Ciekawostki

Rzeczywistość wirtualna? Nie dla dzieci

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
6 komentarzy Dyskutuj z nami

Nawet kilkunastominutowa zabawa może mieć krótkotrwałe negatywne efekty dla zdrowia, a niewykluczone, że długotrwałe również.

Rzeczywistość wirtualna staje się coraz bardziej dostępna dla użytkowników – gogle VR są coraz tańsze, a liczba dostępnych materiałów z miesiąca na miesiąc rośnie. Jednak choć przenoszenie się w inny wymiar pozwala osiągnąć jedyne w swoim rodzaju doznania, może też mieć negatywny wpływ na zdrowie, zwłaszcza tych najmłodszych spośród nas.

Naukowcy przeprowadzili eksperyment, który wykazał, że korzystanie z takich gadżetów może przyczynić się do pogorszenia wzroku, a najbardziej narażone są dzieci w wieku od 8 do 12 lat. Już 20-minutowa zabawa może być niebezpieczna, choć na razie można mówić jedynie o „potencjalnych zagrożeniach”

Dlaczego gogle VR są niedobre dla dzieci?

Jaki jest powód? – „Wirtualny, trójwymiarowy świat jest wyświetlany w urządzeniu VR na dwuwymiarowym ekranie, co stwarza obciążenie dla ludzkiego systemu wzrokowego” – tłumaczy Mark Mon-Williams, profesor psychologii kognitywnej z Leeds University. To z tego powodu też powodu osoby dorosłe mogą odczuwać bóle oczu i głowy po zabawie w wirtualnej rzeczywistości. Tym bardziej że wspomniany ekran jest bardzo blisko oczu.

Eksperyment trwał zbyt krótko, by móc jednoznacznie określić, czy występuje lub może występować stałe pogorszenie wzroku, ale to chwilowe jest faktem. Konkretnie u dzieci dochodziło do zaburzenia zdolności do wykrywania różnic w dystansach. Innym niepokojącym objawem było „drastyczne pogorszenie” równowagi.

Są obecnie setki firm tworzących gry i aplikacje w rzeczywistości wirtualnej oraz dziesiątki producentów urządzeń, które pozwalają się nimi cieszyć. To jasno pokazuje, że gogle VR mogą stać się w przyszłości ważnym elementem naszego życia, dlatego też tak ważne jest, by rozwiązać aktualne problemy. 

Gry VR jak filmy 3D

Niewykluczone jednak, że tych akurat problemów nie uda się wyeliminować. Warto pamiętać, że z podobnych powodów dzieci poniżej szóstego roku życia nie powinny oglądać filmów 3D – zaburza to bowiem ich „naukę” widzenia przestrzennego. Po prostu nie wszystko jest dla dzieci i wygląda na to, że gogle VR są jedną z tych rzeczy.

Źródło: The Guardian, inf. własna. Foto: Scott Webb/Pexels (CC0)

Komentarze

6
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    HomeAudio
    Monitory zaczęły słabiej się sprzedawać? :)
    A tak na serio - od zawsze było oczywistym że małe dzieci nie powinny ani za długo przesiadywać przy monitorze, ani przy TV a tym bardziej nie przy VR. Okres rozwoju powinien być jak najbardziej naturalny - więc tutaj nikt "Ameryki" nie odkrył.
    Jednakże jeśli chodzi o osoby dorosłe - to na swoim przykładzie nie widzę jakichkolwiek negatywnych skutków długotrwałego korzystania z VR.
    5
  • avatar
    kokosnh
    Czyli znowu problemy jak z 3d, ciekawe czy jest też zalecenie aby nie prowadzić zaraz po seansie tylko odczekać te 15 minut, z powodu zaburzonej percepcji dystansu obiektów.
    2
  • avatar
    Kynareth
    Obecnie nie ma potrzeby aby dzieci do lat 14 korzystały z VR. AR pokroju HoloLens (albo może Magic Leap jeśli coś z tego wyjdzie) z czasem stanie się bardzo edukacyjne, oby nie było przeciwwskazań w użytkowaniu.
    2
  • avatar
    Konto usunięte
    Nie wiem, nie znam się. Może chirurgom analizującym jak przeprowadzić operację, designerom optymalizującym wnętrze w nowym modelu auta, astronautom ćwiczącym jak wymienić panele słoneczne w ISS to się przydaje. Typowemu userowi, poza wyssaniem zawartości portfela, to do niczego nie jest potrzebne. Martwy produkt, tak samo jak Blu Raye, telewizja 3D i Google Glass.
    -1
  • avatar
    pscager
    Bardzo dobrze.
    -2
  • avatar
    Konto usunięte
    z tymi googlami vr to jest jakaś porażka, a tym czasem nawet jak ma się monitor czy telewizor 3D, nie znalazłem póki co żadnej gry która by to wspierała.
    -4