Smartfony

Jakość zdjęć i filmów

z dnia

Zdjęcia

Od kamerek smartfona Sony Xperia Z oczekiwaliśmy wiele. W końcu jest to smartfon z najwyższej półki i jednocześnie model flagowy japońskiego producenta. Tylny kamerka oferuje rozdzielczość maksymalną 4128x3096 px (12,8 Mpx), która w trybie HDR spada delikatnie do 3920x2940 px (11,5 Mpx). Jest ona bardzo wysoka jak na tak mały sensor, co w praktyce powinno przekładać się na wysoką szczegółowość obrazu rejestrowanego w dobrych warunkach oświetleniowych oraz na słabą jakość zdjęć wykonywanych w słabym świetle.

Czy tak jest w rzeczywistości? Aby to sprawdzić porównaliśmy fotki z 13-megapikselowej kamerki Xperii Z do 8-megapikselowej z Samsunga Galaxy S 3. Rezultat? Cóż, z pewnością pod względem czystej rozdzielczości Xperia Z wygrywa, ale finalnie każdy będzie musiał ocenić subiektywnie to co widzi. Przykładowe zdjęcia i filmy wykonywaliśmy w różnych warunkach oświetleniowych - w słoneczny dzień, pochmurny dzień, makro z lampą i bez, a nawet wieczorem.

Sony Xperia Z (z lewej) vs Samsung Galaxy S3 (z prawej)

Jedną z najmocniejszych stron Xperii Z jest ilość opcji i efektów jakie oferuje aparat. Do dyspozycji użytkownika oddano kilka trybów pracy w śród których należy wymienić dwa podstawowe - Normalny oraz Lepsza automatyka. Pierwszy z nich daje większe możliwości kontroli nad wyglądem finalnego zdjęcia, natomiast drugi działa w stu procentach automatycznie decydując nawet, czy zdjęcie powinno być wykonane w trybie HDR, czy nie. Oprócz tego możemy posłużyć się np. trybem zdjęć seryjnych lub rozległej panoramy.

W trybie normalnym rozdzielczość maksymalna to 12,8 Mpx. Ustawić możemy tutaj samowyzwalacz, tryb pracy lampy błyskowej, wykrywanie uśmiechu, szybkie uruchamianie (np. automatyczne wykonanie zdjęcia po uruchomieniu aparatu), tryb ustawiania ostrości (np. wielopunktowy lub jednopunktowy), korektę ekspozycji, tryb HDR (eliminacja przepaleń i rozjaśnianie miejsc zbyt ciemnych), balans bieli, czułość ISO, pomiar światła, stabilizację obrazu, geotagging i kilka innych, mniej istotnych funkcji.

W trybie pełnej automatyki opcji jest mniej. Wśród nich znajdziemy rozdzielczość (maks. 11,5 Mpx), tryb pracy lampy LED, samowyzwalacz, wykrywanie uśmiechu, szybkie uruchamiania, geotagging, rejestrowanie dotykiem, dźwięk migawki oraz wybór miejsca zapisu zdjęć.

W menu efektów znajdziemy 9 okienek z podglądem na żywo. Każde z nich odpowiada innemu efektowi.

Oto kilka przykładowych zdjęć z nałożonymi efektami.


Przykładowa panorama:

Lampa błyskowa spisywała się przeciętnie - jest ona po prostu zbyt słaba. Obiekty oddalone o więcej niż metr mogą być mocno niedoświetlone.


Filmy

W przypadku filmów mamy do czynienia z rozdzielczością 1920x1080 px, czyli Full HD - dotyczy to zarówno kamerki tylnej, jak i przedniej. Jakość filmów nagranych w dobrych warunkach oświetleniowych oceniamy pozytywnie, choć musimy przyznać, że czujemy pewien niedosyt odnośnie kontrastu i ilości detali obrazu. W porównaniu do Samsunga Galaxy S 3 filmy cechowały się też zdecydowanie niższym natężeniem dźwięku (może to być kłopotliwe w czasie nagrywania cichych dźwięków, ale z drugiej strony przydatne na głośnych imprezach). Rewolucji pod względem jakościowym nie ma - filmy dzienne prezentują się efektownie, ale nocne już takie piękne nie są.

W ustawieniach znajdziemy między innymi tryby scenerii, rozdzielczość, tryb pracy lampy doświetlającej, samowyzwalacz, szybkie uruchamianie, tryb pracy autofokusa, korektę ekspozycji, tryb HDR, balans bieli, pomiar światła, stabilizację obrazu, geotagging, włączanie lub wyłączanie mikrofonu, rejestrowanie dotykiem, dźwięk migawki oraz lokalizację zapisu filmów.

W czasie nagrywanie filmów jesteśmy w stanie rejestrować także zdjęcia, ale ich rozdzielczość ograniczona została do 1280x720 pikseli.