Gry

Platforma testowa. Karty biorące udział w porównaniu

 

Platforma testowa:

  • AMD Athlon64 X2 5600+ 2800MHz, 2MB L2
  • MSI K9APlatinum (AMD 580X) CrossFire
  • OCZ DDR2-800 2x1GB, CL 4-4-4-15
  • Seagate 250 GB Barracuda 7200.10, 16MB, SATAII
  • Chieftec CFT-620-A12S
  • Windows XP Pro PL SP2
  • Windows Vista Home Premium PL
  • 24" LCD iiyama ProLite B2403WS - 1920x1200, TN

Do testów otrzymaliśmy dosyć świeży produkt, jakim jest 24-calowy panel LCD Wide-Screen firmy iiyama, postanowiliśmy podzielić się z wami kilkoma uwagami dotyczącymi tego modelu.  B2403WS to monitor panoramiczny o proporcjach 16:10. Czyli tych samych co popularne ostatnio panoramy 22", mające jednak, po za nieco mniejszą natywną rozdzielczością, niezaprzeczalną zaletę, a mianowicie ... cenę. Produkt iiyama pomimo, że także bazuje na matrycy TN, kosztuje już niestety znacznie więcej. Czym jednak wyróżnia się ten panel pośród popularnych dwudziestek-dwójek? Oczywiście większym "wyświetlaczem" zgodnym z formułą "HD ready", pracującym z natywną rozdzielczością 1920x1200 punktów (notabene monitor wyświetla całkiem ostry obraz (gry) także w rozdzielczościach1680x1050 i 1440x900).

Panoramę tę wyposażono już tylko w złącze HDMI (na próżno szukać złącza sygnałowego DVI - stosowny kabel-przejściówka znajduje się w zestawie). Monitor dysponuje wg. producenta przeciętną jak na tę klasę jasnością 300 cd/m2, ale już dosyć niezłym dynamicznym kontrastem (2000:1). Czas reakcji matrycy nie budzi zastrzeżeń i przy 2ms zupełnie nie daje się odczuć swoistych "duszków" za kursorem, czy rozpływania obrazu w dynamicznej "strzelance". Po za tym, kąty widzenia 170stopni w poziomie, 160stopni w pionie, oraz aż 85stopni na boki pokazują, że mamy do czynienia z prawdziwym high-endem. Zastrzeżenia można mieć jedynie do dwóch rzeczy, a mianowicie do nierównomiernego podświetlenia (od dołu), na "czarnym" tle widzimy kilka nierównomiernych, lekko widocznych jasnych plam; oraz do niepełnej palety kolorów. Przy normalnej pracy nie jest to bardzo uciążliwe, a mając na uwadze, że niemal wszystkie panele LCD wykazują ten sam problem, wady możemy określić jedynie stwierdzeniem - "Ten typ tak ma" i przejść z tym dalej do porządku dziennego.

Jeżeli chodzi o gry i multimedia (filmy, prezentacje), a także pracę (arkusze kalkulacyjne, bazy danych) warto zastanowić się nad propozycją iiyama, tym bardziej że panel oferuje funkcję pivota. Jeżeli natomiast chcielibyśmy poprawić sobie komfort przy programach graficznych (chodzi o profesjonalistów) to zdecydowanie nie polecamy. Technologia LCD ma tę wadę, że matryce (a już tym bardziej TN) nie wyświetlają pełnej gamy, co jest szczególnie widoczne i uciążliwe w przejściach tonalnych grafiki 32-bitowego koloru (24 + 8bit alpha). Tu na razie nic nie zastąpi profesjonalnych CRT-ków. Ten target jednak,  to raczej nisza rynkowa, i jeżeli jesteśmy zapalonymi graczami, a w wolnych chwilach lubimy zrelaksować się przy ulubionym filmie, monitor ten można polecić z czystym sumieniem, ale już raczej tylko osobom z dosyć zasobnym portfelem ;) Produkt świetny, ale póki co nieco za drogi.

Obszerniejsza recenzja tego wyświetlacza niebawem na łamach naszego serwisu.

Sterowniki i system operacyjny:

  • Windows XP Pro PL SP2
  • Windows Vista Home Premium PL
  • amd: AMD X2 driver 1.3.2.0.53 - WinXP
  • amd: AMD dual core optimizer - WinXP
  • nvidia: ForceWare 163.77 WHQL - WinXP
  • nvidia: ForceWare 163.69 WHQL - VISTA
  • nvidia (GeForce 8800GT) : ForceWare 169.04 beta - WinXP/VISTA
  • ati: Catalyst 7.10 (8.421) - WinXP
  • ati: Catalyst 7.10 (8.421) - VISTA

Karty biorące udział w  porównaniu:

  • EVGA e-GeForce 8800GTX (575/1350/1800) 768MB
  • BFG GeForce 8800GTS (550/1300/1600) 640MB
  • XFX GeForce 8800GT "Alpha Dog Edition" (670/1674/1950) 512MB
  • ASUS EN8600GTS (675/1450/2000) 256MB
  • ASUS EN8600GT (540/1180/1400) 256MB
  • XFX GeForce 7900GS XXX OC (600/620/1600) 256MB
  • Gigabyte Radeon HD2900XT (742/1655) 512MB
  • Sapphire Radeon HD2900PRO (600/1600) 512MB
  • HiS Radeon HD2600XT GDDR4 (800/2200) 256MB
  • Sapphire Radeon X1950PRO (575/1380) 512MB
  • Sapphire Radeon X1950GT (500/1200) 256MB


Testów dokonaliśmy na angielskiej wersji "World In Conflict". W trakcie przygotowywania artykułu doszliśmy do wniosku, że testowanie ustawień (profili LOW oraz VERY LOW) na kartach, które miały by być rekomendowane do gry, pozbawione jest zupełnie sensu. Jakość obrazu w tych trybach jest na tyle niska, a sama gra niezbyt wymagająca, aby przy stosunkowo mocnym procesorze można było "zagrać" na starszych kartach tj. GeForce 6600, Radeon X1600, czy serii 6800 (tu można popróbować nawet kilku opcji "polepszaczy"). W związku z tym testy przeprowadzone zostały na ustawieniach MEDIUM (średnie), HIGH (wysokie), oraz VERY HIGH (najwyższe).

jakość VERY LOW - DX9


jakość LOW - DX9


jakość MEDIUM - DX9


jakość HIGH


jakość VERY HIGH