Karty graficzne

Opis architektury

Najwolniejsze Radeony szóstej generacji zostały oparte na dwóch różnych chipach: Caicos (HD 6450) i Turks (HD 6570, HD 6670). Dwa ostatnie Radeony mają identyczną architekturę, a jedyne różnice między nimi wynikają z częstotliwości taktowania.


Radeon 6450

Najwolniejszy z trójki opisywanych Radeonów. Rdzeń graficzny zawiera 370 mln tranzystorów, a jego powierzchnia to zaledwie 75 mm2. Karta będzie wyposażona w 512 lub 1024 MB pamięci operacyjnej DDR3 lub GDDR5. W przypadku pierwszej wersji, pobór energii ma wynosić ok. 27 W, w drugiej wersji – tylko 20 W.

Biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary płytki drukowanej, obsługę do trzech monitorów, niskoprofilową budowę, złącze Display Port oraz możliwość zastosowania pasywnego systemu chłodzącego, otrzymujemy niezłą kartę do zastosowań multimedialnych. W grach nie ma co oczekiwać dziesiątek kl./s, ale starsze tytuły, jak Call of Duty 2 czy CMR: 5 powinny działać z niezłą płynnością.

Najważniejsze dane techniczne Radeona 6450:

  • 160 procesorów strumieniowych (SPu)
  • 8 jednostek teksturujących (TMU)
  • 4 jednostki rasteryzujące (ROP)
  • Pamięć: 64 bit DDR3/GDDR5
  • Taktowanie (w zależności od modelu): 625-750 MHz rdzeń graficzny, 533-800 MHz pamięć DDR3 i 800-900 MHz pamięć GDDR5

 

Radeon 6570

Lepiej pod względem wydajności zapowiada się drugi w kolejności - Radeon HD 6570. Oparty na rdzeniu Turks Pro ma potężniejszą architekturę wewnętrzną w porównaniu do Radeona 6450. W zależności od producenta, na pokładzie modelu HD 6570 może występować 512 albo 1024 MB w kościach DDR3 lub GDDR5. Pobór energii w grach według AMD nie powinien przekraczać 44 W, natomiast w trybie spoczynku – zaledwie 10 W.

Radeon 6570 może występować w wersji niskoprofilowej. To pozwoli na montaż w małych obudowach typu Media Center. Na razie nikt nie zapowiedział wersji z pasywnym chłodzeniem, ale podejrzewamy, że kilku producentów będzie miało w ofercie takie wersje kart. Ta karta graficzna może być narzędziem pracy dla osób, które potrzebują dużej powierzchni roboczej, ponieważ pozwala na podłączenie do trzech monitorów.

Wydajność Radeona 6570 w grach ma wystarczyć dla posiadaczy monitorów o przekątnej 17-19 cali (rozdzielczość 1280x1024). Niemniej jednak na superpłynną animację grafiki w nowszych grach nie ma co liczyć. W starszych grach, jak Quake 4 albo NFS: Most Wanted, powinniśmy grać bez najmniejszych zastrzeżeń.

Najważniejsze dane techniczne Radeona 6570:

  • 480 procesorów strumieniowych (SPu)
  • 24 jednostki teksturujące (TMU)
  • 8 jednostek rasteryzujących (ROP)
  • Pamięć: 128 bitów DDR3/GDDR5
  • Taktowanie: 650 MHz rdzeń graficzny, 900 MHz pamięć DDR3 i 900-1000 MHz pamięć GDDR5

 

Radeon 6670

Najszybszy z najwolniejszych – tak najłatwiej określić Radeona HD 6670. Wyposażony w podrasowany układ graficzny Turks XT w porównaniu do Radeona 6570 różni się tylko częstotliwością taktowania. Z tego co udało się ustalić, Radeon 6670 w tym momencie występuje w dwóch wersjach: niskoprofilowej (taką mieliśmy w testach) oraz zwykłej, na pełnej wielkości płytce drukowanej.

Radeon 6670 pozwala na podłączenie do czterech monitorów, obsługuje najnowsze standardy złączy i może mieć od 512 do 1024 MB pamięci operacyjnej. Co więcej, do sprzedaży mają trafić jedynie modele z kośćmi GDDR5. Pobór energii, jaki ma występować w przypadku tego akceleratora to 12 W w spoczynku i tylko 66 W pod obciążeniem. Nie powinno być więc obaw o wysokie rachunki za prąd.

W przypadku Radeon 6670 producent dość wysoko ustanowił częstotliwość taktowania, dzięki czemu wydajność nawet w nowszych grach (choć z zachowaniem niższych trybów graficznych) powinna być zadowalająca.

Najważniejsze dane techniczne Radeona 6670:

  • 480 procesorów strumieniowych (SPu)
  • 24 jednostki teksturujące (TMU)
  • 8 jednostek rasteryzujących (ROP)
  • Pamięć: 128 bitów GDDR5
  • Częstotliwość taktowania: 800 MHz dla rdzenia, 1000 MHz dla pamięci

 

AMD Eyefinity

Seria najnowszych Radeonów obsługuje wszystkie technologie znane z innych układów graficznych z rodziny Northern Islands. Możemy zatem podłączyć kilka monitorów do jednej karty, czego akurat nie potrafi żaden z GeForce’ów. W dodatku AMD pozwala na ich różne „wariacje”, dzięki czemu każdy powinien dopasować pulpit do własnych potrzeb.

Wspominanie o pozostałych technologiach, jak teselacja, różne rodzaje pełnoekranowego wygładzania krawędzi (w tym morfologicznego) nie jest priorytetem w przypadku najmłodszych kart graficznych AMD. Podejrzewamy, że rzadko kiedy skorzystamy z dodatkowych funkcji polepszających jakość grafiki w grach. Wydajność nawet najmocniejszego układu graficznego (Radeon 6670) jest za niska, aby próbować grać np. z wygładzaniem krawędzi x4 nawet w starszych grach.


Porównanie podstawowych danych z innymi akceleratorami:

Karta Radeon 6450 Radeon 6570 Radeon 6670
Taktowanie 750/900 MHz 650/1000 MHz 800/1000 MHz
Pamięć RAM 512 MB 64 bit-GDDR3 512 MB 128 bit-GDDR5 1024 MB 128 bit-GDDR5
Wersja DirectX 11 11 11
Procesory strumieniowe 160 480 480
Jednostki rasteryzujące 4 8 8
Jednostki teksturujące 8 24 24
Cena 190 zł 260 zł 350 zł

 

Karta GeForce GT 430 GeForce GTS 450 Gigabyte 5670
Taktowanie 700/800 MHz 783/902 MHz 775/1000 MHz
Pamięć RAM 1024 MB 128 bit-DDR3 512 MB 128 bit-GDDR5 1024 MB 128 bit-GDDR5
Wersja DirectX 11 11 11
Procesory strumieniowe 96 192 400
Jednostki rasteryzujące 4 16 8
Jednostki teksturujące 16 32 20
Cena 210 zł 340 zł 250 zł