Karty graficzne

Testy: Crysis

Nowa, długo wyczekiwana gra twórców mega hitu "FarCry", który swego czasu podbił serca wielu graczy. Crysis to gra, która zaoferuje nam fantastyczną grafikę, pod warunkiem że będziemy dysponować wystarczająco mocnym sprzętem. Niestety na dzień dzisiejszy tryb Very High [dostępny zresztą nie tylko pod Vistą ;) ] wytrzymają jedynie dwie spięte ze sobą karty GeForce 8800GTX. Pojedynczy GTX jest w stanie wygenerować w rozdzielczości 1280x720 niewiele ponad 17 klatek/s.

Pomiarów dokonaliśmy Frapsem, zarówno pod XP (DX9c) jak i Vistą (DX10), wykorzystując gotowe profile jakości: Medium oraz High. Jednak w przypadku uaktywnienia wygładzania krawędzi, silnik automatycznie przełączy shadery na wysoką jakość (High), stąd dodatkowe obciążenie w tym trybie.

Detale ustawione na Medium (średnie) nie sprawiają większych kłopotów naszym testowanym kartom. Mało tego, nowy Radeon okazuje się kartą najwydajniejszą, minimalnie wyprzedzając GTX'a nvidii, a także starszego Radeona HD2900XT. Po uaktywnieniu anty-aliasingu wydajne karty ATI "spadają" w hierarchii poniżej 320MB wersję GeForce 8800. Różnica (5-6kl/s) nie jest może dużą, jednak jest zdecydowanie odczuwalna podczas gry.

Ten sam test pod Vistą (DX10). Tutaj już ATI, głównie za sprawą sterowników, nie może pochwalić się żadnym sukcesem. Jedynym pocieszeniem może być "pokonanie" 320MB GeForce'a 8800.

Testy w Crysisie kończymy na sprawdzeniu wydajności kart przy detalach ustawionych na High (wysokie). Jeżeli w DX9c najmocniejsze "dżiforsy" prezentują się tylko minimalnie lepiej od Radeonów HD3870 i HD2900XT, to już w DX10 różnica jest znacząca na korzyść nvidii.

Reasumując Sterowniki ATI pod Vistę dla Crysis'a wymagają jeszcze trochę pracy, same karty bowiem prezentują się bardzo dobrze pod systemem Windows XP i podobne wyniki pod Vistą są jak najbardziej do osiągnięcia.