Gry

Testy wydajności: 1920x1200, 1680x1050

Na wstępnie chciałabym objaśnić kilka spraw na temat przeprowadzonych tutaj testów. Jak można łatwo zauważyć, nie ma w tym artykule wykresów przedstawiających wydajność z włączonym antyaliasingiem. Wynika to z tego, że suwak odpowiedzialny za tą opcje w grze jest po prostu zwykłą atrapą, a przesuwanie go nie owocuje żadnymi zmianami zarówno w wyglądzie jak i samej wydajności gry. Można co prawda, ingerować w plik user.cfg i zmienić wartość r2_aa z off na on, ale wtedy S.T.A.L.K.E.R. uruchamia się tylko z włączoną opcją rozmywania obrazu (takie sztuczne FSAA), co owocuje spadkiem wydajności o 6-7 FPS.

Można co prawda, manualne włączyć AAx4 w sterownikach od karty graficznej, ale działa to na razie tylko na kartach nVidia. Niestety po włączeniu AA w ten spoób gra dramatycznie traci na płynności. Pomiar wykazał, że nawet na GeForce GTX260 w najniższej testowanej rozdzielczości (1280x1024) ilość średnich FPS wahała się między 10 a 13. Wymuszenie tej samej operacji w sterownikach ATI Catalyst nie dawało żadnego efektu, dlatego nie mogłam przetestować jak sprawuje się Radeon HD4870. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo czy twórcy świadomie usunęli opcje AA ze swojej gry, czy też jest to błąd w silniku i zostanie on naprawiony w następnych patchach.

Podobnie problematyczna jest sytuacja DX10. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo staje się bardzo niestabilny kiedy uruchomi się go w takich właśnie ustawieniach. Gra albo wiesza się po kilku sekundach, albo wyrzuca masę dziwacznych błędów albo odpala się w malutkim okienku, co sprawia, że granie dłużej niż kilka minut jest niemozliwe. Z powodu tej niestabilności, jak również faktu, że DX10 nie szczególnie wpływa na wygląd gry (ilość lokacji w których możemy się cieszyć nowymi efektami oświetlenia i wody jest minimalna, a ilość średnich FPS może spaść nawet o połowę), zdecydowałam, że wszystkie testy przeprowadzę w DX9. Pozostaje mieć nadzieje, że w przyszłości problemy te zostaną rozwiązane.

 

Testy wydajności 1680x1050