Gry

Klasyfikacja gier komputerowych

Gry komputerowe dzieli się ze względu na różnorakie kryteria, ale pewne schematy powtarzają się najczęściej. Dominującym trendem jest segregacja gier ze względu na ich gatunek. Biorąc pod uwagę to kryterium wyróżnia się: gry logiczne, gry strategiczne, gry przygodowe, gry symulacyjne, gry zręcznościowe i gry RPG zgodnie z poniższym schematem:

  • Gry logiczne – łamigłówki wymagające myślenia,
  • Gry strategiczne:
    RTS (Real Time Strategy) – gry strategiczne rozgrywane w czasie   rzeczywistym, zazwyczaj obdarzone fabułą wojenną. Wymagają zmysłu taktycznego i refleksu, by kontrolować szybko zmieniające się wydarzenia,
    Strategie turowe – odróżniają się od RTS tylko jednym detalem – są rozgrywane w turach. Nie wymagają więc takiego pośpiechu w działaniach jak Real Time Strategy, bowiem gracze uczestniczący w grze wykonują ruchy naprzemiennie,
  • Gry przygodowe – wyróżniają się skomplikowaną, rozbudowaną fabułą i często wątkiem detektywistycznym,
  • Gry symulacyjne – odwzorowują rzeczywistość (a przynajmniej starają się!),
  • Gry zręcznościowe – opierają się na refleksie gracza, na przykład strzelaniny.
  • Gry RPG (Role Playing Game) – pozwalają graczowi wcielić się w daną postać, odgrywać rolę. Opierają się na wykonywaniu zadań i rozwijaniu umiejętności sterowanego bohatera wyrażanych najczęściej w postaci liczbowej lub procentowej - MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) – rozbudowana wariacja RPG rozgrywana wyłącznie przez Internet.

Rozgrywka z Mirror's Edge

Alternatywnym sposobem na klasyfikowanie gier komputerowych jest powoływanie się na perspektywę, z której gracz obserwuje rozgrywkę:

  • First Person Perspective – rozgrywka obserwowana oczami bohatera gry (tu warto wspomnieć, że ta nazwa z biegiem czasu ewoluowała i teraz mamy do czynienia ze skrótem FPS (First-Person Shooter),
  • Third Person Perspective – rozgrywka obserwowana zza pleców bohatera gry.

Call of Juarez – strzelanina First Person Perspective (FPP)

Oczywiście niektóre gry mają cechy kilku rodzajów bądź też nie mają właściwości żadnych z najpopularniejszych gatunków, co utrudnia jednoznaczne sklasyfikowanie. Poza tym istnieją też alternatywne klasyfikacje gier.