Smartfony

W świecie realnym nie musi być drogo

przeczytasz w 2 min.

Wykorzystanie smartfona w roli terminala płatności mobilnych

[źródło: FreeDigitalPhotos]

Osoby decydujące się na otwarcie własnego biznesu, zwykle zaczynają od Internetu. Sprzedaż swoich produktów czy usług on-line jest nie tylko dużo wygodniejsza, ale znacznie obniża koszty prowadzenia działalności.

Artykuł powstał na bazie materiałów dostarczonych przez firmę SumUP; http://sumup.pl/

Kiedy jednak internetowy przedsiębiorca zdecyduje się wyjść ze swoją ofertą do realnego świata, poszukuje on takich rozwiązań, które zapobiegną niepotrzebnym wydatkom i uciążliwym ograniczeniom. Nowe rozwiązania polegające na wykorzystaniu do przyjmowania opłat urządzeń mobilnych takich jak tablety czy smartfony, pozwalają na wygodną sprzedaż towarów e-sklepom podczas targów, kiermaszy czy bezpośrednio u klienta.

Tradycyjne systemy płatności mobilnych

Rynek e-commerce w Polsce stale się rozwija. Przedsiębiorcy chwalą sobie łatwość i niskie koszty związane
z prowadzeniem działalności on-line, a klienci szybkość i niższe, w porównaniu z tradycyjnymi kanałami sprzedaży, ceny wirtualnie sprzedawanych produktów. Spory odsetek firm w Polsce to drobni przedsiębiorcy i usługodawcy, którzy za swoje produkty przyjmują tylko gotówkę. Głównie ze względu na wysokie koszty obsługi płatności za pomocą tradycyjnego terminala i skomplikowane umowy dzierżawy urządzeń.

Czytnik kart debetowych i kredytowych PIN+ firmy SumUP. Obecnie cena jego zakupu to jednorazowy koszt 295 PLN brutto. Opłata pobierana jest od rzeczywiście przeprowadzonych transakcji i wynosi 2,25 %. W przypadku braku płatności bezgotówkowych sprzedawca nie ponosi żadnych opłat, [źródło: SumUP]

Dla producentów i dostawców żywności, projektantów mebli, ubrań, biżuterii czy innych dodatków, ale również wszelkiego typu usługodawców, fryzjerów, stylistów, wizażystów, trenerów personalnych, czy nawet nauczycieli i prawników, duże i ciężkie tradycyjne terminale POS są również mało wygodne w transporcie. Niedogodności widać zwłaszcza w przypadku osób prowadzących sprzedaż bezpośrednią, czy bezpośrednio rozliczających się w domu czy siedzibie firmy klienta. Oferta tradycyjnych terminali nie trafia zatem w potrzeby wolnych zawodów, gdyż oznacza wysokie stałe opłaty oraz skomplikowane i długoterminowe umowy. W rezultacie brak możliwości przyjmowania płatności bezgotówkowych ogranicza liczbę potencjalnych klientów, co oznacza dla małych firm mniejsze zyski.

Smartfon zamiast terminala

Okazuje się jednak, że z powodzeniem w roli terminala wykorzystać można system płatności bazujący na zwyczajnym smartfonie. Tego typu systemem jest system PIN+ opracowany przez firmę SumUP. Składa się on  ze specjalnego, lekkiego (masa zaledwie 120 g) i niewielkiego czytnika kart płatniczych, odczytującego zarówno karty wyposażone w pasek magnetyczny, jak i układ chipowy, oraz aplikacji instalowanej na smartfonie bądź tablecie z systemem operacyjnym Android lub iOS. Firma SumUp obsługuje zaś cały proces przetwarzania płatności, za sprawą platformy płatniczej, która zgodna jest z międzynarodowym standardem EMV oraz współpracuje z systemem wykrywającym nadużycia. Czytnik łączy się  ze smartfonem za pomocą przewodu lub korzystając z połączenia bezprzewodowego Bluetooth 4.0. System akceptuje wszystkie najpopularniejsze karty debetowe i kredytowe, takie jak: Visa, V-PAY, MasterCard czy Maestro oraz posiada branżowe certyfikaty bezpieczeństwa.

Czytnik PIN+ pozwala na odczyt zarówno kart chipowych jak i kart płatniczych i kredytowych wyposażonych jedynie w pasek magnetyczny. [źródło: SumUP]

Proces przyjmowania płatności jest bardzo intuicyjny w obsłudze i może odbywać się na dwa sposoby: za pomocą czytnika PIN+ lub poprzez samą aplikację, czyli tzw. „płatność mobilną”. W pierwszym przypadku terminal PIN+ podłącza się jedynie do smartfona lub tabletu i uruchamia wcześniej ściągniętą dedykowaną aplikację, do której sprzedawca wprowadza kwotę zakupu. Klient autoryzuje płatność kodem PIN lub poprzez złożenie podpisu na ekranie urządzenia. Potwierdzenie płatności jest wysłane mailem lub SMS-em.

Terminal PIN+ łączy się ze smartfonem za pomocą kabla lub bezprzewodowo za pośrednictwem Bluetooth’a

Drugi sposób wymaga, aby kupujący posiadał urządzenie z dostępem do Internetu. Sprzedawca wprowadza do aplikacji kwotę zakupu, po czym aplikacja automatycznie generuje specjalny link, który SMS-em trafia do klienta. Kliknięcie na link przekierowuje na stronę, gdzie klient wpisuje dane swojej karty, a następnie potwierdza płatność. W obu przypadkach po udanej transakcji środki są księgowane na koncie użytkownika SumUp w przeciągu kilku dni roboczych. Sprzedawcy mogą sprawdzić historię transakcji w każdej chwili
w aplikacji mobilnej lub po zalogowaniu się na stronie internetowej SumUp.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!