Aparaty cyfrowe

Po przeczytaniu manuala – 12 godzin użytkowania

przeczytasz w 4 min.

Samsung oferuje znacznie więcej niż tylko inteligentne tryby rejestrowania zdjęć i filmów. Przede wszystkim do dyspozycji użytkownika oddano tryb Program, który pozwala wyregulować zdecydowaną większość typowych opcji fotograficznych, do których zaliczamy:

  • EV – korekcja ekspozycji
  • Balans bieli – wybór rodzaju oświetlenia (np. dzienne, jarzeniowe, żarowe itp.)
  • ISO – czułość sensora (od 80, do 3200), im wyższa, tym silniejszy sygnał (jaśniej), ale większe szumy. Wysokie ISO stosujemy w słabszych warunkach oświetleniowych, gdy nie chcemy lub nie możemy wydłużyć czasu naświetlania.
  • Lampa błyskowa – sztuczne doświetlanie fotografowanego obiektu
  • Ostrość – tryb działania ostrości (normalny lub makro)
  • Fotografowany obszar – czyli obszar wykrywania ostrości (centrum kadru, wiele punktów, zdjęcie za jednym dotknięciem oraz inteligentne dotknięcie)
  • Wykryj twarze – działa w kilku trybach: normalny, autoportret, uśmiech, mrugnięcie oraz inteligentne rozpoznawanie twarzy.
  • Inteligentna edycja ramki – jeśli fotografujemy grupę osób, możemy wśród nich oznaczyć jedną wybraną „gwiazdę”, na której zawsze będzie ustawiana ostrość. Wystarczy wcześniej dopasować twarz tej osoby do wzorca wyświetlanego na ekranie (5 zdjęć).
  • Rozmiar zdjęcia – od 1, do 14 Mpx, przy zachowaniu różnych proporcji
  • Jakość zdjęcia – normalna, dobra, bardzo dobra
  • ACB – kompensacja podświetlenia, stosowana np. gdy źródło światła znajduje się za fotografowanym obiektem
  • Pomiar – sposób pomiaru światła – multi (wielosegmentowy), punktowy i centralnie ważony (uśredniony)
  • Napęd – tryb wykonywania zdjęć (pojedyncze, ciągłe, ustawienie wysokiej szybkości – 6 kl./s, AEB – 3 zdjęcia z różnymi ustawieniami)
  • Inteligentny filtr – wybór jednego z filtrów artystycznych
  • Regulacja obrazu – obejmuje kontrast, jasność i barwę
  • DIS – Digital Image Stabilization (cyfrowa stabilizacja obrazu)
  • IntelliZoom – czyli dodatkowy zoom cyfrowy
  • Memo – notatka głosowa
  • Lampa błyskowa – włączona, wyłączona lub auto
  • Samowyzwalacz – wyłączony, 2 s, 10 s, podwójne zdjęcie

Jak widać różnica między trybem Program, a Inteligentna automatyka jest kolosalna. Tutaj mamy możliwość decydowania o wielu aspektach wpływających na końcowy efekt. Zdjęcia nabrać mogą zdecydowanie bardziej indywidualnego charakteru.

Kolejnym trybem fotografowania jest Scena. Tutaj znów powracamy do ustawień w pełni automatycznych, a jedyną funkcją, którą jesteśmy w stanie wybrać jest tytułowa scena lub jak kto woli - sceneria. Do wyboru mamy: Pejzaż, Zachód, Świt, Podświetlony obiekt, Plaża&śnieg oraz Tekst. Uważamy, że tryb ten jest nieco naciągany – efekty osiągane podczas przełączania scen są zazwyczaj zbyt subtelne i nie do końca udane. Wyjątkiem jest Zachód, który co prawda ingerował wyraźnie w balans bieli, ale przez to dodawał zdjęciom klimatu.

Do ciekawostek zaliczamy opcję Wyróżnienie obiektu dostępną w menu głównym. Jej działanie polega na dodatkowym (sztucznym) rozmyciu tła w celu wyeksponowania fotografowanego obiektu.

Zdecydowana większość aparatów kompaktowych wyposażona jest w maleńkie matryce, przy użyciu których bardzo trudno jest uzyskać małą głębię ostrości (w przeciwieństwie do lustrzanek z matrycami o rozmiarze pełnej klatki filmu małoobrazkowego lub ewentualnie APS-C).

Mały Samsung symuluje efekt zastosowania bardzo dużego otworu względnego obiektywu. Fotografie wykonane w ten sposób zazwyczaj wyglądają dobrze, ale jeśli przyjrzymy się bliżej, bez problemu dostrzeżemy lekkie nieprawidłowości w działaniu oprogramowania (sztucznie wyglądające, niezbyt udane rozmycia).

Dodatkowo rozmiar fotek ograniczono do 1 lub 3 Mpx, a odległość od obiektu musi wynosić równe 30 cm. Jeśli zmniejszymy lub przekroczymy tą odległość o więcej niż kilka centymetrów, efekt może nie zostać nałożony.

Kolejną opcją jest Upiększanie, czyli słowami producenta „tryb wykonywania zdjęć portretowych z korekcją niedoskonałości twarzy”. Jeśli więc stwierdzimy, że fotografowany obiekt wymaga korekcji twarzowej części głowy, powinniśmy czym prędzej uruchomić tą funkcję. :-) Za jej pomocą dopasujemy odcień skóry (opalony lub blady) oraz wygładzimy drobne zmarszczki, piegi i inne tego typu drobiazgi.

Jeszcze bardziej artystyczne efekty uzyskamy włączając Magiczną ramkę. Tutaj będziemy w stanie umieścić własną (lub czyjąś) twarz wśród kolorowego graffiti na ścianie, na starej kartce papieru, wśród fal, w tarczy księżyca odbijającego się w morzu, na płycie winylowej, na koszulce, w gazecie, na billboardzie i w paru innych miejscach.

Jeśli z kolei lubimy wykonywać zdjęcia nocą, bawiąc się długością naświetlania, to również mamy taką możliwość. Wybieramy wtedy tryb Noc i za pomocą bardzo wygodnej tarczy wybieramy czas otwarcia migawki (od 1 do 16 sekund lub Auto) oraz przysłonę (od f/3,3 do 9,4 lub Auto).

Dzięki temu będziemy w stanie dopasować jasność zdjęć nocnych i uzyskać ciekawe efekty, pod warunkiem oczywiście, że korzystamy ze statywu. Zdjęcia robione z ręki nawet przy naświetlaniu 1 s z pewnością będą poruszone (rozmazane).

Musimy jednak zaznaczyć, że jakość zdjęć nocnych jest raczej przeciętna, a sam aparat ingeruje w ostateczny obraz (np. przyciemnia go, rozjaśnia lub nie może się zdecydować jaki balans bieli zastosować), więc efekt widziany na wyświetlaczu po wykonaniu zdjęcia może niekiedy nie spełnić oczekiwań.

Opisując poszczególne tryby fotografowania nie sposób nie wspomnieć choćby o dwóch dodatkowych. Należą do nich: Proste zdjęcie i Zbliżenie (makro). Po włączeniu pierwszego z nich na ekranie pokażą się dwa suwaki, którymi wyregulujemy jasność i nasycenie koloru.

Natomiast drugi tryb pozwala wykonywać zdjęcia z bliska – mając obiekt jedynie kilka centymetrów przed obiektywem. Szkoda tylko, że makro nie działa przy maksymalnym zoomie, wtedy efekty byłyby znacznie lepsze.

Samsung SH100 oferuje też szeroką gamę opcji dla zapalonych filmowców. Oprócz wspomnianego już trybu Inteligentny film, który ustawia wszystko automatycznie, do dyspozycji użytkownika oddano również tradycyjną opcję Film.

Różnorodność ustawień nie jest co prawda tak bogata jak w przypadku zdjęć, ale ich ilość powinna zaspokoić podstawowe oczekiwania (to w końcu maleńki aparat kieszonkowy, a nie zaawansowana kamera wideo).

Bez trudu dopasujemy następujące opcje:

  • EV – korekcja ekspozycji
  • Balans bieli – wybór rodzaju oświetlenia (np. dzienne, jarzeniowe, żarowe itp.)
  • Rozmiar filmu – od 320x240 (WEB), do 1280x720 (HQ)
  • Szybkość klatek – liczba rejestrowanych klatek w ciągu jednej sekundy (15 lub 30)
  • Pomiar – sposób pomiaru światła – multi (wielosegmentowy), punktowy i centralnie ważony (uśredniony)
  • Inteligentny filtr – wiele efektów kolorystycznych i artystycznych
  • Głos – włączenie lub wyłączenie nagrywania dźwięku
  • Ostrość – tryb działania ostrości (normalny lub makro)
  • Samowyzwalacz – wyłączony lub 10 sekund

Jakość obrazu oraz dźwięku w trybie 1280x720 HQ jest bardzo zadowalająca, ale największe wrażenie robią oczywiście efekty artystyczne, które nawet z najnudniejszego filmu wykrzeszą jakąś iskrę.

Podobny wybór filtrów otrzymujemy po włączeniu funkcji Filtr filmów w menu głównym. Naprawdę jest w czym wybierać. poszczególne efekty wyraźnie różnią się od siebie, więc znajdziemy coś odpowiedniego na każdą okazję – od filmów w stylu retro, aż po negatyw, szkic i rybie oko. Długość nagrań ograniczono do 20 minut.