalający manualnie dostosować ułożenie kryształów w taki sposób, aby obraz wyglądał optymalnie gdy patrzymy na niego pod kątem. Zdarzają się niekiedy sytuacje, gdy monitor znajduje się powyżej osób oglądających obraz. W przeciętnych TN-kach obraz byłby zbyt ciemny i nieczytelny, ale nie tutaj. Wystarczy, że włączymy jedną z kilku dostępnych opcji, a położenie kryształów "skoryguje się", poprawiając komfort oglądania.

Podobnie przyjemną opcją jest MagicEco, który pozwala szybko uruchomić jeden z trybów oszczędzania energii. Polskie tłumaczenie interfejsu jest poprawne.
 

Temperatura kolorów

Producent oferuje kilka predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Gra, Kino, Kontrast dynamiczny. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca Samsung.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 144,3 cd/m2

Ustawienie Gra
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 239,3 cd/m2

Ustawienie Kino
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 222,3 cd/m2

Ustawienie Kontrast dynamiczny
rzeczywista temperatura barw oraz luminacja – brak możliwości pomiaru

Profil Standard

Profil Gra

Profil Kino

Samsung BX2440 oferuje niewiele ustawień fabrycznych, a spośród tych dostępnych tylko jedno możemy polecić jako "w miarę komfortowe". Jest nim opcja "Standard", która cechuje się nieco zbyt zimnymi kolorami, ale za to oferuje prawie optymalny poziom luminacji.

Tryby „Gra” i „Kino” są stanowczo za jasne i męczą oczy, podobnie jak „Kontrast dynamiczny”, z tą jednak różnicą, że dokładnej wartości luminacji i kolorów nie dało się w tym przypadku zmierzyć, gdyż kolorymetr wyświetlał komunikat o błędzie (za dużo wahań luminacji i kontrastu).
 

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:

R = 56
G = 53
B = 50

Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 76% i kontraście 50%. Krzywa kolorów nie jest może idealna, ale mimo to użytkownicy domowi powinni być zadowoleni z oferowanej jakości obrazu.
 

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą nawet 300 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że te obietnice nie mają pokrycia z rzeczywistością, jednak otrzymane 235,3 cd/m2 to i tak zbyt duża wartość luminacji dla typowych, domowych zastosowań. Wartość ta osiągnięta została dla jasności oraz kontrastu ustawionych na maksimum. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła o kolejne kilkadziesiąt jednostek - do poziomu 169,2 cd/m2.


Jasność 100, kontrast 100


Jasność 100, kontrast 50

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=56, G=53, B=50) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 16,2 cd/m2
  • 10% = 44,6 cd/m2
  • 20% = 73,5 cd/m2
  • 30% = 84,1 cd/m2
  • 40% = 99,5 cd/m2
  • 50% = 112,1 cd/m2
  • 60% = 125,0 cd/m2
  • 70% = 137,9 cd/m2
  • 80% = 149,2 cd/m2
  • 90% = 160,1 cd/m2
  • 100% = 169,2 cd/m2

Co 10% jasność rośnie o znaczną, wyraźnie zauważalną wartość (szczególnie na początku). Przy jasności 0% nie da się komfortowo pracować nawet w idealnie ciemnym pomieszczeniu, natomiast powyżej 80% jasność delikatnie przekracza już wartość optymalną. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować na jasności 65-80%.

Równomierność podświetlania


135 cd/m
2
-3,6%

145 cd/m2
+3,6%
149 cd/m2
+6,4%

136 cd/m
2
-2,8%
 
140 cd/m2
100%
135 cd/m2
-3,6%

135 cd/m
2
-3,6%
 
135 cd/m2
-3,6%
136 cd/m2
-2,8%

Równomierność podświetlania mieści się powyżej średniej w klasie monitorów z matrycą TN. Wszystkie punkty pomiarowe dały wyniki o 3-4% niższe od punktu centralnego. Wyjątkiem był prawy górny róg, który okazał się jaśniejszy. Efekt „gradientu” nie powinien przeszkadzać w czasie pracy biurowej, przeglądania zasobów Internetu, grania i oglądania filmów. Innymi słowy monitor nada się do zastosowań domowych.