Gry

Gaz do dechy, ale port do poprawki

przeczytasz w 1 min.

Forza Horizon 3 PC

Wstępna analiza po testach

Zdecydowaliśmy, że nie ma sensu w obecnym stanie gry robić klasycznego podsumowania, w którym polecamy określone karty do danej rozdzielczości. Nie ma to sensu. Obraz jest mocno zakrzywiony z uwagi na problem z wykorzystaniem mocy obliczeniowej (szczególnie) mocniejszych GPU.

Sprawdziliśmy wszystkie możliwości i kombinacje sprzętowe jakie tylko przyszły nam do głowy i nie mamy wątpliwości, że problem tkwi w silniku / optymalizacji gry. Dziwi nas fakt, że tak oczywisty problem nie został wyłapany na etapie alfa/beta testów przez producenta.

Forza Horizon 3 PC

Będzie lepiej?

Szczerze - mamy taką nadzieję, bowiem gra sama w sobie jest zacna i w zasadzie bezkonkurencyjna w swojej kategorii (arcade), szczególnie na PC. Mamy tylko nadzieje, że producent nię każe nam długo czekać na łatki rozwiązujące wspomniany problem.

Jak tylko takowe się pojawią to z pewnością wrócimy do testów, bowiem naszym zdaniem gra jest tego warta. Wielka szkoda, że do takiej sytuacji w ogóle doszło. Nie tego się spodziewaliśmy, szczególnie mając na uwadzę (chwaloną przez prawie wszystkich) optymalizację Forza Motorsport 6: Apex.

[Aktualizacja - 25.09.16]

Przez ostatnie dwa dni próbowaliśmy na różne sposoby rozwiązać problem wyraźnego spadku ilości kl/s i w konsekwencji niskiego obciążenia GPU. Sprawdzaliśmy wszelkie możliwe kombinacje ustawień oraz wiele konfiguracji sprzętowych. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że ten problem może zostać rozwiązany jedynie za pomocą stosownej łatki.

Forza Horizon 3 PC

Problem przycięć animacji oraz niskiego obciążenia GPU (Ustawienia maksymalne, 2560x1440, MSAAx4, GTX 1080)

Powyższy zrzut ekranu obrazuje sytuację, w momencie kiedy ilość kl/s spada, analogicznie spada obciążenie GPU. Dodatkowo w zależności od rozdzielczości mocne GPU (np. GTX 1080) praktycznie nigdy nie jest wykorzystywane w 90 - 100%. Dla tych, którzy się zastanawiają - wymuszenie limitu kl/s (30/60), nic nie zmienia. Pozostaje czekać na stosowne łatki.

Komentarze

105
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    kuba223
    12
    Szczerze? kogos wogole dziwi juz zepsuta optymalizacja gier na PC? od 2 lat co gra to tylko zj**na optymalizacja,powiem szczerze ze jak ma to tak wygladać to chyba trzeba bedzie grania na PC odlozyc,bo szkoda nerwów.
    • avatar
      Maciej Słaboszewski
      10
      Ogłoszenia z okazji sporego rozczarowania:

      1. Naprawdę nie mamy pojęcia jak na etapie testów nikt nie zauważył problemów z obciążeniem GPU.

      2. Przycięcia animacji są widoczne / odczuwalne zawsze, niezależnie od modelu karty, miejsca testowego czy ustawień.

      3. Gra sama w sobie jest świetna... No ale nie możemy przejść obojętnie obok tak (mocno) skopanej optymalizacji.

      4. Liczymy po cichu, że stosowne łatki/łatka pojawi się już na początku przyszłego tygodnia.

      5. Sytuacja jest doprawdy kuriozalna, szczególnie jeśli ktoś porówna ją do tego, co można zobaczyć w Forza Motorsport 6: Apex, która jest poniekąd wzorem optymalizacji.

      6. No nic, czekamy na łatki, a tymczasem życzę Wam miłego weekendu!

      [Aktualizacja 25.09.16] - próbowaliśmy różnymi sposobami rozwiązać wspomniany problem, ale niestety wygląda na to, że rozwiązać go może dopiero patch, na którego mamy nadzieję nie przyjdzie nam długo czekać. Podsumowanie uzupełniliśmy o bardziej szczegółowy opis sytuacji włącznie ze stosownym zrzutem ekranu.
      • avatar
        Skullek
        10
        Hawaii wiecznie żywe...
        Ten rdzeń to po prostu :D przeżył Keplera, przeżył Maxwella a i z Pascalem sb radzi
        • avatar
          Dragonik
          5
          Mam wrażenie jakoby porty były celowo skopane żebyśmy się przesiedli na konsoli i myśleli że PC nie jest do grania.
          • avatar
            Konto usunięte
            4
            Faktycznie ten 470 jest przyszłościowy, tak bardzo,że w aktualnych grach jest chyba w stanie uśpienia. Jednak sobie go odpuszczę.
            • avatar
              takitamtamten
              3
              Fajnie, że wydają. Szkoda, że dla nielicznych. Chyba jednak zrezygnuję z zakupu przez te testy. Dzięki.
              • avatar
                jonny2003
                2
                Liczyłem na optymalizację na poziomie Forzy Apex. A tutaj trochę lipa. Szkoda. Miejmy nadzieję że w miarę szybko powstaną jakieś sensowne patche.
                Następna sprawa to apetyt na ram. Ja rozumiem, że w miarę otwarty świat no ale bez przesady. Xbox One ma 8 GB z czego jakieś 5 Gb tylko dostępne do gier.
                A tutaj jak ktoś ma dajmy na to 8 GB ramu plus 4 GB na karcie czyli w sumie 12 GB to mało dla tej gry. Lepsze tektury itp? No ale to się mieści w pamięci karty, a z tego co czytam to nawet mając kartę z 8 GB pamięci to przy 8 GB ramu mogą być problemy. Czyli w sumie 16 GB nie starcza a w Xbone około 5 GB wystarczy...
                Może MS ma jakiegoś deala z producentami pamięci ram :P
                • avatar
                  NanoXen
                  2
                  różnica w grafice między niskimi a ultra "powalająca"
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    1
                    Mam jakieś zakrzywienie przestrzeni przed monitorem, albo w ostatnim wykresie w rozdzielczości 4K wykres 1080 z minimalnymi 29FPS wydaje mi się dłuższy od 33FPS z maksymalnymi od 1070.
                    • avatar
                      olo163
                      1
                      Mnie zdziwil mocno brak gtx950 jako glownego konkurenta rx460!
                      • avatar
                        urejt
                        -1
                        A czemu ten pan ma znacznie inne wyniki mimo, że ultra? Czasem mniej, czasem więcej (https://youtu.be/tz85_GqYbR8)
                        GTX 1080
                        @1080 Ave = 84, Min =68
                        @1440 Ave = 78, Min = 63
                        RX480
                        @1080 Ave = 67, Min = 55
                        @1440 Ave = 54, Min = 53
                        GTX 1060
                        @1080 Ave = 65, Min = 55
                        @1440 Ave = 53, Min = 42
                        • avatar
                          Adios6293
                          -3
                          Ja kupilem na X One.... juz nie moge sie doczekac :)
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            -3
                            Przy 980 Ti i 1440p przy ścięciu do MSAAx2 da radę wyciągnąć 60 FPS, skoro przy MSAAx4 jest 49?

                            A swoją drogą, to trzeba pomyśleć o wymianie karty... szkoda, że Vega i Volta dopiero w przyszłym roku.
                            • avatar
                              wompierz
                              -7
                              Przecież to wygląda jak...


                              Kupa.

                              Mam wrażenie, że rozdawane ostatnio The Crew za darmochę ma lepszą grafikę niż ta tutaj na screenach w 4K.
                              • avatar
                                DanaDrako
                                0
                                W platformie testowej widnieje R9 290X. Gdzie jego testy??
                                • avatar
                                  NewUnnamedUser
                                  0
                                  To dziwne, bo ja mam na Gigabyte GTX 1060 też przycięcia w Forzie Apex. Ustawienia ultra full hd, wszystko na maksa co się da - 38-60 fps (ograniczone do 60) W większości sytuacji trzyma tej wyższej wartości, tylko na chyba dwóch torach przy większej zadymmie na początku widziałem 38, większość czasu ok. 55-60 FPS z tym, że zauważyłem właśnie przycięcia, które nie są spowodowane spadkiem FPS. Co prawda mam tak niefortunnie 10 GB ramu i raczej słaby procesor CPU, no ale z tego opisu wynika, że to właśnie w moim przypadku wina pamięci RAM. Jest może demo do pobrania Forzy Horizon 3?
                                  • avatar
                                    welll1
                                    0
                                    Gier pod PC sie nie optymalizuje. To są czyste porty za konsoli ze mianą rozdzielczości, lodów i tekstur.
                                    Jaki masz sprzęt tak ci gra zadziała. Pod konsole takiego buga nie mogli zrobić bo w procesie developerki i za dużego tica nie przeszłaby. Najwidoczniej działa tu coś co jest specyficzne dla konsoli i jej API, a nie zostało usunięte lub zmienione pod PC. Powoduje to spadek FPS-ów i tyle.
                                    Oczywistym jest, że to wiedzieli, ale HAJS HAJS HAJS.
                                    Na poprawkach nie ma hajsu, na pc nie ma hajsu więc zrobili badziew 1 do 1 jak zwykle.
                                    Co mają wspólnego konsole i religie?
                                    Jedno i drugie hamuje postęp ;)
                                    • avatar
                                      rejsman
                                      0
                                      Bardzo ciekawy artykuł :) Wg powinno być więcej takich testów.
                                      • avatar
                                        Konto usunięte
                                        0
                                        Nie ma 1060 3GB.
                                        Dlaczego?
                                        • avatar
                                          pwil2
                                          0
                                          "Jest w zasadzie identycznie jak w przypadku Forzy Motorsport 6: Apex - jeden rdzeń na 100%, dwa na około 30%, pozostałe na 5-10%. Widać więc wyraźnie, że to nie procesor jest przyczyną (taktowanie też nie robiło większej różnicy)."

                                          Z jednego zdania wynika jasno, że gra siedzi na jednym wątku, na który czeka cała reszta. Sumarycznie widać wykorzystanie 1.5 rdzenia z 4 dostępnych, gdzie ogólnie procesor jest wąskim gardłem.
                                          • avatar
                                            Konto usunięte
                                            0
                                            no jak juz nawet microsoft wydaje takie gnioty techniczne to jest lipa. Tych programistow to znalezli w posredniaku czy wszyscy ciagna ich z indii? Sorry ale to jest kpina...po co robic cos czego sie nie umie...
                                            • avatar
                                              Konto usunięte
                                              0
                                              Trochę się zawiodłem, na słabszej karcie graficznej GTX 770 gra krzyczy przy średnich detalach że brakuje jej zasobów pamięci wideo.
                                              Innymi słowy i5 2500k+8GB RAM + GTX 770 pozwala na imponujące niskie detale w FHD.

                                              Na drugim sprzęcie problemów nie ma, ale to już inna bajka i inna cena i7+GTX 1070.

                                              Reasumując, XOne (również posiadam), daje o wiele lepszą grafikę. Koszt używanego jest w granicach 800 PLN (bez kinect'a), a sprzęt PC z 770tką ....sama używana karta około 550 PLN a pozostałe komponenty?

                                              Bardzo słabo, z punktu widzenia gracza, konsola po prostu bardziej się opłaca, oczywiście pomijam aspekty pt. Skidrow & Reloaded Games S.A. w przypadku PC.