Gry komputerowe

Wyniki i analiza testów

Wiedźmin 3: Dziki Gon
GeForce GTX 970, 1920x1080, ustawienia ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks

Intel Core i7-4790K 65
60
Intel Core i5-4670K 63
59
Intel Core i5-3570K 57
53
AMD FX-9590 56
52
AMD FX-8370E 48
44
Intel Core i3-4350 44
40
AMD FX-6300 43
39
AMD FX-4300 30
27
Intel Pentium G3258 24
20
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Wiedźmin 3: Dziki Gon
Radeon 290X, 1920x1080, ustawienia ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks

Intel Core i7-4790K 54
47
Intel Core i5-4670K 51
45
Intel Core i5-3570K 48
42
AMD FX-9590 43
35
Intel Core i3-4350 41
33
AMD FX-8370E 36
27
AMD FX-6300 28
19
AMD FX-4300 23
15
Intel Pentium G3258 21
14
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Patrząc na wyniki wydajności poszczególnych procesorów można dojść do dość oczywistego wniosku, że przypadku układów Intela czterordzeniowe i5 wydaje się być optymalnym wyborem. Szczególnie, jeśli połączymy go z kartą pokroju Zotac GeForce GTX 970. Z drugiej strony jednak, jeśli popatrzymy na wyniki procesorów AMD to jedynie najmocniejsza jednostka – FX 9590 osiąga zbliżoną wydajność do wspomnianego i5-3570K. FX-6300 minimalnie przegrywa z i3-4350, a najsłabszy układ z czerwonego obozu (FX 4300) nie jest wstanie zapewnić sensownej płynności animacji w tych ustawieniach. Warto w tym miejscu wspomnieć, że gra w Wiedźmina 3 jest praktycznie niemożliwa na układach dwurdzeniowych, czego najlepszym dowodem jest wyniki testowego Pentium G3258.

W przypadku tego ostatniego zastosowanie sztucznego ograniczenia ilości kl/s nie przynosi żadnego rezultatu. Widać wyraźnie, że Wiedźmin 3 był tworzony z myślą o czterordzeniowcach, choć mowa tu raczej o tych od Intela, a nie AMD.

W przypadku sparowania procesorów z kartą Radeon 290X niewiele się zmienia. Ponownie jednak tylko jeśli bierzemy pod uwagę układy Intela. Jedynie najmocniejsza jednostka AMD zapewnia w takim duecie sensowną płynność animacji.

Wiedźmin 3: Dziki Gon
Podkręcanie, GeForce GTX 970, 1920x1080, ustawienia ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks

Intel Core [email protected],5 GHz 68
63
Intel Core [email protected],5GHz 66
61
Intel Core [email protected],5 GHz 64
60
AMD [email protected] GHz 57
53
AMD [email protected],5 GHz 54
51
AMD [email protected],5 GHz 48
44
AMD [email protected],5 GHz 39
34
Intel Pentium [email protected],5 GHz 33
30
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Wiedźmin 3: Dziki Gon
Podkręcanie, Radeon 290X, 1920x1080, ustawienia ultra, SSAO, bez Nvidia HairWorks

Intel Core [email protected],5 GHz 61
55
Intel Core [email protected],5GHz 58
51
Intel Core [email protected],5 GHz 54
47
AMD [email protected] GHz 43
35
AMD [email protected],5 GHz 40
32
AMD [email protected],5 GHz 35
26
AMD [email protected],5 GHz 29
23
Intel Pentium [email protected],5 GHz 28
23
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Po podkręceniu procesorów niewiele się zmienia. Praktycznie wszystkie zależności pomiędzy nimi zostały zachowane. Przekrojowo wydajność wzrosła od 5 do nawet 30%, choć wzór jest tutaj oczywisty – im słabszy procesor tym większy zysk z podkręcania. Nie jest więc żadną niespodzianką, że najbardziej skorzystały na tym układy AMD oraz dwurdzeniowy Pentium. Nie licząc tego ostatniego praktycznie wszystkie procesory zapewniały przyzwoitą płynność animacji w połączeniu z kartą GeForce GTX 970. Z drugiej strony, sprawy nieco się komplikują w przypadku sparowania ich z Radeonem 290X. Jeśli przyjmiemy, że 40 kl/s stanowi rozsądne minimum do grania, to nawet najmocniejsza jednostka AMD nie podała zadaniu.

Na szarym końcu ponownie znalazł się Pentium G3258. Sparowany z Radeonem 290X nawet po podkręceniu nie był wstanie zapewnić średnio 30 kl/s. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że Wiedźmin 3 nie robi większego użytku z dodatkowych wątków, co idealnie widać po wynikach testów procesora i7-4790K. Różnica w wydajności względem i5-4670K jest minimalna. Spokojnie można nawet powiedzieć, że pomijalna.