• benchmark.pl
  • Gry
  • Nvidia prezentuje DLSS 2.0 - technologia (w końcu) będzie działać jak należy
Gry

Nvidia prezentuje DLSS 2.0 - technologia (w końcu) będzie działać jak należy

przeczytasz w 2 min.

Technologia DLSS miała poprawić wydajność kart graficznych, ale wielu graczy krytykowało ją za zbyt duże pogorszenie jakości obrazu. Producent nie pozostał bierny na opinie użytkowników i przygotował ulepszoną technologię. Poznajcie DLSS 2.0!

DLSS poprawiało wydajność, ale pogarszało jakość obrazu

DLSS (Deep Learning Super Sampling) to autorska technologia Nvidii, która de facto odpowiada za upscaling – karta generuje obraz w niższej rozdzielczości, który jest powiększany i wyostrzany. W odróżnieniu od dotychczasowych rozwiązań, technologia korzysta z dodatkowych jednostek Tensor w kartach graficznych Nvidia Turing. Przy aktywnym ray-tracingu, DLSS pozwalał poprawić płynność animacji.

DLSS
DLSS z przymrużeniem oka (foto: HardForum)

Niestety, rozwiązanie nie jest doskonałe i w widoczny sposób wpływa na jakość obrazu. Przy włączeniu funkcji, użytkownicy często skarżyli się na artefakty, rozmycie obrazu lub nadmierne wyostrzanie.

Co wprowadza DLSS 2.0?

Nvidia DLSS 2.0

Nvidia DLSS 2.0

Nvidia wysłuchała opinii niezadowolonych graczy i postanowiła poprawić technologię Deep Learning Super Sampling. Usprawniono algorytmy sztucznej inteligencji odpowiedzialne za wyostrzanie obrazu i tak powstał DLSS 2.0.

DLSS 2.0 ma zapewnić ostrzejszy obraz nie tylko względem zwykłego DLSS, ale nawet względem standardowych ustawień. Co ważne, funkcja będzie działać tylko nieznacznie wolniej niż przy zwykłym DLSS. I wiecie co? Pierwsze prezentacje wyglądają wyjątkowo obiecująco!

Nvidia DLSS 2.0

MechWarrior 5: Mercenaries na GeForce RTX 2060 w 1440p ma osiągać 95 fps, więc o 24 fps więcej niż przy wyłączonej funkcji. Co istotne, DLSS 2.0 nie pogorszy jakości obrazu.

Nvidia DLSS 2.0

Nvidia DLSS 2.0

Dobrze to wygląda też w grze Control - w rozdzielczości 1080p nowa funkcja pozwoli zwiększyć płynność z 36 do 61 fps. Wynik jest tylko o 1 fps słabszy niż przy zwykłym DLSS, ale otrzymujemy tutaj nieporównuwalnie lepszą jakość obrazu.

Nvidia DLSS 2.0

Producent chwali się, że poprawiono też jakość animacji ruchomych elementów - powyżej porównanie w grze Control.

Nvidia DLSS 2.0

Jak będzie w praktyce? Zapewne wkrótce się przekonamy. Wiemy, że nowa technologia już jest dostępna w grach Deliver Us The Moon, Wolfenstein Youngblood, MechWarrior 5: Mercenaries, w czwartek pojawi się patch do Control, ale później powinna trafić do kolejnych tytułów (zostanie także zaimplementowana w silniku Unreal Engine 4).

Źródło: Nvidia

Warto zobaczyć również:

Komentarze

32
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    mgkiler
    5
    "Mam jeszcze inne zdanie (napiszę w komentarzu) " - 14% - a komentarzy zero :)
    • avatar
      pablo11
      5
      Upscaling pozostanie Upscalingiem. W momencie jak się będzie miało monitor 4k, a gry już będą na tyle zaawansowane, żeby RTXy nie dawały rady, można będzie użyć. Obecnie, jak głównym zastosowaniem jest nadrobienie wydajności zgubionej przy pseudo Raytracingu, który zmienia delikatnie oświetlenie w grze, nie ma to najmniejszego sensu.
      Gry w których celowo zmniejsza się rozdzielczość czy to dla zwiększenia FPSów, czy dla innej widoczności nie potrzebują Upscalingu,
      • avatar
        Torrentowy Pirat
        3
        To teraz będziemy się wpatrywali w plakaty na ścianach w grach, żeby dostrzec i podziwiać różnice graficzne.
        • avatar
          Chiny_X
          2
          Tymczasem tekstury jak były tak są biedne.
          • avatar
            Ciekawski_
            2
            Uwierzę jak zobaczę. Teraz to dla mnie nic innego, jak marketingowa papka.
            • avatar
              Ciekawski_
              1
              Taka mała uwaga.
              Na tym filmiku jest porównywany obraz w rożnych rozdzielczościach. Ale nigdzie nie ma podanej rozdzielczości monitora, na którym jest to wyświetlane. Ja w żadnej grze, nie mam tak rozmytego obrazu, jak ten, rzekomo natywny tutaj. Podobny efekt mam, jak na monitorze 1440p uruchamiam grę w 1080p. Wtedy obraz jest właśnie tak rozmyty. Więc jak wówczas zastosuje się wyostrzenie obrazu, to efekt naprawdę może być lepszy. Podejrzewam, że właśnie taką manipulację tutaj zastosowali.
              Jak ktoś nie wierzy, to niech sobie włączy jakąkolwiek grę, w natywnej rozdzielczości swojego ekranu, na maksymalnych ustawieniach. Jeśli tekstury są odpowiedniej jakości(czytaj w wysokiej rozdzielczości), to obraz nie powinien być rozmyty.
              • avatar
                snapfire
                0
                Ray Tracing na ultra !!!
                DLSS quality mode !!!

                czyli jak się powinno grac w Cyberpunk 2077 ! każdy to wie,że RayTracing w Cyberpunk 2077 wyznaczy nowe standardy chłopaki zawstydzą wszystkich wyciskając z tej technologi 999% wszyscy będą się spuszczać dniami i nocami co te chłopy zrobiły :D w końcu CDPR to taki Bentley Rolls-Royce Maserati w świecie game devu od nich zwyczajnie wymaga się więcej
                • avatar
                  apatch
                  0
                  Domysł z palca: DLSS 2.0 miał mieć premierę z zapowiedzią nowych kart serii RTX 3xxx, odblokowany miał być dla kart niższej serii : 2xxx w okresie późniejszym podobnie jak było z DLSS 1.0, wprowadzać serii 3xxx na tą chwilę się nie opłaca więc trzeba czymś ruszyć sprzedaż obecnych.
                  • avatar
                    Warmonger
                    -2
                    Jeśli to naprawdę działa tak, jak na filmiku, to jest prawdziwa rewolucja o.O
                    • avatar
                      KENJI512
                      0
                      Sztuczna inteligencja nauczyła się trochę i jest lepsza :D
                      • avatar
                        AmigaPPC
                        0
                        Jak dla mnie jakość jest paskudna.