Oprogramowanie

Certyfikat – przewaga na starcie

przeczytasz w 3 min.

O roli szkoleń oraz certyfikacji dla młodych profesjonalistów.

[źródło: Autodesk]

Jak wynika z najnowszych danych Komisji Europejskiej wskaźnik bezrobocia wśród młodych Europejczyków wynosi ponad 20%. Nic więc dziwnego, że młodzi specjaliści starają się wykorzystywać wszelkie opcje i perspektywy rynkowe, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.

autor: Kirstin Donoghue

Kirstin Donoghue jest Autodesk Partner Managerem w firmie KnowledgePoint; www.knowledgepoint.co.uk; www.autodesk.pl

Sytuacja na europejskim rynku pracy jest alarmująca, szczególnie wśród młodych ludzi w wieku 15-24 lata. Według szacunków Eurostatu w 2012 roku z 57,5 mln młodych Europejczyków tylko 18,8 mln było zatrudnionych, 5,6 mln nie miało pracy mimo podejmowanych starań, a 33 miliony były gospodarczo nieaktywne, czyli uczyło się lub nie było zainteresowanych podjęciem pracy. W Polsce w 2012 r. spośród 4 659 tys. osób w wieku 15-24 lata pracowało 1 150 tys., 415 tys. było bezrobotnych, a 3 094 tys. pozostawało poza rynkiem pracy [1].

Wiele europejskich krajów, np. Norwegia wciąż boryka się z brakiem wykwalifikowanej kadry - szczególnie w branżach technicznych. Opublikowany w 2012 roku raport Komisji Europejskiej przewiduje, że za 10 lat Europa będzie miała 700.000 etatów technicznych, których nie będzie można obsadzić z powodu braku specjalistów z odpowiednimi kwalifikacjami. Ostatnie doniesienia prasowe wskazują również na niemieckie firmy działające w branży projektowej, które starają się uzupełnić wakaty poprzez uczestnictwo w targach pracy w Hiszpanii. Spowodowane jest to brakiem fachowej kadry oraz stosunkowo niskim bezrobociem w ich kraju. Młodzi ludzie muszą zatem wykazać się elastycznością i mobilnością, by pracować tam gdzie są akurat potrzebni i zdobywać niezbędne doświadczenie zawodowe. Coraz częściej, aby poznać specyfikę pracy, decydują się także na bezpłatne staże.

Oczekiwania i umiejętności

Innym problemem są często duże różnice pomiędzy sposobem nauczania w szkołach, a tym co okazuje się niezbędne w miejscu pracy i czego wymagają pracodawcy. Dotyczy to w szczególności takich branż jak architektura czy projektowanie, gdzie na przestrzeni ostatnich lat postęp technologiczny i wszechobecna cyfryzacja, zmieniły stosowane podczas pracy praktyki.

Architekci, inżynierowie, projektanci mogą teraz tworzyć wirtualne koncepcje, projektować oraz budować na ekranie, symulować sposób zachowania się budynku i testując jego parametry. Co więcej są w stanie oglądać modele budynków w czasie rzeczywistym i dzielić się swoimi doświadczeniami z kolegami na całym świecie. Menedżerowie projektów mogą korzystać z narzędzi do tworzenia harmonogramów w technologii 4D, kontrolując złożone łańcuchy dostaw i koordynując zachodzące jednocześnie procesy robocze. Z kolei w branży produkcyjnej, zamiast drogich modeli fizycznych buduje się obecnie prototypy cyfrowe. Projektanci nie muszą już wykonywać złożonych obliczeń, które niegdyś wypełniały większą część ich zadań.

Inwestycja w przyszłość

Wiele uniwersytetów i szkół współpracuje z przedstawicielami z różnych sektorów przemysłu, starając się oferować studentem i przyszłym pracownikom, jak najbardziej aktualną wiedzę oraz umiejętne zastosowanie nowoczesnych narzędzi i trendów. Przykładem może być Politechnika Krakowska, która inwestuje w rozwój i lepszy start zawodowy swoich studentów. W 2012 roku blisko 200 studentów przystąpiło do egzaminów certyfikacyjnych Autodesk, z czego ponad połowa uzyskała certyfikat na poziomie Professional.

Szkolenia informatyczne oraz programy certyfikacyjne coraz bardziej zyskują na znaczeniu i stają się ważnym dodatkiem do dyplomu z wyższej uczelni. Ważne jest, aby absolwenci korzystali z usług autoryzowanych centrów szkoleniowych, a dzięki materiałom szkoleniowym, które w wielu przypadkach można bezpłatnie pobrać z Internetu, mogą dokonywać oceny swoich umiejętności oraz dostosować program szkolenia do swoich potrzeb. Szkolenia mają zwykle wymiar praktyczny i przebiegają według realnych scenariuszy, aby dać uczestnikom możliwość zetknięcia się z wyzwaniami, jakie czekają na nich w pracy.

Właściwe szkolenia oraz certyfikaty mogą stanowić dla młodych inżynierów oraz innych profesjonalistów sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji oraz zdobycie wymarzonej pracy.

Dzięki szkoleniom absolwenci rozpoczynają swoją ścieżkę zawodową ze świadomością tego, jak najefektywniej i najskuteczniej wykorzystywać dostępne narzędzia. Z kolei dla potencjalnych pracodawców to gwarancja, że młody pracownik został odpowiednio przeszkolony, a jego kwalifikacje są potwierdzone. To także istotny element podczas rozmów kwalifikacyjnych o pracę. Osoby z działów HR, weryfikujące przyszłych pracowników, dzięki potwierdzonym kompetencjom w postaci certyfikatów, wiedzą, że rozmawiają z odpowiednim kandydatem i mogą go rekomendować pracodawcy.

Międzynarodowe certyfikaty, pozwalają również na rozszerzenie pola poszukiwań pracy o rynki zagraniczne. W wielu firmach na całym świecie to właśnie certyfikaty stanowią większy dowód posiadanych kompetencji niż uzyskany stopień naukowy. Co ważne, sam fakt podjęcia szkolenia oraz zdobycia certyfikatu jest wyrazem wysokiego poziomu motywacji i zaangażowania - a są to cechy, których pracodawcy poszukują wśród kandydatów do pracy.

Autodesk Certification Open Day na Politechnice Krakowskiej w 2012 roku

Pomimo niepokojących statystyk dotyczących poziomu bezrobocia wśród młodych ludzi w Europie, to wciąż Stany Zjednoczone dominują jeśli chodzi o korzystanie z programów certyfikacji w sektorze IT. Gwałtowny wzrost pod tym względem odnotowują kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) oraz Europa Wschodnia – gdzie rynek informatyczny w ciągu ostatnich lat gwałtownie się rozwinął. Ubiegłoroczny Autodesk Certification Open Day okazał się największym wydarzeniem szkoleniowym w historii Autodesk, dostarczając blisko 7000 egzaminów.

Certyfikacja nie jest trudna

Certyfikacja Autodesk prowadzona jest na dwóch poziomach: Certified User i Professional. Egzamin na poziomie Certified User przeznaczony jest dla użytkowników, którzy od niedawna stosują rozwiązania Autodesk i chcą wykazać się podstawowymi umiejętnościami z zakresu jego obsługi. Egzamin na tym poziomie składa się z 30 pytań wielokrotnego wyboru połączonych z oceną wyboru najefektywniejszego rozwiązania zadania. Egzamin trwa 50 minut.

Egzamin na poziomie Certified Professional skierowany jest do użytkowników posiadających doświadczenie i bardziej zaawansowane umiejętności projektowania przy wykorzystaniu oprogramowania Autodesk. Egzamin składa się z 35 pytań. Każde pytanie wymaga użycia programu w celu stworzenia lub zmodyfikowania pliku danych, a następnie wpisania odpowiedzi w polu wprowadzania. Na egzaminie pojawiają się także pytania wielokrotnego wyboru, dopasowywania pozycji oraz wskazywania kursorem (hotspoty). Egzamin trwa 2 godziny.

Literatura:
[1] Eurostat Newsrelease 107/2013-12 July 2013 Young people in the EU. The measurement of youth unemployment –an overview of the key concepts

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!