Monitory

Samsung SyncMaster F2380: Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Samsung SyncMaster F2380

Panel zawierający przyciski odpowiedzialne za obsługę menu OSD znajdziemy z przodu, pod dolną krawędzią ramki. Jest sześć przycisków, ich opisy są wyraźnie widoczne w dzień, ale niestety nie w nocy (nie pomaga nawet duża biała dioda umieszczona tuż nad oznaczeniami).

Jeśli chodzi o przyciski, mamy:

  • MENU – wejście do menu, cofnięcie o jeden poziom oraz wyjście
  • strzałka w dół – ruch w dół i w lewo oraz dodatkowa funkcja przypisana przez użytkownika (domyślnie MagicBright)
  • strzałka w górę - pozwala wykonać ruch w górę i w prawo oraz umożliwia szybki dostęp do ustawień jasności
  • SOURCE - źródło sygnału oraz zatwierdzanie zmian ustawień w menu
  • AUTO - automatyczna regulacja obrazu w trybie analogowym (D-sub)
  • Szósty przycisk odpowiada za włączanie i wyłączanie monitora.

Interfejs OSD jest miły dla oka i przyjazny w czasie nawigacji (wszystkie funkcje są logicznie pogrupowane). Menu Samsunga może stanowić wzór estetyki i ergonomii dla wielu konkurentów. Minusem jest brak obsługi języka polskiego.

1. Obraz
Odnajdziemy tutaj takie opcje jak jasność, kontrast, ostrość, tryby MagicBright (ustawienia predefiniowane), analogowe ustawienia obrazu oraz czas reakcji matrycy (normalny, szybszy, najszybszy).

Obraz

2. Kolor
W tym miejscu zmienimy przede wszystkim kolory składowe (RGB), efekty kolorystyczne (skala szarości, zielony, niebieski, sepia) oraz gammę.

Kolor

3. Rozmiar i pozycja
Jak sama nazwa wskazuje dostosujemy tutaj położenie obrazu (analogowego), jego proporcje oraz umiejscowienie menu OSD.

Rozmiar i pozycja

4. Konfiguracja i reset
Takie opcje jak przezroczystość menu OSD, zmiana języka, automatyczny wybór źródła sygnału, czas wyświetlania OSD i ustawienia przycisku Customized Key znajdziemy właśnie w tej zakładce.

Konfiguracja i reset

5. Informacja
W tym miejscu monitor wyświetla aktualną rozdzielczość, odświeżanie oraz źródło sygnału.

Informacja

Temperatura kolorów

Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Text (tekst), Internet, Game (gra), Sport, Movie (film), Dynamic Contrast (kontrast dynamiczny). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 93,6 cd/m2

Ustawienie Internet
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 119,6 cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 197,3 cd/m2

Ustawienie Sport
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 176,2 cd/m2

Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 5800K, luminancja 175,3 cd/m2

Ustawienie Dynamic Contrast
Pomiar niemożliwy – jasność i kontrast dostosowują się dynamicznie do wyświetlanego obrazu

 

Profil Text
Profil Text
Profil Internet
Profil Internet
Profil Game
Profil Game
Profil Sport
Profil Sport
Profil Movie
Profil Movie
Profil Dynamic Contrast
Profil Dynamic Contrast

 

Tryby predefiniowane (MagicBright) okazały się bardzo użyteczne zarówno w odniesieniu do jasności, jak i temperatury barwowej. Tak naprawdę opisywany Samsung wypadł pod tym względem korzystnie na tle niektórych konkurentów - żaden z trybów nie oferował wybitnie przesadzonej luminacji.

Najmilsze dla oka było ustawienie Internet (bardzo zbliżone do konfiguracji optymalnej) oraz Text (najbardziej komfortowe w ciemnych pomieszczeniach). Dodatkowo pochwalić musimy głębię czerni, która wynosiła 0,0-0,1 cd/m2 – to znakomity wynik w tej klasie jakościowej i cenowej.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać nie musieliśmy zmieniać żadnej ze składowych (wszystkie były domyślnie ustawione na 50). Taka sytuacja jest rzadko spotykana i świadczy o wysokim stopniu dopracowania ustawień fabrycznych.

R = 50
G = 50
B = 50

Optymalna jasność

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 79% i kontraście 50%. Niestety krzywa kolorów nie jest idealna – panel sprawdzi się w prostych zastosowaniach domowych i biurowych.

Stabilność luminacji jest rewelacyjna - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,2 cd/m2.

Poziomy luminancji

Producent deklaruje jasność sięgającą 300 cd/m2. Testowanemu egzemplarzowi daleko było do tych wartości. Osiągnięty wynik to „zaledwie” 191,3 cd/m2, ale oczywiście nawet takiej jasności nie można nazwać małą. W typowych zastosowaniach domowych w zupełności wystarczy około 120 cd/m2.

Wartość maksymalna osiągnięta została przy jasności, kontraście i podświetleniu ustawionym na 100%. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało redukcją luminacji do poziomu 142,5 cd/m2.

Jasność 100, kontrast 100
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100, kontrast 50
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=50, G=50, B=50) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 19,1 cd/m2
  • 10% = 35,4 cd/m2
  • 20% = 50,4 cd/m2
  • 30% = 62,9 cd/m2
  • 40% = 74,8 cd/m2
  • 50% = 87,1 cd/m2
  • 60% = 98,5 cd/m2
  • 70% = 108,7 cd/m2
  • 80% = 120,8 cd/m2
  • 90% = 131,2 cd/m2
  • 100% = 142,5 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% nie da się pracować komfortowo w nawet w ciemnym pomieszczeniu. Luminacja rośnie stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 11-15 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy za w miarę dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.

Równomierność podświetlania


102 cd/m
2
-15,0%

115 cd/m2
-4,2%
103 cd/m2
-14,2%

109 cd/m
2
-9,2%
 
120 cd/m2
100%
104 cd/m2
-13,3%

115 cd/m2
-4,2%
 
114 cd/m2
-5,0%
103 cd/m2
-14,2%

Równomierność rozkładu luminacji na płaszczyźnie wyświetlacza jest słaba. Najgorzej prezentuje się prawa strona i lewy, górny róg ekranu. Odnotowane tam odchylenia ujemne rzędu 13-15% nie powinny być uciążliwe w czasie przeglądania internetu, ani pracy z pakietem biurowym, ale mogą przeszkadzać np. podczas edycji zdjęć.