Gry

Zaskakująca oprawa graficzna. Platforma testowa

przeczytasz w 2 min.

Cóż, tego co nowy Red Alert oferuje nam w zakresie oprawy wizualnej łagodnie nazwać się nie da. Powstrzymam się od komentarza. Dość powiedzieć, że oprawa graficzna jest niezwykle kontrowersyjna i przez wielu graczy uznana została już momencie pojawienia się pierwszych zapowiedzi tejże gry za totalną pomyłkę.

Nie róbcie tego błędu co ja i nie odpalajcie misji szkoleniowych na początku gry, gdyż możecie doznać szoku. Koszmarnie dobrane tam zestawienie kolorystyczne trzech, wydawałoby się komiksowych pojazdów, z których jeden komunikujący się z nami otoczony jest czerwoną obwódką robi tandetne wrażenie.

Red Alert 3 jest jak na razie prawdopodobnie najbardziej kiczowatą pod względem grafiki odsłoną serii Command & Conquer.

Jednej rzeczy nie sposób odmówić – rewelacyjnie wykonanych efektów różnego rodzaju wybuchów oraz doskonałej „wody” (jak na strategię oczywiście). Twórcy gry musieli być z tego elementu szczególnie dumni, gdyż znaczna większość bitew rozgrywa się właśnie na wodzie.

Widać też, że poświęcono sporo czasu, aby takie potyczki wyglądały jak najbardziej spektakularnie. Przyjrzyjcie się zresztą zdjęciom. Obicia, cienie, załamanie się promieni słonecznych, fale, wraki leżące pod wodą, płomienie, rozchodzące się fale po zrzuceniu bomb – to wszystko tu jest. To naprawdę robi wrażenie.

Nie oznacza to jednak, że inne elementy oprawy wizualnej potraktowano po macoszemu. Bynajmniej. Pomijając fakt totalnego przekoloryzowania zarówno jednostki jak i budynki wyglądają całkiem nieźle, a poziom ich szczegółowości widoczny w zbliżeniach potrafi zaskoczyć niejednego malkontenta(o ile oczywiście przetrwamy pierwszy szok).

 

Aspekty techniczne – ustawienia graficzne i ich wpływ na wydajność

Na wstępie muszę zaznaczyć, że z uwagi na fakt występowania w nowej odsłonie Red Alerta ograniczenia ilości wyświetlanych klatek animacji do 30 zrezygnowaliśmy z ogólnych testów wydajnościowych gry na różnych kartach graficznych. Trudno jednak dziwić się twórcom wprowadzenia takiej bariery w grze będącej strategią czasu rzeczywistego. Chodziło tu o zapewnienie graczom w miarę stałej, płynnej rozgrywki. Niestety, z tą płynnością nie zawsze jest jednak tak jakbyśmy tego chcieli. Dlatego też w niniejszym rozdziale postaram się przybliżyć Wam poszczególne opcje graficzne dostępne w Red Alert 3 i przedstawić na przykładach jakie efekty daje ich prawidłowe ustawienie.

Platforma testowa:

  • Procesor: Intel Core 2 Duo E4500 @ 2,20GHz
  • Pamięć RAM: Kingston HyperX DDR2 4x1GB 800MHz CL5
  • Karta graficzna: Gigabyte GeForce 9800GT 1GB GDDR3 (wersja sterowników 178.24)
  • System: Windows XP Professional
  • DirectX wersja 9.0c

Uwaga - Wszystkie testy robione były przy rozdzielczości 1920x1200 pikseli. Podawane wartości klatek na sekundę są przybliżonymi wartościami średnimi.