Monitory

NEC MultiSync 24WMGX3: Jakość, poziom luminacji, przejścia kolorów, czas reakcji matrycy

przeczytasz w 3 min.

Testy jasności, równomierności podświetlenia oraz wierności odwzorowania kolorów wykonałem przy pomocy kolorymetru Eye One Display 2 firmy GretagMacbeth. Ustawiłem kontrast na 30%, a temperaturę barw na 6500K, ręcznie doregulowując poszczególne parametry składowych kolorów - wzmocnienie: R=99.6%, G=97.2%, B=96.0%; przesunięcie: R=50%, G=50%, B=50%.

Optymalne 140 cd/m2 (jasność 33%, kontrast 30%)

Luminancję na poziomie 140 cd/m2 uzyskałem przy ręcznie ustawionych kolorach, jasności 33% i kontraście 30%. Krzywa barw jest bliska ideału, choć w dolnej części pozostaje lekko zakrzywiona. Wynika z niej, że monitor ma drobne problemy z idealnym odwzorowaniem ciemnych kolorów. Są one jednak na tyle niewielkie, że w praktyce niedostrzegalne.

Jasność 100%, kontrast 30%

Po zwiększeniu jasności do 100%, uzyskujemy jasność 306 cd/m2. Kształt krzywej kolorów nie ulega zmianie.

Jasność 100%, kontrast 55%

Przy jasności 100% i kontraście 55% luminancja wynosi 462 cd/m2. To niemal dokładnie tyle, ile podaje producent (460 cd/m2)!

Gradienty na 24WMGX3

MultiSync 24WMGX3 nie wyróżnia się jeśli chodzi o płynność wyświetlania gradientów. Są one nieregularne, a różnice pomiędzy kolejnymi odcieniami szarości dość mocno widoczne.

Testy: Poziom luminacji, przejścia kolorów

Poziomy luminancji dla poszczególnych ustawień jasności zmierzyłem przy kontraście 30% i temperaturze kolorów 6500K (wzmocnienie kolorów: R=99.6%, G=97.2%, B=96.0%; przesunięcie: R=50%, G=50%, B=50%). Oto wyniki:

NEC MultiSync LCD24WMGX3:

  • 0% = 60 cd/m2
  • 10% = 79 cd/m2
  • 20% = 102 cd/m2
  • 30% = 129 cd/m2
  • 40% = 151 cd/m2
  • 50% = 178 cd/m2
  • 60% = 200 cd/m2
  • 70% = 227 cd/m2
  • 80% = 252 cd/m2
  • 90% = 280 cd/m2
  • 100% = 303 cd/m2

Przy kontraście i jasności 0% luminancja wynosi zaledwie 27 cd/m2, natomiast po zwiększeniu obu parametrów do 100% - aż 465 cd/m2.

Jasność 100%, kontrast 100% - nieprawidłowe odwzorowanie jasnych kolorów

Ustawianie kontrastu powyżej 50-55% mija się jednak z celem – jasne barwy zaczynają się zlewać, co jest widoczne w ekstremalny sposób przy kontraście 100%.

Podczas zmiany jasności, raz ustawiona temperatura kolorów trochę się rozregulowuje (+/-300K). W związku z tym, parametry składowych kolorów zostały przeze mnie ustawione na 6500K przy kontraście 30% i jasności 33%.

Testy: Czas reakcji matrycy

Czas reakcji matrycy zastosowanej w MultiSync 24WMGX3 matrycy A-MVA zmierzyłem programem Pixel Persistence Analyzer.

Testy w Pixel Persistence Analyzer

Smużenie w teście Streaky Pictures zaczyna być widoczne dopiero przy prędkości 11-12. Oznacza to, że matryca może pochwalić się czasem reakcji na poziomie około 10-12 ms. To dobry wynik, świadczący o tym, że 24WMGX3 rzeczywiście nadaje się do grania.

Unreal Tournament 3

Dobry czas reakcji nie dotyczy jednak pikseli, zmieniających swoją jasność w niewielkim stopniu. Grając w Unreal Tournament 3 na jasnych planszach smużenie nie było dostrzegalne, natomiast na ciemnych przy gwałtownych ruchach kamerą ciemne zarysy obiektów pozostawiały dość widoczne smugi na tle ciemnego nieba.

Mimo to, NEC nieźle sprawdzi się w zastosowaniach rozrywkowych – grach, filmach, animacjach – pod pewnymi względami (odwzorowanie kolorów) lepiej, pod pewnymi (smużenie) nieco gorzej od TN.

Obraz widziany na monitorze pod większym kątem

Kąty widzenia w poziomie są bardzo dobre i wynoszą około 150°. Gorzej jest natomiast w pionie – kolory zaczynają blaknąć już powyżej 140°. Mimo to, pod względem kątów widzenia monitor wypada wyraźnie lepiej niż większość TN, ale gorzej od S-PVA.

Równomierność podświetlenia

Zmierzona kolorymetrem równomierność podświetlenia wypada dobrze – różnice pomiędzy środkiem ekranu, a rogami nie przekraczają 11%.

Widać to również w praktyce. Na białej planszy testowej poza minimalnymi niedoświetleniami przy krawędziach ekranu do równomierności podświetlenia nie można się było przyczepić. Na czarnej planszy testowej również dobrze, choć w moim egzemplarzu w prawym górnym rogu występowało lekkie prześwietlenie.

Jeśli chodzi o odwzorowanie czerni, to jest ono dobre, ale niestety tylko pod kątem 90 stopni. Pod kątem (w poziomie i w pionie już przy ok. 125-130°) kolor czarny szybko przechodzi w szary. Na czarnej planszy testowej można było też dostrzec fiolet przebijający przez czarne tło – jednak efekt ten występował w mniejszym stopniu, niż w większości matryc TN.
 

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login