Quake II RTX - klasyk z ray-tracingiem
Karty graficzne

Quake II RTX - klasyk z ray-tracingiem

przeczytasz w 2 min.

Na temat ray-tracingu w grach jest coraz głośniej, ale zanim dostaniemy kolejne hity AAA, możemy sprawdzić w działaniu hit z dawnych lat, czyli Quake II w wersji RTX Remaster.

Nie ma wątpliwości co do tego, że o ray-tracingu w grach będzie coraz głośniej. Technologia ta znajdzie zastosowanie w takich hitach (?) jak Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, Wolfenstein: Young Blood czy Call Of Duty: Modern Warfare.

Przypomnijmy, że jak na razie mogliśmy zobaczyć ray-tracing w akcji w takich grach jak Battlefield V, Metro: ExodusShadow Of The Tomb Raider. Klikając na odnośniki zostaniecie przeniesieni do recenzji, gdzie zbadaliśmy wpływ ray-tracingu na wydajność w tych tytułach.

Przypomnijmy również, że w kwietniu NVIDIA udostępniła sterowniki, które umożliwiają uruchomienie ray-tracingu również na kartach GTX - od modelu GTX 1060 6 GB w górę. W takim przypadku oczywiście efekty śledzenia promieni nie są liczone za pomocą specjalizowanych rdzeni RT, bowiem te są obecne jedynie w kartach serii RTX. Oczywiście sprawdziliśmy jak to działa i efekty możecie znaleźć w naszej publikacji o ray-tracingu w na kartach GeForce GTX.

Quake II RTX Remaster

Quake II RTX Remaster dostępny jest na platformie Steam za darmo - otrzymujemy tylko wersję shareware (która nie udostępnia wszystkich poziomów w grze). Oczywiście jeśli jesteś już posiadaczem pełnej wersji Quake II to możesz ją zamienić w wersję RTX. W RTX Remaster zaimplementowano globalne oświetlenie, odbicia i cienie, więc mamy do czynienia z pełnym ray-tracingiem w czasie rzeczywistym. Gra wykorzystuje rdzenie RT, więc minimalne wymagania to karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 2060.

Wcześniej mieliśmy okazję zagrać w inną wersję Quake II wykorzystującą path tracing, a konkretnie Q2VKPT - chętni do jej wypróbowania łatwo znajdą ją za pomocą wujka Google.

Quake II RTX - testy wydajnościowe

Quake II RTX ustawienia

Wykorzystaliśmy domyślne ustawienia Quake II RTX (jak widzicie na zrzucie ekranowym powyżej globalne oświetlenie ustawione jest na poziom średni) oraz platformę z procesorem Core i9 9900K, pamięcią RAM 3200 MHz oraz kartą graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE.

W rozdzielczości 4K UHD przy wyłączonym RTX (czyli przy wykorzystaniu OpenGL) gra osiągała 1000 klatek na sekundę. Po przełączeniu na RTX od... 21 do 28 klatek na sekundę (oczywiście mowa o dobranym przez nas miejscu testowym). Analogicznie w rozdzielczości QHD (2560 x 1440) gra z włączonym ray-tracingiem osiąga 46 do 58 klatek na sekundę, a w rozdzielczości FHD (1920 x 1080) od 77 do 100 klatek na sekundę.

Quake II RTX - galeria porównawcza w rozdzielczości 4K UHD

Przed premierą Remastera gdy NVIDIA prezentowała screeny porównawcze to wyglądało to po prostu świetnie - oczywiście na korzyść wersji RTX. Nie ulega jednak wątpliwości, że "Zieloni" starannie dobrali miejsca, tak aby maksymalnie pokazać zalety ray-tracingu.

W praktyce wygląda to... różnie. W niektórych miejscach (zwłaszcza tam gdzie możemy podziwiać wodę) wygląda to naprawdę znakomicie. W innych przypadkach - po prostu średnio, zwłaszcza biorąc pod uwagę gigantyczny spadek wydajności.

Zrzuty ekranowe zostały zrobione przy średnich ustawieniach globalnego oświetlenia - wybór wysokich ustawień jeszcze nieco poprawia jakość obrazu, ale również jeszcze trochę obniża szybkość działania gry.

Quake II RTX - porównanie 1 (OpenGL)
OpenGL

Quake II RTX - porównanie 1 (RTX)
RTX

Quake II RTX - porównanie 2 (OpenGL)
OpenGL

Quake II RTX - porównanie 2 (RTX)
RTX

Quake II RTX - porównanie 3 (OpenGL)
OpenGL

Quake II RTX - porównanie 3 (RTX)
RTX

Quake II RTX - porównanie 4 (OpenGL)
OpenGL

Quake II RTX - porównanie 4 (RTX)
RTX

Quake II RTX - porównanie 5 (OpenGL)
OpenGL

Quake II RTX - porównanie 5 (RTX)
RTX

Quake II RTX - porównanie 6 (OpenGL)
OpenGL

Quake II RTX - porównanie 6 (RTX)
RTX

Gdy zobaczymy rozgrywkę na żywo (czy też na nagraniu wideo, a nie na statystycznych screenshotach), całość prezentuje się oczywiście lepiej niż stara wersja, ale też zwykle szału po prostu nie ma. Zresztą - zobaczcie sami...

Quake II RTX - nagranie z rozgrywki w rozdzielczości 4K UHD

O ile w rozdzielczości QHD i FHD topowa karta NVIDII daje jeszcze radę, to w przypadku 4K UHD szybkość wyświetlania grafiki nie jest zachwycająca.

Quake II RTX Remaster to nic innego jak ciekawostka, która w czasie posuchy od nowych tytułów nie pozwoli nam zapomnieć o tej technologii. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, demo Quake II RTX jest darmowe, więc każdy posiadacz karty RTX może ją sprawdzić samodzielnie.

Może Cię zainteresować:

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Cezarr
    12
    Karta za 5000 zł i gra z 1997 roku, w której nic się nie dzieje - 30 FPS w 4k. Coś pięknego.
    • avatar
      Tassador
      2
      ;D q2dm1 i kosmos ... jeśli chodzi o sztuki dla sztuki , to jak w minecrafcie ... woda fotorealistyczna a reszta kwadratowa
      • avatar
        kombajn
        2
        Miałem nadzieję że droga redakcja pokusi się o odkłamanie sytuacji ale cóż, widzę że wyszło jak zwykle. Porównanie wersji RTX do gołej wersji z 1997r to może i robi wrażenie, ale porównanie wersji RTX to któregokolwiek pakietu modów (a RTX to nic innego jak mod do Q2) już nie robi takiego wrażenia. Powtarza się raczej sytuacja z innych gier - efekty takie sobie, szału nie ma, a spadek wydajności wręcz dramatyczny.
        Przykładowo:
        https://www.youtube.com/watch?v=0uurJ-zjhok

        https://www.youtube.com/watch?v=p1HqnIZsluE

        https://www.youtube.com/watch?v=m8BIoPcsMsU
        • avatar
          KENJI512
          1
          Dotrwaliśmy od czasów, gdzie zmiana rozdzielczości ponownie bardzo znacznie wpływa na wydajność.

          Do tej pory aż takie różnice przy zmianach rozdzielczości nie były widoczne.
          • avatar
            xxx.514
            0
            Zapomnieliście dodać, że dzięki wpakowaniu RT szklane monitory na planszy rzeczywiście wyglądają na szklane i także odbijają model sterowanego żołnierza.
            • avatar
              Dominik132
              -1
              1000 razy bardziej wolę prawdziwe efekty RT,niż kolejne pseudofiltry typu aberacja chromatyczna itd
              • avatar
                Eyesofthesouth
                -1
                aż oczy bolą takie to skaczące
                • avatar
                  Lord_Krecitsqa
                  -1
                  Straszny badziew.
                  To było dobre 15 lat temu.
                  • avatar
                    mobil12
                    -2
                    śliczne robienie wody z mózgu ...
                    co jest porównywane, bo nie praca karty tylko nowe tekstury po włączeniu opcji rtx ...na pierwszym zestawie zdjęć ta pukawa nie jest tą samą tylko lepiej oświetloną ...
                    • avatar
                      apostol
                      -21
                      jakby to powiedział Keanu Reeves Ray Tracign you are breathtaking!

                      gra rupieć,która bez tej technologi wygląda gorzej niż stare gówno po zimie po jej włączeniu zmienia się o 180 powodując u gracza opad szczęki! tak się ciesze,że nie jestem skończonym idiotom i nie kupiłem GTX 1080Ti a wstrzymałem się do premiery Turingow i wpadł ten RTX 2080 i to jeszcze podczas BlackFriday -700zl xD



                      • avatar
                        patol1984
                        0
                        Szkoda, że nie dali wyboru jakości raytracingu jak w "pause mode", trudno, miałbym 5 fpsów ale jakie ładne, a to co zostało z raytracingu wg mnie wygląda biednie.
                        Zapewne to co pokazywali na filmikach było w trybie pause mode, ale na sli rtx 2080 ti żeby działało płynnie realtime ;D
                        • avatar
                          Warmonger
                          0
                          Dlaczego w prawie wszystkich recenzjach pokazują tylko pierwszy poziom?! To jest pełnoprawna, kompletna gra, a nie tylko tech demo :v
                          • avatar
                            apostol
                            0
                            musisz się bardziej postarać by ci nie pykało

                            https://imgur.com/a/IDhcVmh

                            oświeć mnie wincyjjjj ucz mnie mistrzu ty który styczność z tą technologia miałeś jedynie na materiałach youtube zdjęciach promocyjnych a wiedzę o nich jaką posiadasz pochodzi prawdopodobni z tych pożal się boziu PL tech youtuberrkow a same karty z serii RayTracign to widziałeś na witrynach sklepów

                            PS.ty w ogóle zdajesz sobie sprawę z faktu z głupi RTX 2060 lekko ponad 1500zl w każdej grze z RT jaka miała premierę robi +60fps (niektóre tytuły wspierają jeszcze technologie DLSS dolicza się imponujące 15-20 fps)



                            • avatar
                              darioxsata
                              0
                              Super! Teraz czas na Unreal Ray tracing edition! A potem na Serious Sam Ray Tracing Edition! A potem niech bedzie Painkiller Ray Tracing Edition!
                              Wielka Czworca gier FPS powrocic w nowysz szatach!
                              • avatar
                                Konto usunięte
                                0
                                Dla tych co nie wiedzą lub nie pamiętają, quake2 dawał przezroczystość basenów także jak się to odpaliło na akceleratorze VooDoo , po wgraniu fixa :)
                                • avatar
                                  Pixel
                                  0
                                  Mam nadal oryginalną płytę z Quake II z jakiegoś czasopisma, ostatnio zainstalowałem i wskazałem na Steam lokację aby uaktualnić do edycji RTX, szkoda że nie można odpalić gry na GTX 980 bez efektów.