Ciekawostki

Systemy wspomagające

przeczytasz w 3 min.

Film który umieściliśmy niżej prezentuje dwie dość istotne funkcje opisywanego Volkswagena Golfa, które mają bezpośredni wpływ na prowadzenie samochodu. Pierwsza z nich jest już znana wielu kierowcom. Chodzi tutaj mianowicie o system „start-stop” czyli automatyczne wyłączanie silnika po chwili przyciskania pedału hamulca. Jaki w tym sens?

Start-Stop

Przede wszystkim chodzi o redukcję zużycia paliwa. Mamy tutaj do czynienia z dość mocnym, 150-konnym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym z technologią BlueMotion, który sam w sobie jest bardzo oszczędny (i przy okazji dynamiczny). Jednak w chwili gdy stoimy na czerwonym świetle, przy zamkniętym przejeździe kolejowym lub w naprawdę nieprzyjemnym korku nie ma sensu, aby silnik działał bez przerwy.

Po aktywacji systemu start-stop (przycisk po lewej stronie od lewarka skrzyni automatycznej) samochód będzie wyłączał silnik za każdym razem gdy po zatrzymaniu przytrzymiemy stopę na pedale hamulca. Skrzynia biegów jest automatyczna, więc o sprzęgło martwić się nie trzeba - ten samochód nigdy nie zgaśnie ani się nie zadławi (no chyba, że zabraknie paliwa). ;-)

Najważniejsze jest to, że ponowne puszczenie hamulca spowoduje właściwie natychmiastowe uruchomienie silnika i ruszenie. Nie mogliśmy narzekać na żadne nieprzyjemne opóźnienia - zanim zdjęliśmy stopę z

Lane Assist - wspomaganie toru jazdy

Dzięki kamerce zintegrowanej z lusterkiem wstecznym (wewnętrznym) VW Golf Variant jest w stanie rozpoznać linie ciągłe i przerywane namalowane na jezdni. Warunek jest jeden - wspomniane linie muszą być wyraźnie widoczne, nieprzykryte śniegiem, piaskiem, ani nie zatarte.

System Lane Assist aktywuje się powyżej prędkości 65 km/h (między zegarami zapala się zielona kontrolka). Jego działanie jest dość złożone, ale kierowca tego nie odczuwa, gdyż wszystkie czynności wykonywane są automatycznie przez samochód. W chwili, gdy Golf rozpozna namalowane linie przejmie kontrolę nad kierownicą i będzie korygował tor jazdy tak, aby zawsze pozostać w centralnej części pasa ruchu.

W teorii działanie funkcji Lane Assist połączone z aktywnym tempomatem może sprawić, że np. jadąc po autostradzie nie będzie trzeba naciskać gazu, ani hamulca, ani nawet trzymać kierownicy, a i tak samochód będzie jechał zgodnie z biegiem jezdni. Pamiętajmy jednak, że funkcja Lane Assist nie jest przeznaczona do tego by pełniła rolę autopilota. Może przydać się w sytuacjach awaryjnych (rozproszenie uwagi kierowcy, zmęczenie) kiedy osoba prowadząca samochód nie zauważy, że zjeżdża z pasa ruchu. Kierownica może zacząć wibrować, dodatkowo pojawia się też sygnał dźwiękowy.

Lane Assist to dodatkowe zabezpieczenie, które ma na celu uchronić pasażerów przed niebezpiecznymi kolizjami takimi jak np. zjechanie na sąsiedni pas ruchu. Ważne jest jednak to, że po wykryciu ingerencji kierowcy (przejęcia władzy nad kierownicą) system się dezaktywuje automatycznie pozwalając kierowcy dokonać zmian toru jazdy zgodnie ze swoimi preferencjami. Innymi słowy system nie będzie ingerował wtedy, gdy sami, świadomie kierujemy. Działanie systemu widoczne jest w drugiej części powyższego filmu.

Podsumowanie

Nie spodziewaliśmy się tego jak bardzo zaimponuje nam VW Golf Variant pod względem jakości obsługi multimediów, różnorodności przydatnych rozwiązań technicznych oraz ilości miejsca wewnątrz. Mamy tutaj do czynienia z samochodem o długości prawie 4,6 m z bagażnikiem o pojemności 605 litrów lub 1620 l przy złożonych siedzeniach. Miejsca nie brakuje zarówno dla pasażerów podróżujących z przodu, jak i z tyłu. Silnik 2.0 TDI z technologią BlueMotion i automatyczną skrzynią biegów DSG zapewniał bardzo dobre przyśpieszenie, a tarczowe hamulce bardzo efektywne zatrzymywanie pojazdu.

Golf daje możliwość odtwarzania multimediów nie tylko z płyt CD/DVD, ale również z dwóch niezależnych kart pamięci typu SD lub pendrive'a. Muzykę przesyłać możemy także przez Bluetooth lub tradycyjny kabel z wtyczką mini jack 3,5 mm. Interesująca jest również obecność wbudowanego dysku SSD pełniącego rolę samochodowego magazynu muzycznego (możemy kopiować na niego pliki z nośników zewnętrznych). Jeśli jesteśmy znudzeni czekaniem na parkingu przed centrum handlowym możemy na 8-calowym wyświetlaczu odtwarzać tradycyjne filmy DVD (wraz z obsługą menu DVD).

Wspomniany ekran jest dotykowy, co zdecydowanie zwiększa komfort obsługi całego systemu multimedialnego. Mapy nawigacji samochodowej możemy np. powiększać gestem dwoma palcami lub przesuwać jednym palcem. Sama nawigacja działać może w trybie offline, czyli bez stałego połączenia z internetem, ale Golf ma też własny slot kart SIM, który zdecydowanie rozszerza jego możliwości.

Jednym z przykładów jest funkcja telefonu - dzwonić możemy wprost z samochodu, bez konieczności parowania go z telefonem (choć taka możliwość również istnieje). Inną przydatną ciekawostką jest hotspot Wi-Fi. Volkswagen może rozsyłać po kabinie internet komórkowy za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Dzięki temu wszyscy pasażerowie mogą mieć stały dostęp do zasobów sieci światowej w czasie podróży (np. na laptopie lub tablecie).


Ile pomieści bagażnik Golfa Variant? Zobaczcie sami!

W czasie jazdy kierowcę wspomagać mogą takie systemy jak Park Assist dzięki któremu Golf właściwie automatycznie zaparkuje, Lane Assist pomagający utrzymać samochód w centrum pasa ruchu, Dynamic Light Assist który dostosuje tryb świecenia przednich reflektorów bi-ksenonowych do warunków panujących na drodze, Rear Assist (kamerka cofania), Adaptive Cruise Control (aktywny tempomat, automatyczna regulacja odległości) oraz szereg dodatkowych, których opis wymagałby utworzenia oddzielnego artykułu.

Nazwa „Golf” być może kojarzy się z europejskim klasykiem wśród aut „dla ludu”, ale prawda jest taka że nowy VW Golf Variant to całkiem imponująca maszyna, którą można kupić już za ok. 66 tys. zł. Nasza wersja testowa była dwa razy droższa, ale oferowała kierowcy i pasażerom naprawdę wysoki standard wyposażenia. Mieliśmy przyjemność testować dynamiczny, funkcjonalny i bardzo bezpieczny samochód, który przy okazji gwarantował też niskie zużycie paliwa.

Komentarze

22
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    8
    Ciekawa funkcja ten "Park Assist", osobom, które mają trudności w parkowaniu faktycznie by się przydała taka opcja ;)
    • avatar
      kemot456
      3
      Znowu "dynamiczny silnik 150KM w automacie" -.-

      Już widzę jak ten system z gaszeniem silnika po naciśnięciu hamulca przełoży się na żywotność turbiny i samego silnika.
      • avatar
        ophiuchus
        1
        Panie Tomaszu sprytna manipulacja słowami. Tytuł artykułu: VW Golf Variant - test systemu multimedialnego. A na pierwszej stronie piszecie o czym? O systemie parkowania, bezpieczeństwie jazdy itp. Gdyby waszym celem nie była szersza reklama auta to na jednej stronie byłyby multimedia, tak jak tytuł sugeruje.
        W krótkim czasie kolejna reklama auta...nie jestem jedynym któremu takie chwyty w tym portalu nie odpowiadają i są wręcz śmieszne. Zbyt długo Was odwiedzam.
        • avatar
          ophiuchus
          0
          Po kiego wuja piszecie TU o samochodach? Czekam na test garnków i żelazek.
          Tego arta nawet nie czytałem, po pierwszej stronie widać, że tytuł nie ma nic wspólnego z zawartością. Zwykła reklama za kasę. Szkoda, że tak się szmacicie.
          • avatar
            hideo
            0
            Golf to porządny kompakt ale jakbym miał wybierać to raczej skłaniałbym się ku Hondzie Civic ze względu na kosmiczną deskę rozdzielczą i nowoczesne kształty
            • avatar
              korki45
              -4
              Osoby mające problem z parkowaniem nie powinny posiadać uprawnień do kierowania samochodem. Wracając do tematu, park assist/lane assist/wybieranie głosowe/funkcja START-STOP to największe bzdury jakie można wrzucić do samochodu :) Sam Park Assist działa... jak działa, sprawny kierowca w tym samym czasie zaparkował by 3 razy. Lane Assist nie był by złą rzeczą ale... wystarczył by sam sygnał dźwiękowy, po co korekty toru jazdy? Niewyspany kierowca nie powinien wsiadać do samochodu :) Funkcje głosowe systemu... NO COMMENT :) I jeszcze funkcja start-stop w silniku diesla :/ Reszta jak najbardziej OK :) Duży dotykowy wyświetlacz (pozostawiono przyciski fizyczne co można uznać za duży +), własny magazyn danych w postaci SSD, sloty kart pamięci, USB + Jack, bluetooth, Wi-Fi, slot na kartę GSM. No i... dostęp do wszystkiego w przedniej części samochodu (schowek) a nie jak to u konkurencji pod fotelem/w bagażniku :))
              • avatar
                PLKillaz
                -6
                VW jeżdżą "wieśmiaki"
                • avatar
                  karolj
                  0
                  Co do "Park Assist", ostatni raz kopertę tył robiłem na egzaminie 17 lat temu. A, sorki, jeszcze uczyłem koperty tył żonę przed jej egzaminem, który zdała za pierwszym razem. Naprawde trzeba być zdesperowanym żeby łapać sie akurat na ten gadżet, ale pomysł fajny.
                  Pamietam pierwsze reklamy pare lat temu, jak sie kierownica sama kręciła i auto parkowało.
                  • avatar
                    Komar_2
                    0
                    Czy droga redakcja lub ktoś z użytkowników może powiedzieć jak wygląda sytuacja z odtwarzaniem filmów? Czy filmy można odpalać z karty SD? Jakie formaty są obsługiwane, MP4, AVI itd.?
                    Czy jest tak jak w RNS510 gdzie filmy mogę uruchamiać jedynie z płyt DVD.
                    Pozdrawiam.