Pamięć RAM

DDR2: czas szynę FSB

przeczytasz w 2 min.

A jednak, bardzo często to właśnie pamięć niepodatna na podkręcanie okazuje się przeszkodą w podkręcaniu naszego procesora. Najlepiej, gdy te rzeczy idą w parze. Znając możliwości pamięci zredukowałem częstotliwość ich pracy do szyny FSB tak, by ich stosunek wynosił 1:1. Teraz zwiększając FSB podkręcałem nie tylko pamięci ale i procesor, i to dopiero zaczeło przynosić efekty.

FSB początkowo ustawiłem na 400 MHz, poźniej na 425, 433, 450, 466, 475, 500 i 525 MHz, by przekonać się, że to jednak zbyt wiele. Kości natomiast ukończyły wszystkie testy pomyślnie pracując z cząstotliwością 1000 MHz, jednocześnie pozwoliło to na przetaktowanie procesora z 2,33 GHz na 3,5 GHz. Wzrost wydajności w porównaniu do standardowych parametrów zrobił się w tym momencie widoczny.


Przyszła kolej na HyperX, od razu start na 500 MHz i pełen sukces. Przekonany o ich wyższości nad braćmi bez błękitnych radiatorów ustawiłem FSB na 533 MHz. 3Dmark V oraz PCMark 05 przeszły testy pomyślnie, jednak niebieski ekran w Sandrze zmusił mnie do redukcji FSB ostatecznie do 517 MHz. Przy tych ustawieniach pełen sukces, wszystkie testy zaliczone, komputer pracuje stabilnie i wydajnie.

Najszybszymi dostarczonymi do testów kośćmi DDR2 były HyperX:  KHX9200D2K2/2G działające z częstotliwością 1150 MHz. Nie udało mi się jednak odpalić ich na ustawieniach, które umożliwiałyby uzyskanie takiej częstotliwości ich pracy. Modyfikacje timingów i regulacja napięcia nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Komputer nie startował w ogóle lub zawieszał się podczas wczytywania Windows’a.

Kości ostatecznie udało mi się uruchomić maksymalnie z częstotliwością 1050 MHz.

Ponieważ komplet ten, to tylko 2GB - postanowiłem ustawić je jednak na 1000 MHz i pokazać róznicę między obiętością pamięci na poziomie 2 i 4 GB RAMu w komputerze.

O tyle, o ile w PCMark’u czy Sandrze, wydajność komputera była podabna lub odrobinę słabsza, to 2 GB totalnie poległo w grze Crysis. Ciągłe doczytywanie tekstur spowodowało spadek minimalnej liczby wyświetlanych klatek do 4, jednocześnie pociągając za sobą średni framerate o prawie 20% - tak się nie da grać. Dla dużych, pamięciożernych aplikacji 2GB pod Vistą to stanowczo za mało.