Karty graficzne

Gry: Dual Radeon Graphics

przeczytasz w 2 min.

Dual Radeon Graphics to technologia, która pozwala łączyć moc obliczeniową zintegrowanego układu graficznego wraz z zewnętrzną kartą graficzną. W przypadku Llano nie działała ona doskonale. Czy AMD udało się w końcu dopracować tą, jakby nie było, obiecującą technologię?

Do grafiki zintegrowanej w APU dołączyliśmy kartę Radeon HD 6670 wyposażoną w 1GB pamięci DDR3, czyli jeden z tańszych akceleratorów kosztujących niewiele ponad 200 zł.

3DMark 11 – Performance
[wynik ogólny]

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 2564
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 1576
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 1363

 
3DMark 11 – Performance
[Graphics]

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 2520
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 1427
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 1236

 
3DMark 11 – Performance
[Physics]

Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 4291
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 4093
Dual Radeon (iGPU + dGPU) 4059

 
3DMark 11 – Performance
[Combined]

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 1804
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 1352
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 1114

To nie pomyłka - Radeon HD 6670 z pamięcią GDDR3 cechuje się wydajnością niższą niż zintegrowany z A10-5800K układ graficzny pracujący z pamięcią 1866MHz. Trzeba otwarcie powiedzieć, że jest to karta średnio udana, bo ten sam model wyposażony w pamięć GDDR5 potrafi być znacznie wydajniejszy od Radeona HD 7660D.

Powracając do tematu Dual Graphics - w 3D Marku wszystko wygląda ok, ale podobnie było w przypadku Llano. Więcej powiedzą testy w grach.

DiRT: Showdown – 1920 x 1080
[kl./s] medium, AA x0

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 61
40
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 40
33
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 38
30
Radeon HD 7660D RAM 1333MHz 33
27
 

średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

DiRT: Showdown – 1680 x 1080
[kl./s] medium, AA x0

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 64
39
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 45
37
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 42
34
Radeon HD 7660D RAM 1333MHz 37
30
 

średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

DiRT: Showdown – 1280 x 720
[kl./s] medium, AA x0

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 66
47
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 65
47
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 63
47
Radeon HD 7660D RAM 1333MHz 57
42
 

średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

Przekleństwem Dual Radeon Graphics na platformie Llano były mikroprzycięcia - pomimo teoretycznie wyższej ilości klatek na sekundę obraz potrafił się rwać, co powodowało, że rozgrywka stawała się zdecydowanie mniej przyjemna. W DiRT Showdown i przy użyciu Trinity efekt ten praktycznie nie występuje. Z drugiej strony - pomimo solidnego zwiększenia ilości klatek na sekundę (pomijajać rozdzielczość najniższą, gdzie nie zanotowaliśmy żadnych różnic), większa płynność rozgrywki jest mało zauważalna.

Sleeping Dogs – 1920 x 1080
[kl./s] niskie

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 50
36
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 29
22
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 26
22
Radeon HD 7660D RAM 1333MHz 23
20
 

średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

 
Sleeping Dogs – 1680 x 1050
[kl./s] niskie

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 52
38
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 33
28
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 30
21
Radeon HD 7660D RAM 1333MHz 27
22
 

średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

 
Sleeping Dogs – 1280 x 720
[kl./s] niskie

Dual Radeon (iGPU + dGPU) 68
52
Radeon HD 7660D RAM 1866 MHz 54
39
Radeon HD 6670 1GB GDDR3 51
39
Radeon HD 7660D RAM 1333MHz 44
33
 

średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

Działanie Dual Radeon Graphics w Sleeping Dogs zdaje się być idealne - żadnych widocznych mikroprzycięć, rwania obrazu, a narzędzie zliczające klatki/s pokazuje solidny przyrost szybkości działania. Konia z rzędem jednak temu, kto dopatrzy się zwiększonej płynności rozgrywki, a przecież różnica pomiędzy 30 a 50 klatek na sekundę powinna być zauważalna gołym okiem. Testy w ustawieniach normalnych i wysokich również nie dały ostatecznego rozstrzygnięcia.

Znawcy tematu dokładnie wiedzą, jak trudno jest ocenić "na oko" szybkość działania gry - być może nasza ocena jest mylna. Istnieje też możliwość, że ten model samodzielnej karty graficznej został nieszczególnie trafnie dobrany do testów Dual Graphics. Wszystko to powoduje, że musimy się wstrzymać z ostateczną oceną tej technologii do czasu przeprowadzenia dodatkowych testów.