Aparaty cyfrowe

Najważniejsze cechy

przeczytasz w 5 min.

Do najważniejszych cech aparatu należą :

  • Obiektyw - szklany, szeroki zakres ogniskowej (37-370mm dla filmu 35mm), jasny (przysłona 2.8) - jest jedną z mocnych stron aparatu. Bardzo dobrze rysuje, zdjęcia są kontrastowe i regulacja zoom-a działa zadowalająco szybko. Bardzo istotna zaletą obiektywu jest przysłona przy ustawieniu na maksymalny zoom - 3.1, to bardzo dobry wynik. Również makro jest na wysokim poziomie (zdjęcie "makro"), wiele droższych aparatów nie ma takiego.



porównanie trybu macro: Fuji S5000 (3MP po lewej) vs Olympus C-4000 (4MP)

Gdyby zakres ogniskowej rozpoczynał się od 28mm to obiektyw byłby rewelacją na rynku. Reasumując - świetne szkło z maleńkim minusikiem za najszerszy kąt widzenia (tylko 37mm). Możliwości 10 krotnego zoom-a pokazują poniższe zdjęcia (zoom min, zoom max)


zdjęcie ZOOM minimum ...


... i zdjęcie ZOOM maximum.


macro



  • Matryca - firma Fuji od dłuższego czasu udoskonala swoje matryce. Ich cechą wyróżniająca jest system interpolacji rozdzielczości zdjęć. W modelu S5000 zastosowano matrycę Super CCD HR IV generacji, zbudowaną z dublujących się elementów o różnej czułości, co pozwala na podniesienie kontrastu zdjęć. Matryca zawiera ponad 3mln elementów rejestrujących, ale efektywny mechanizm interpolacji, doskonalony przez Fuji od lat, pozwala rejestrować zdjęcia w rozdzielczości 2816 x 2120 pikseli (6MP).



    Matryca Super CCD HR (skrót od High Resolution) oferuje większą rozdzielczość przy zachowaniu takiego samego formatu matrycy. Do tej pory wzrost liczby fotodiod matrycy wiązał się z ograniczeniami wynikłymi z ich zbyt gęstego upakowania - jedyną drogą wydawało się więc powiększanie wymiarów samej matrycy (a przez to zwiększanie wielkości aparatów). Fujifilm opracował technologię pozwalającą na rozwiązanie tego problemu poprzez zwiększenie intensywności światła docierającego do każdej fotodiody. Jest to tak zwany "podwójny punkt światłoczuły". System ten wróży firmie Fuji dobre rezultaty na przyszłość, gdyż pozwala na budowanie mniejszych aparatów. Poniżej przedstawiłem efekty działania tego systemu. Zdjęcie "3M" zrobione jest bez interpolacji, "6M" to interpolowana rozdzielczość. Dla porównania mamy zdjęcie "5M 7HI" zrobione aparatem z faktyczną rozdzielczością 5MP. Różnica jest widoczna gołym okiem, ale proszę wziąć pod uwagę, że Minolta 7HI (którą wykonałem zdjecie 5M) jest aparatem o klasę lepszym i dużo droższym.



"3M" bez interpolacji,

"6M" interpolowana rozdzielczość,

"5M 7HI" aparat z  5MP



  • System autofocus - to kolejny, mocny punkt aparatu. Konstruktorzy firmy Fuji postawili na szybkość i łatwość obsługi systemu AF. Trudno nie przyznać im pochwał za to, co zrobili w S5000. Automatyczne ustawianie ostrości działa bardzo szybko, aparat potrafi ostrzyć zdjęcia w trudnych warunkach, zmiana wartości zoom-a nie wpływa na jakość i szybkość działania systemu. Rewelacyjna jest lampka wspomagania autofocusa. Po pierwsze dlatego, że w ogóle jest (co nie jest standardem w tej kasie cenowej) - duży plus dla S5000, po drugie działa bez zarzutu - aparat świetnie radzi sobie w pomieszczeniach, przy słabym świetle. Co prawda lampka nie jest demonem mocy i działa do ok. 3m, ale to najczęściej wystarcza.





    Kolejną zaleta są tryby pracy autofocusa - pomiar centralny, multi pomiar i ostatni, najciekawszy - area. To niby prosta sprawa, wygodny wybór przez fotografującego punktu pomiaru ostrości - jednak w aparatach za tą cenę to rzadkość. Jeszcze jedną zaletą aparatu jest prosty dostęp do zmian trybu pomiaru ostrości. Odpowiada za to osobne pokrętło umieszczone po lewej stronie wizjera. Jednym ruchem przechodzimy pomiędzy pojedynczym pomiarem, ciągłym wyostrzaniem i manualnym ustawianiem ostrości - bardzo wygodne w użytkowaniu. Minus stawiam za rozwiązanie manualnego sterowania ostrością. Jest ono skomplikowane, wymaga stosowania kombinacji klawiszy - przez to jest trudne w użyciu. Może jest to celowe, bo w końcu po co manual, jak tak świetnie działa automatyka :)
  • Lampa błyskowa - zastosowana lampa w tym modelu Fuji jest dość mocna (radzi sobie nawet do 6m), ciekawą funkcją jest możliwość ustawienia stopnia prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęć przy użyciu lampy. Tryby pracy lampy obejmują wszystkie sytuacje zdjęciowe - mamy tryb pełnej automatyki, redukcję efektów "czerwonych oczu", błysk wymuszony (przydatny np. przy fotografowaniu osoby na tle jasnej płaszczyzny - okna, albo w cieniu drzewa) oraz synchronizację z długimi czasami ( zdjęcia ludzi, w nocy, na tle oświetlonych obiektów - najpierw błyska lampa oświetlając ludzi, a długi czas naświetlania powoduje dobre oddanie tła)

Inne wady i zalety

Jak zwykle w tym miejscu kilka słów o cechach, wadach i zaletach aparatu, które uznaję za warte podkreślenia.

Różne tryby zdjęć seryjnych :

  • Auto bracketing - po ustawieniu tej funkcji aparat wykona serię 3 zdjęć z ustaloną wcześniej korekcją ekspozycji, zdjęcia (po wykonaniu ostatniego) ukażą się jednocześnie na ekranie.



    Zdjęcie A będzie naświetlone prawidłowo, B prześwietlone, a C nieoświetlone. Stopień korekcji ustawiamy w zakresie 1/3 lub 1 lub 2 EV. Bardzo przydatna funkcja w sytuacjach, kiedy bardzo zależy nam na jakości zdjęcia a nie ma czasu na ustawianie parametrów ekspozycji (zdjęcia zwierząt, portret - szczególnie "nie ustawiany", szybko zmieniający się krajobraz lub ruchome obiekty). Później, chociażby w domu, przed ekranem komputera, wybieramy to najlepsze z serii;
  • Top 5 - przy tym programie aparat wykona serię 5 zdjęć z przerwą co 0,2s. Funkcja ta ma również zastosowanie w przypadkach opisanych powyżej, z tą różnicą, że stosujemy ją wtedy, kiedy bardziej od parametrów ekspozycji liczy się jej temat - śmieszne miny dziadka na imieninach :)
  • Zdjęcia ciągłe w rozdzielczości 1280x960 - tutaj Fuji S5000 wykona serię 40 zdjęć z przerwą co 0,6s - super sprawa np. przy fotografowaniu burzy (duża szansa, że trafimy na piorun) .


Bardzo mały apetyt na energię - wg producenta aparat może wykonać około 260 zdjęć przy użyciu czterech baterii alkalicznych (włączony monitor LCD oraz użycie lampy błyskowej w 50%). Dokopałem się do opinii użytkowników, w których można przeczytać, że na akumulatorach 2100mAh nasz Fuji potrafi zrobić od 400 do nawet 600 ujęć. To bardzo możliwe, gdyż mając ten aparat prawie 3 tygodnie i katując go dość mocno, nie zaobserwowałem dużego zużycia baterii. Nie wykonałem nim co prawda 600 zdjęć, ale ilość wykonanych zdjęć przeze mnie + fakt, że praktycznie ciągle był używany LCD i bardzo często lampa, świadczy o tym, że dane podawane przez producenta są prawdziwe. To świetny wynik, zważywszy na to, że obiektyw jest duży i silniczki od ustawiania ostrości i zoom-a mają co robić, lampa jest mocna i LCD daje obraz dobrej jakości (kolejna zaleta aparatu), a co za tym idzie zużywa dużo prądu.


Dobra jakość filmów - tryb filmowania pozwala na rejestrację plików QVGA 320 x 240 (30 kl/sek.) z dźwiękiem. Rozdzielczość nie jest powalająca (są aparaty, które kręcą klipy z rozdzielczością 640x480), ale jakość obrazu jest dobra. Na pochwałę zasługuje szczególnie drugi parametr istotny przy kręceniu filmów - ilość klatek na sekundę - mamy w naszym modelu ich aż 30 - co daje film w 100% płynny (niektóre DivX-y nie maja takiej szybkości :). Minus stawiam za to, że w trakcie rejestracji filmu nie można zmieniać wartości zoom-a.


Za mało ustawień manualnych - biorąc ten aparat do ręki spodziewałem się zarówno dobrej automatyki jak i mnóstwa ustawień manualnych, w końcu wygląda jak aparat wyższej klasy. Na automatyce się nie zawiodłem, natomiast możliwość ręcznej ingerencji w ustawienia aparatu jest rażąco mała. Po pierwsze - brak możliwości ręcznego ustawienia balansu bieli. Dla początkującego amatora fotografii cyfrowej akurat ten parametr nie jest zbyt ważny do samodzielnego ustawiania. Użytkownik zaawansowany jednak ceni sobie możliwość ingerencji w ustawienia tego elementu, szczególnie w sytuacjach, kiedy automatyka sobie nie radzi.

Po drugie - brak możliwości ustawienia stopnia kompresji zdjęcia. Na początku nie wierzyłem, że to w ogóle możliwe - trzymałem w rękach dziesiątki aparatów i zawsze miałem wpływ na kompresje zdjęcia, a tu niespodzianka - brak tego w S5000. Aparat ma fabrycznie ustawioną kompresję, fotografujący może tylko ustawić rozdzielczość zdjęcia. Kompletnie nie rozumiem takiego podejścia do użytkowników przez konstruktorów aparatu. Stworzyli model średniej klasy, posiadający dużo cech "lepszych" modeli, a tak podstawowej sprawy jak ustawianie kompresji nie przewidzieli. Dla ścisłości trzeba zaznaczyć, że istnieje możliwość wykonania zdjęcia w formacie bezstratnym RAW, w którym kompresja jest zerowa. Jednak plik taki ma wielkość ok. 8MB - nie każdego stać na dokupienie karty pamieci o pojemności 256 MB, która pozwoli na zapisanie sensownej ilości tak "ciężkich" zdjęć.

Po trzecie - ustawienia wielkości ISO - w trybie auto od 160 do 800, w manualnym od 200 do 800. Najmniejsza możliwa wartość - 160 jest dla mnie za duża, tańsze aparaty mogą robić zdjęcia przy "czułości" 50 - co ma niebagatelne znaczenie dla ich jakości. Wartość 800 możliwa jest do uzyskania tylko przy rozdzielczości 1280 x 960 - a co w sytuacji, kiedy jest mało światła, ale chcielibyśmy zrobić zdjęcie w wyższej rozdzielczości - niestety nie można. Naprawdę szkoda, że tak dobry aparat został zubożony o w sumie proste, ale jednak przydatne funkcje i możliwości.


Brak stopki do zewnętrznej lampy błyskowej - co prawda lampa błyskowa w S5000 jest bardzo dobra, jednak możliwość podłączenia dodatkowej lampy dała by temu modelowi jeszcze więcej cech aparatów z wyższej półki. Nie jest to chyba bardzo trudne technicznie do wykonania, na rynku mamy wiele aparatów za podobne pieniądze wyposażone w dodatkowe sanki do lampy. Widocznie inżynierowie z Fuji stwierdzili, że użytkownicy S5000 nie będą potrzebować mocniejszej lampy niż ta, w którą wyposażyli swój aparat .