Ray-tracing w Call Of Duty: Modern Warfare może głowy nie urywa, ale przynajmniej śmiga! Karty graficzne

Ray-tracing w Call Of Duty: Modern Warfare może głowy nie urywa, ale przynajmniej śmiga!

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2019-11-15

Testujemy najnowszą odsłonę Call Of Duty, czyli Modern Warfare z włączonym ray-tracingiem i tym razem wymagania sprzętowe nas nie zabijają. Z drugiej strony nie ma co liczyć na jakieś spektakularne wodotryski.

Temat ray-tracingu w grach na szczęście nie umarł, ale prężnie się rozwija. Jak na razie dotyczy to głównie kart NVIDIA GeForce ze sprzętową obsługą ray-tracingu - a wszystko dzięki rdzeniom RT, które są wbudowane w modele RTX. NVIDIA udostępniła jednak również możliwość uruchomienia ray-tracingu na kartach GTX - od modelu GTX 1060 6 GB w górę - jednak oczywiście bez wsparcia specjalizowanych układów, nie działa to już tak szybko.

Call of Duty: Modern Warfare i ray-tracing

Na naszych łamach testowaliśmy już ray-tracing w Battlefield V, Metro: Exodus, Shadow Of The Tomb Raider, Quake II RTX oraz Control.

Dziś sprawdzamy w działaniu ray-tracing w najnowszej odsłonie Call Of Duty, czyli Modern Warfare. W opcjach nie można ustawić natężenia efektu - ray-tracing można tylko włączyć lub wyłączyć.

Ustawienia ray-tracingu w COD:MW

Ray-tracing w Call of Duty: Modern Warfare - testy wydajnościowe

Działanie gry z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem przetestowaliśmy na dwóch kartach graficznych:

  • GeForce RTX 2060 Super - w rozdzielczości QHD (2560 x 1440) i FHD (1920 x 1080)
  • GeForce RTX 2070 Super - w rozdzielczości UHD (3840 x 2160) i QHD (2560 x 1440)

Zacznijmy od mniej wydajnej karty, którą przetestowaliśmy w rozdzielczości QHD i FHD (ustawienia wysokie) - po lewej stronie znajduje się gra z włączonym ray-tracingiem, a po prawej z wyłączonym. W obu przypadkach znajdziecie licznik klatek na sekundę (w lewym górnym rogu)

Nawet GeForce RTX 2060 Super znakomicie radzi sobie z tą grą. W rozdzielczości QHD możemy liczyć na 50-60 klatek na sekundę z włączonym ray-tracingiem (z okazjonalnymi spadkami do 45). Po wyłączeniu RT możemy liczyć na jakieś 70-80 klatek na sekundę ze spadkami do 65. W FHD możemy liczyć na jeszcze lepsze wyniki, czyli na 70-80 klatek na sekundę przy włączonym RT, a po wyłączenu około 90-100 klatek na sekundę.

Pora na bardziej wydajną konstrukcję, którą przetestowaliśmy w rozdzielczościach 4K UHD i QHD.

Czy GeForce RTX 2070 Super poradzi sobie z COD w rozdzielczości 4K UHD? No... nie bardzo. Tu wypadałoby już sięgnąć po RTX 2080 Super. RTX 2070 Super pozwala na osiągnięcie 30-40 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K UHD i włączonym ray-tracingiem, a po wyłączeniu możemy liczyć na 45-55 klatek na sekundę. Z kolei rozdzielczość QHD pozwala na osiągnięcie 60-70 klatek na sekundę (ze spadkami do 55), a po wyłączeniu około 80-90 klatek na sekundę.

Galeria porównawcza z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem

Ze względu na specyfikę impementacji ray-tracingu w grze, nie będzie on wszędzie widoczny. Największe różnice zobaczymy w przypadku cieni, a i to tylko jeśli są one generowane przez punktowe źródła światła. Nie ma tu globalnego oświetlenia wykorzystującego ray-tracing.

Różnica w cieniach rzucanych przez ciała żołnierzy jest dokonale widoczna

Zwróćcie uwagę nie tylko na cień rzucany przez fotel, ale i przez przedmioty na podłodze, czy całkowitę zmianię cieniowania po prawej stronie sceny

Cień rzucany przez żołnierza jest w przypadku włączonego ray-tracingu znacznie bardziej rozproszony

Tu największe różnice zobaczymy przygądając się trawie i kratce kanalizacyjnej w ziemi

Niewiele tu można dostrzec - różnica w jasności wynika przez migoczące światło w tej scenie

Minimalne różnice w cieniowaniu - które zresztą mogły zostać spowodowane przez różnicę w wyświetlanym obrazie (zmieniające się reklamy na wyświetlaczach)

Globalne źródło światła zawsze będzie rzucać taki sam cień - niezależnie od tego, czy ray-tracing jest włączony, czy też wyłączony

Call of Duty - NVIDIA Ansel i Highlights

Warto również wspomnieć, że COD:MW może się również pochwalić obsługą NVIDIA Ansel oraz Highlights (automatyczne nagrywanie rozgrywki z możliwością bezpośredniego udostępniania wideo). Ansel to zaawansowane narzędzie do (między innymi) robienia niesamowitych ujęć z gier. Przy okazji - aktualnie trwa konkurs związany z COD i Ansel. Wystarczy wykonany przy użyciu Ansel screenshot udostępnić na mediach społecznościowych (Facebook, Twitter lub Instagram) i otagować wpis @NVIDIAGeForce i #SHOTWITHGEFORCE. Konkurs trwa do 2 grudnia i można wygrać - uwaga - trzy karty NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti.

NVIDIA Ansel COD
Screenshot z COD wykonany za pomocą NVIDIA Ansel - autor Leonardo Sang

Ray-tracing w Call of Duty - udana implementacja?

Co najważniejsze - w COD można śmiało grać z włączonym ray-tracingiem w rozdzielczości Full HD nawet na karcie klasy GeForce RTX 2060 (bez Super). W QHD sprawdzi się nawet GeForce RTX 2060 Super, chociaż RTX 2070 Super zapewni nam oczywiście jeszcze lepsze wyniki. Jeśli chodzi o karty graficzne tej klasy, nie warto inwestować w najdroższe topowe modele, ale rozsądnie wycenione modele referencyjne (najlepiej po fabrycznym OC) - żeby daleko nie szukać, na przykład firmy Palit.

Palit GeForce RTX 2060 SUPER JS
Palit GeForce RTX 2060 SUPER JS - świetna karta do cieszenia się ray-tracingiem w COD: Modern Warfare

Ray-tracing zastosowany w najnowszej odsłonie Call of Duty nie zachwyca, ale i nie budzi negatywnych emocji. Czy brak globalnego oświetlenia to poważna wada? Naszym zdaniem nie - samo globalne oświetlenie wiele nie zmienia, co można potwierdzić przyglądając się ray-tracingowi w Metro: Exodus. Najbardziej widowiskowe efekty uzyskane za pomocą ray-tracingu to jak na razie refleksy i odbicia - doskonale widoczne choćby w Control, czy Battlefield V. Ray-tracing w Modern Warfare nie jest może tak efektowny jak w Control, ale za to nie obciąża tak bardzo sprzętu. W porównaniu do innych gier wykorzystujących ray-tracing, spadek wydajności w COD jest bardzo niski.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Palit

Może Cię również zainteresować:

marketplace

Komentarze

20
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    ŁAŁ jestem pod wrażeniem xD a teraz poważnie,ilu z was za pierwszym razem zauważyła różnicę? xD niższy fps zaraz rzuca się w oczy,nic po za tym.
    Zaloguj się
    23
  • avatar
    Zaraz ktoś napisze, że się nie znam, ale mi się bardziej podoba bez RTX. xD
    Zaloguj się
    13
  • avatar
    jako posiadacz RTX2080Ti FE czuje sie zniesmaczony......albo juz slepy jestem na starosc ;]
    ps.nawet Metro Exodus - uwazane za najlepsza implementacje RT rowniez dupy nie urywa... gralem Z i Bez ..gra wyglada trszke inaczej i tyle. To co naprawqde sie liczy dzis to HDR (ten wyswietlany poprawnie).Gdybym dzis stal przed wyborem to pozostawilbym w kompie 1080Ti a kase przeznaczyl na monitor premium HDR 1000.Opad szczeny gwarantowany.
    2080Ti karta piekielnie szybka ale RT na chwile obecna to nic innego jak oszukanczy markenting!!
    pozdrawiam
    Zaloguj się
  • avatar
    Prawda jest taka, że miękkie cienie zrobisz bez RTX, bo i 12letni Crysis je miał świetnie wyglądające. A chyba do tego głównie sprowadzają się różnice w COD. Z RTX jest lepiej, ale nie robi to dużego wrażenia.
  • avatar
    Ale robią ludzi w ciul..a. Cała różnica polega na drobnych zmianach możliwych do osiągnięcia od lat. W takim tempie to do odpowiednich efektów dojdą za 100 lat
  • avatar
    To są jakieś kpiny. To jest po prostu żenujące.
  • avatar
    Super że testujecie wysokie rozdzielczości a filmiki dajecie tylko w FHD słabiutko panowie słabiutko :/
  • avatar
    Sam jestem fanem ray tracingu, ale to się o jakiś pozew zbiorowy ociera.. To co było przedstawiane na filmikach, ma się nijak do tego co widać w grach.
    Człowiek liczył że będą jakieś efekty, typu noc dzień, latarką zaświecisz wszystko ładnie się pokażę.. A tu zmieniły się detale w cieniach :D No z czym do ludzi.
  • avatar
    Oczywiście na screenach widać różnicę, ale w grze już co innego. Ja jedyną różnicę zauważyłem w 1:32 jak nadlatuje ostrzał i widać jak z RT podświetlają się budynki, a bez RT nie.
  • avatar
    Cienie sa miekkie a odbicia nie wygladaja jakby sprzataczka dopiero co wymyla podloge. Mysle ze to dobre podejscie.
  • avatar
    nie tak dawno nabyłem łakomy kasek rtx2060 który na dzień dzisiejszy nic sobą nie reprezentuje :-(
  • avatar
    Obraz po prawej bardziej przyjemny i naturalny, ten z lewej przerasowany, sztuczny...
  • avatar
    Ludzie...
    Czasami musiałem po kilka razy ten suwak ciągać.
    Zmiana kontrastu - ok, jest. Zmiana detali na lekko lepsze - jest. I właściwie tyle. Za co płacimy więcej? Nazwę na karcie?

    Jeśli ma tak wyglądać raytracing na RTX (i to na żywo!) to ja przepraszam, dziękuję, jestem na NIE.
  • avatar
    Błędem jest takie wyszukiwanie roznic - roznica jest ale glownie w prawidłowym rzucaniu cieni przez przedmioty. Jak ktos pogra to zauwazy roznice.
  • avatar
    Za mało szkła i mokrych powierzchni.
    Kolejna część COD będzie w podtopionym mieście ze szkła, hehe.