Gry komputerowe

Ray-tracing - genialne oświetlenie w grach

z dnia
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
25 komentarzy Dyskutuj z nami

Co to jest Ray Tracing? Algorytm śledzenia promieni pozwala poprawić realizm animacji, ale jeszcze do niedawna nie był on stosowany w grach... aż do opracowania technologii NVIDIA RTX.

Grafika komputerowa stale ewoluuje i korzysta z nowych rozwiązań technologicznych, dzięki czemu coraz lepiej oddaje rzeczywistość. Jedną z takich technik jest śledzenie promieni (ang. Ray Tracing). Na naszych łamach testowaliśmy już ray-tracing w grach Control, czy Shadow Of The Tomb Raider.

Co to jest Ray Tracing?

Ray-tracing - co to jest? Najprościej mówiąc jest to technika, dzięki której są generowane fotorealistyczne obrazy scen trójwymiarowych. Technologia bazuje na analizie tylko tych promieni świetlnych, które trafiają bezpośrednio do obserwatora (również poprzez załamania i odbicia). Efektem jest bardziej realistyczna animacja cieni, odbić i okluzji otoczenia.

Ray Tracing - schemat

Większość z nas mogła spotkać się z ray tracingiem w nowych, animowanych bajkach lub w projektach wnętrz. Inaczej wygląda sprawa z funkcją śledzenia promieni w czasie rzeczywistym - jest ona okupiona bardzo wysokimi wymaganiami sprzętowymi, przez co jeszcze do niedawna nie była powszechnie wykorzystywana w grach.

NVIDIA RTX - Real-time Ray Tracing

Sytuację zmieniła jednak technologia Nvidia Real-time Ray Tracing (RTX), która korzysta ze specjalnych algorytmów oraz dodatkowych jednostek wykonawczych w kartach graficznych z generacji Volta i Turing. W rezultacie możliwe jest kilkukrotne przyspieszenie renderowania animacji z funkcją śledzenia promieni względem kart z poprzedniej generacji Pascal.

Gry z ray-tracingiem

Technologia RTX jest częścią interfejsu Microsoft DirectX Raytracing (DXR), który został zaimplementowany w silnikach Unreal Engine, Unity i Frostbite. Superrealistyczne efekty świetlne można podziwiać w takich tytułach, jak: Battlefield V, Control, Deliver Us The Moon, Quake 2 RTX, Metro: Exodus, Minecraft RTX czy Shadow of the Tomb Raider. Z biegiem czasu lista powinna poszerzać się o kolejne pozycje, a wiemy już, że technologia RTX znajdzie się w Cyberpunku 2077.

 Porównanie wyglądu gry Minecraft RTX z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem

Ray-tracing w grach mocno spowalnia ich działanie, ale NVIDIA udostępniła również technologię DLSS, która przyśpiesza renderowanie gier, kosztem niewielkiej utraty jakości obrazu. Innym sposobem na szybsze działanie gier z ray-tracingiem jest technologia strumieniowania GeForce NOW. Przypomnijmy, że ray-tracing dostępny jest na kartach wyposażonych w rdzenie RT, czyli od RTX 2060 wzwyż. NVIDIA po prawdzie udostępniła uruchomienie ray-tracingu na kartach GeForce GTX, ale efekty są niezbyt spektakularne.

Firma AMD nie zamierza pozostać długo w tyle i od jakiegoś czasu mówi się o ray-tracingu na kartach Radeon. Z pewnością kolejna generacja kart, czyli RDNA2 będzie wyposażona w możliwość sprzętowej obsługi RT.

Porównanie wyglądu gry Control z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem

Jako ciekawostkę można przypomnieć, że pojawiły się inne implementacje ray-tracingu, które nie wymagają specjalizowanych jednostek do szybkiego działania, jak choćby w grze World Of Tanks.

Źródło: Nvidia, Wikipedia, inf. własna

Może Cię również zainteresować:

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    SadSam
    przyklad z Control - RTX OFF - wyglada lepiej :)
    11
  • avatar
    Marucins
    Ten film notabene ciągle promowany z BF V to jedna z gorszych wizja RT. Wszystko błyszczy jak psu jajca. Jakiś abstrakcyjny świat gdzie byle drewniana deska odbija lepiej promienie światła niż prawdziwe lustro.
  • avatar
    CyckoNos
    W 100% zgadzam się z przedmówcami.
    Control z RTX Off wygląda lepiej, jeden detal tylko by się przydał z RTX ON - cień elementu z prawej strony, podłoga z RTX On odbija więcej rzeczy, mniej realistycznie, na RTX OFF podłoga wg mnie wygląda lepiej.
    Natomiast Minecraft - czemu za mostem brak świata? Gdzie na RTX Off widać że za mostem jest jeszcze coś dalej... Na RTX ON brak drzew po prawej stronie?
  • avatar
    xbk123
    Artykuł to taki trochę kotlet znaleziony po 1.5 roku za lodówką i wrzucony na patelnię. Przecież każdy już wszystko wie o tym RT ;D
  • avatar
    guru43
    Technologia Ray Tracing? Nowe nie znałem...
  • avatar
    PS4Ekskluzyw
    Na pcmr zawsze wszystko sztuczne i niedorobione. Dlatego nazywa się to prowizorą pctową :)

    Chcecie zobaczyć najładniejszą i porządną oprawę to tylko na PS4 w grach ekskluzywnych.

    TLOU2 i pomyśleć że to śmiga na 7 letniej PS4 1.8TF. Ray tracing na pc a nie ma na pc teraz ładniejszej gry od tego

    https://www.youtube.com/watch?v=K3PCuKwV0m4

    Już niebawem PS5 i wszystkie rtx'y z pcmr pójdą do piachu.
  • avatar
    pawluto
    Tylko że te wszystkie efektu da się zrobić na karcie bez ray-tracingu !
    Trzeba tylko chcieć i umieć...
  • avatar
    Kawabonga
    W wielu przypadkach jak oglądam te filmy on/off to gdyby nie było napisane co jest co to bym nie widział różnicy LOL ;)
  • avatar
    mobil12
    czepiacie się, a to tylko materiał reklamowy na zamówienie ... :P
  • avatar
    leto1987
    Wrzucanie rt do gry która w założeniu nie ma być realistyczna, jest dyskusyjne.. Ale gdyby dali do RTCW to sam poleciałbym po kartę.. ale nie dadzą.
  • avatar
    Much_
    Na razie to początek ale tak 3-4 generacje jeszcze i będzie coś pięknego :)