Gry komputerowe

AMD również pracuje nad raytracingiem w grach - firma skupi się na wsparciu dla programistów

Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
26 komentarzy Dyskutuj z nami

Producent nie tylko zapowiedział nowe funkcje w swoich narzędziach, ale też potwierdził współpracę z Microsoftem, który pracuje nad interfejsem DirectX Raytracing.

Jeżeli śledzicie nasze newsy ze świata gier, pewnie wiecie o wczorajszej prezentacji technologii Nvidia Real-time Ray Tracing. Okazuje się, że AMD nie odpuszcza tematu i również chce się przyczynić do polepszenia realizmu w grach. Producent tutaj jednak bardziej skupia się na pomocy programistom, którzy będą tworzyć nowoczesne gry z raytracingiem.

Przede wszystkim producent zapowiedział wprowadzenie wsparcia dla raytracingu w swoich narzędziach - silniku ProRender oraz Radeon GPU Profiler 1.2.

W pierwszym przypadku zapowiedzi wyglądają całkiem obiecująco. Wiemy, że rozwiązanie stosowane w silniku ma łączyć raytracing w czasie rzeczywistym oraz tradycyjną rasteryzacją - połączenie to pozwoli zachować odpowiedni kompromis między jakością animacji a wykorzystaniem zasobów sprzętowych.

Jeżeli chodzi o Radeon GPU Profiler, nowa wersja narzędzia przede wszystkim wprowadza obsługę RenderDoc, a więc jednego z popularniejszych debuggerów graficznych.

To jednak nie koniec rewelacji, bo producent zapowiedział współpracę z Microsoftem, który tworzy interfejs DirectX Raytracing (DXR). W oficjalnym oświadczeniu czytamy:

„AMD współpracuje z Microsoft, aby pomóc zdefiniować, ulepszyć i wesprzeć przyszłość technologii DirectX 12 i „raytracingu”. Dzięki solidnej, systemowej i przyszłościowej podstawie programowania graficznego AMD pozostaje w awangardzie rozwoju nowych modeli programistycznych i innowacji interfejsów programowania aplikacji (API). Nie możemy się doczekać rozmów z deweloperami gier na temat ich pomysłów i opinii związanych z komputerowymi (PC) technikami „raytracingu” i stosowaniem ich do poprawienia jakości obrazu, uzyskiwania nowych efektów wizualnych oraz poprawy wydajności.”

Warto dodać, że w środę na targach Game Developers Conference producent ma zaplanowaną konferencję związaną z tematem ray-tracingu w czasie rzeczywistym (Real-Time Ray-Tracing Techniques for Integration into Existing Renderers). Być może wtedy dowiemy się czegoś więcej o nowych funkcjach.

Źródło: AMD, AnandTech

Komentarze

26
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    klimekop6
    AMD już pokazało że umie robić w takich sytuacjach równie dobre rozwiązania tak jak to miało miejsce przy nvidia G-SYNC vs AMD FreeSync gdzie to drugie wiązało się z łatwiejszą implementacją (nie był potrzebny dodatkowy układ w monitorach), większą dostępnością oraz ogólnie niższym kosztem. Także i tym razem trzymam kciuki, może wyjdzie z tego coś ciekawego :-)
    3
  • avatar
    vandam
    jeżeli RTX ma działać tylko na volcie to będzie to duże ograniczenie. W każdym razie - cieszy fakt, że technologia idzie do przodu i że będzie jakiś wybór.
    1
  • avatar
    aendrju
    Kibicuję
    1
  • avatar
    chrisplbw
    Jaka cisza w porównaniu do teamtu NV :)
    Niektórzy zastanawiają się co napisać by miało to jakikolwiek sens i pasowało do teorii.
  • avatar
    kitamo
    "Dzięki solidnej, systemowej i przyszłościowej podstawie programowania graficznego AMD pozostaje w awangardzie rozwoju nowych modeli programistycznych i innowacji interfejsów programowania aplikacji (API)"

    czyli jak nie mamy pomysłu to powiedzieć to powiedzmy coś co nie jest oczywiste, nie jest do sprawdzenia ale zawiera słowo awangarda, przyszłościowej, innowacji.
    Booom.
    To sie nazywa PR.
  • avatar
    Gatts-25
    Na chwilę obecną NVIDIA ma tak silną pozycję ,że efekty znacznego polepszenia grafiki w grach zobaczymy najwcześniej na nowych konsolach jak Sony Playstation 5 gdzie nie ma innego wyjścia jak zamontować CPU i GPU od AMD.Interesujące jest to ,że pewnie znajdzie się tam jakiś dodatkowy układ coś jak "AI" ,który będzie wykonywał wyspecjalizowane zadania by GPU mogło spełniać swoją rolę jeszcze lepiej.
    -2
  • avatar
    Konto usunięte
    "rozwiązanie stosowane w silniku ma łączyć reaytracing w czasie rzeczywistym oraz tradycyjną rasteryzacją - połączenie to pozwoli zachować odpowiedni kompromis między jakością animacji a wykorzystaniem zasobów sprzętowych."

    No o to chodzi, tak jak pisałem wcześniej, jest zdecydowanie za wcześnie na typowy RayTracing w grach bo zapotrzebowanie na zasoby sprzętowe zabije opłacalność tego rozwiązania.
    Jeśli AMD zaproponuje dobry kompromis jakość/wydajność to mam nadzieję że MS zaadoptuje do w DX12.
    -2
  • avatar
    chrisplbw
    Szkoda, że brak Ci konsekwencji i już nie raczyłeś nawet zacytować tego co było później, skoro już wrzucasz test z 2015. Jak napisałem wcześniej: byle co aby pasowało do teorii.
    Tak więc zacytuje: "Już po naszym artykule, zresztą niejedynym, w którym napisano o problemie, obie firmy zajmujące się tym monitorem, AMD i BenQ, stwierdziły, że problem leży w oprogramowaniu urządzenia, a konkretnie w tym, że po włączeniu FreeSync w monitorze wyłącza się funkcja AMA (Advanced Monitor Accelerator). AMA to w nomenklaturze BenQ po prostu funkcja overdrive, czyli dopalacz pikseli przyspieszający zmianę koloru poszczególnych pikseli, na przykład po to, aby wyeliminować ghosting. "
    Tak przy okazji mamy już FreeSync2 też zalinkujesz coś ciekawego? (retoryka).
    -2