Procesory

Testy: Mantle - Star Swarm i Battlefield 4

Mantle jest nowym API, który ma wydobyć pełny potencjał architektury GCN. Jego wartość najłatwiej jednak zaobserwować w sytuacjach, gdy to procesor spowalnia proces generowania grafiki. Matle to nie "cudowny sterownik", który przyniesie nam wzrost wydajności w każdym przypadku, ale nowe API zastępujące DirectX, które jeszcze lepiej wykorzysta potencjał naszego komputera - zwłaszcza, jeśli nie posiadamy procesora z górnej półki. Zobaczcie więcej informacji na temat Mantle.

Do działania Mantle wymaga trzech rzeczy:

  • sterownika AMD Catalyst w wersji co najmniej 14.1
  • gier / benchmarków z obsługą Mantle
  • karty graficznej bazującej na architekturze GCN (Radeon HD 7000 lub R7/R9 200) - również układy zintegrowane z APU AMD Kaveri

Star Swarm

Z początku benchmark sprawił nam sporo problemów, bowiem okazało się, że charakteryzuje się on niewielką powtarzalnością wyników. Są one tak różne, że w niektórych przypadkach test w DirectX może dać nam wyższy wynik klatek na sekundę niż ten przy wykorzystaniu Mantle. Jedynie w przypadku benchmarka RTS udało nam się uzyskać zadowalającą powtarzalność.

Star Swarm: 1360 x 768
[śr. kl./s] RTS, low

Mantle 36
DirectX 19

Mantle jasno pokazuje swój potencjał, pozostaje nam czekać na pełną wersję Star Swarm.

Battlefield 4

Poprzednie testy przeprowadzone zostały przy użyciu sterowników w wersji 13 i programu Fraps. Fraps obsługuje gry oparte o DirectX, ale nie Mantle, więc przy nowym API jest niestety bezużyteczny. Do uruchomienia Mantle wymagane są sterowniki w wersji 14, które z drobnym poślizgiem pojawiły się na stronie AMD. Wcześniej firma EA zdążyła uaktualnić Battlefield 4 do wersji z obsługą Mantle. Patch zajmuje 1,23 GB.

Jako, że przyśpieszenie działania gry przynosi sama aktualizacja, jak i sterowniki Catalyst 14.1, porównywanie Mantle z grą przed łatką dodającą obsługę Mantle, oraz z poprzednią wersją sterowników nie ma sensu.

Test przeprowadziliśmy przez pierwsze 5 minut rozgrywki przy wykorzystaniu sterowników 14.1, zmieniając jedynie wykorzystanie API w menu gry.

Battlefield 4: 1360 x 768
[śr. kl./s.] ustawienia niskie

Mantle 63
DirectX 56

Również i tutaj widać znaczące przyśpieszenie działania. Oczywiście im bardziej zwiększymy wpływ układu graficznego na wynik (np. zwiększając rozdzielczość), tym przyśpieszenie będzie mniejsze. Tym niemniej praktycznie w każdym przypadku Mantle pozwala wycisnąć ze sprzętu jeszcze nieco więcej mocy. Dużego przyśpieszenia należy się również spodziewać w trybach rozgrywki sieciowej. Kolejnych testów z wykorzystaniem Mantle spodziewajcie się już wkrótce.