Procesory

Rise Of The Tomb Raider - Radeon R9 390X

przeczytasz w 2 min.

Ogólne (średnie) wyniki benchmarka nie powiedzą nam wiele. Mało tego, wprowadzą nawet zamęt, bowiem przy ustawieniach bardzo wysokich lepiej wypada DirectX 11, a przy wysokich DirectX 12. Dopiero głębsza analiza nieco wyjaśnia sytuację - benchmark składa się bowiem z trzech scen.

Pierwsza z nich (Mountain Peak) w niewielkim stopniu obciąża procesor, druga (Syria) w nieco większym, a trzecia (Geothermal Valley) w największym. Tak więc ostatnia ze scen pokaże nam największe różnice pomiędzy DirectX 12 i 11.

Pomimo, że ogólne wyniki w zależności od ustawień mogą wykazywać wyższość jednego API nad drugim, to "rozkład sił" przy szczegółowej analizie pozostaje podobny. Za każdym razem test powtarzany był trzykrotnie, wyniki uśredniono.

Rise of the Tomb Raider – test Mountain Peak
[kl./s.] ASUS STRIX Radeon R9 390X – 1920 x 1080, wysokie + FXAA

Core i3 6100 (2C/4T) DX11 105
61
Core i3 6100 (2C/4T) DX12 89
53
Pentium G4400 (2C/2T) DX11 103
34
Pentium G4400 (2C/2T) DX12 89
33
AMD FX 6350 (3M/6T) DX11 93
46
AMD FX 6350 (3M/6T) DX12 88
36
AMD FX 4300 (2M/4T) DX11 91
35
AMD FX 4300 (2M/4T) DX12 86
34
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Pierwsza część testu (małe obciążenie procesora) wykazuje sporą różnicę na korzyść DX 11 - widać też znaczną przewagę procesorów Intela. Nie wydaje nam się by miało to stać się regułą, jest to raczej kwestia lepszej optymalizacji DX 11 - powiedzmy sobie szczerze, że obsługa DX 12 dopiero stawia pierwsze i niepewne kroki.

Rise of the Tomb Raider – test Syria
[kl./s.] ASUS STRIX Radeon R9 390X – 1920 x 1080, wysokie + FXAA

Core i3 6100 (2C/4T) DX11 76
5
Core i3 6100 (2C/4T) DX12 73
29
Pentium G4400 (2C/2T) DX11 62
4
Pentium G4400 (2C/2T) DX12 71
27
AMD FX 6350 (3M/6T) DX11 72
7
AMD FX 6350 (3M/6T) DX12 72
28
AMD FX 4300 (2M/4T) DX11 55
6
AMD FX 4300 (2M/4T) DX12 70
25
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Druga część testu (większe obciążenie procesora) i DirectX 12 zaczyna pokazywać pazurki - chociaż nie w każdej sytuacji (Core i3 w DX 12 ma znacznie wyższe minimalne klatki na sekundę, ale lekko niższe średnie klatki na sekundę). Średnia ilość klatek na sekundę pozostaje podobna (nie licząc najsłabszych modeli w naszym teście, czyli Pentium i FX 4300), ale przy DirectX 12 znacząco wzrastają minimalne klatki na sekundę. Podsumowując - niezły miszmasz.

Rise of the Tomb Raider – test Geothermal Valley
[kl./s.] ASUS STRIX Radeon R9 390X – 1920 x 1080, wysokie + FXAA

Core i3 6100 (2C/4T) DX11 55
8
Core i3 6100 (2C/4T) DX12 89
40
Pentium G4400 (2C/2T) DX11 52
6
Pentium G4400 (2C/2T) DX12 77
27
AMD FX 6350 (3M/6T) DX11 54
8
AMD FX 6350 (3M/6T) DX12 77
30
AMD FX 4300 (2M/4T) DX11 49
7
AMD FX 4300 (2M/4T) DX12 64
24
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Trzeci test (wysokie obciążenie procesora) pokazuje nam w końcu potencjał DX 12 - w każdym przypadku jest znacznie lepiej, ale produkty Intela nadal utrzymują przewagę.