Podzespoły

Microsoft pracuje równocześnie nad DirectX 11.3 i 12

przeczytasz w 1 min.

Nowe interfejsy programowania DIrectX 11.3 i 12 zaoferują wsparcie dla nowych technologii.

DirectX 12 i 11.3 interfejs programowania

Microsoft pracuje nad interfejsem programowania DirectX 12, który wprowadzi nowe funkcjonalności oraz pozwoli lepiej wykorzystać potencjał wielordzeniowych procesorów. Jak się okazuje, gigant z Redmond równocześnie pracuje nad DirectX 11.3.

DirectX 11.3 ma być kontynuacją DirectX 11, ale wprowadzi funkcjonalności zarówno z Direct3D 11, jak i Direct3D 12. Możemy zatem spodziewać się niższego obciążenia procesora graficznego i wykorzystania pamięci wideo.

Nie zabraknie też nowych funkcjonalności przy renderowaniu grafiki. Podczas konferencji Nvidia GAME24, Microsoft ujawnił cztery nowe technologie – nieuporządkowane rasteryzowanie Rasterizer Ordered View, dostęp do bufora Typed UAV Load, rozszerzone tekstury 3D Volume Tiled Resources oraz udoskonalony system rasteryzacji Conservative Raster.

Zabraknie jednak optymalizacji pod kątem procesorów wielordzeniowych, a tym samym zmniejszenia narzutu i efektywniejszego wykorzystania ich potencjału. Tą funkcję ma zaoferować właśnie tylko DirectX 12.

Dlaczego Microsoft zdecydował się rozwijać równocześnie dwa standardy? Najprawdopodobniej chodzi o zachowanie kompatybilności ze starszymi układami graficznymi i systemami operacyjnymi. DirectX 11.3 będzie wspierany przez starsze grafiki i systemy Windows 8/8.1, natomiast DirectX 12 pojawi się w najnowszych kartach i będą mogli z niego korzystać użytkownicy nowego Windowsa (9). Obydwa API mają zadebiutować pod koniec 2015 roku.

Nadal niewiele wiadomo o wsparciu dla nowych interfejsów programowania. Wprawdzie AMD, Intel i Nvidia reklamują swoje układy graficzne zgodne z DirectX 11, jako zgodne również z DirectX 12, ale można tutaj mówić tylko o zgodności programowej, natomiast zgodność funkcyjna najczęściej jest ograniczona do DirectX 11_0 lub DirectX 11_2. Najnowsze karty GeForce GTX 970 i GTX 980 podobno są w pełni zgodne z DirectX 12, natomiast Intel zapowiedział, że dopiero grafika w procesorach Skylake zaoferuje pełną kompatybilność.

Źródło: ComputerBase, AnandTech

Komentarze

34
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    21
    Pierdzielenie...Z DX12 miały być zgodne wszystkie karty graficzne obsługujące DX11, a teraz łaskawie piszecie że karty z serii 900 są zgodne, to kto kłamie?
    • avatar
      Balrogos
      8
      A mowili directX 12 dla WIndowsa 7 ofc hajs hajs i hajs a Mantle oferuje to samo co DX12 tylko szkoda ze w tak skromnej ilosci gier.
      • avatar
        ALEKS_D_RAVEN
        5
        I nagle Mantle zyskuje większa kompatybilność przynajmniej o dwie serie wstecz
        • avatar
          johndobry
          5
          Jakżeby inaczej, jednym słowem standard czyli DX12 tylko na nowym systemie. Uwielbiam tą starą zagrywkę Microsoftu na wymuszenie zmiany systemu. DX10 tylko na Viscie, DX11.2 tylko na 8 a teraz dx12 tylko na 9 F*** Y** microshit
          • avatar
            davidoff
            3
            ludzie karte zmieniam co 2 lata to teraz mnie zmuszają bym system zmieniał co 2 lata ? co za paranoja......
            • avatar
              Fenio
              3
              Oczywiście że nie są. Lobbing MS nie pozwoli na popularyzację OpenGL. Dla MS promowanie DX to promowanie sprzedaży nowego Windowsa czyli duża kasa. OpenGL to trup nie przez swoje wady ale przez system monetarny który rządzi na tym świecie :)
              • avatar
                Konto usunięte
                -2
                Jaki to ma sens ?