Gry

Rola Internetu w rozwoju gier

Wiadomo czym jest Internet – nie ma potrzeby opisywać oczywistej oczywistości. Przez wzgląd na swą masowość dla zmagań w trybie multiplayer globalna sieć to środowisko wręcz wymarzone dla graczy. Daje sposobność do gry z rywalem po drugiej stronie świata. Tak dogodne środowisko należało zagospodarować i w końcu je zagospodarowano.

Przykładowa gra w internecie z komentarzem – źródło Terran TV

W roku 1997 powstała Internetowa liga gier komputerowych o nazwie Electronic Sports League – w skrócie ESL. Przyjmuje się, że jest najstarszą tego typu ligą na świecie. Electronic Sports League – jak twierdzą jej twórcy – „buduje markę dla nowej generacji rywalizacji sportowej - współzawodnictwa wykorzystującego sieciowe gry komputerowe, rywalizacji określanej mianem Sportów Elektronicznych”. Jest to oświadczenie ważne, bo włodarze ESL traktują gry komputerowe jak sport.


Electronic Sports League to przykład doskonałego wykorzystania internetu, którego efektem jest świetnie prosperująca internetowa liga gier komputerowych. Ma klarowny regulamin, który normuje między innymi następujące kwestie:

  • Wersję (patch) i konfigurację gry danej gry komputerowej
  • Przekaz z rozgrywek
  • Oficjalny język międzynarodowy
  • Rejestrację gracza i drużyny
  • Sposoby kontaktu pomiędzy graczami i drużynami
  • Przystępowanie do lig i pucharów
  • Zgłaszanie wyników
  • Procedurę protestu
  • Niedozwolone zagrania
  • Kary za łamanie regulaminu i niesportowe zachowanie


Graczom i zespołom gier komputerowych, tak zwanym klanom, ESL oferuje uczestnictwo w szeregu darmowych lig, pucharów i ladderów. O ile dwa pierwsze terminy nie wymagają definiowania, ladderowi warto poświęcić chwilę uwagi. Jest to model rozgrywek oparty na systemie szachowym, tak zwanym ELO, w którym zdobycz lub strata punktowa uzależniona jest od ilości punktów rywala, z którym stoczyło się pojedynek. Zatem mamy tu do czynienia z rozwiązaniem stosowanym w sporcie.

Oprócz rozgrywek darmowych Electronic Sports League organizuje turnieje płatne, których uczestnicy muszą wykupić specjalne konto Premium. Uprawnia ono do gry w zawodach z serii „Amateur Series” i „Pro Series”. Pierwsze z nich podzielone są na grupy w systemie ELO. Najlepsi gracze „Amateur Series” awansują do „Pro Series”, gdzie walka toczy się o wysokie nagrody pieniężne według jasno określonego grafiku.

Oficjalna telewizja internetowa ESL – ESL TV

Wszystkie gry rozegrane w ramach Electronic Sports League są zapisywane w indywidualnej historii poczynań danego gracza lub też zespołu, dzięki czemu określenie umiejętności konkretnego uczestnika rozgrywek nie jest trudne. Nadto niektóre z gier transmituje na żywo telewizja internetowa ESL TV. Inne wieńczone są materiałami wideo po zawodach.

Finał ESL Pro Series w Warszawie

Historia gier w ESL

Uczestnictwo w większości turniejów organizowanych z ramienia ESL wymusza podanie co najmniej części własnych danych osobowych, na przykład imienia, nazwiska, narodowości oraz informacji kontaktowych, przez co Electronic Sports League nie stało się miejscem anonimowych użytkowników internetu. Co niektórzy skarżą się, że taki stan rzeczy nie pozwala zachować prywatności, jednak z drugiej strony znacząco usprawnia on komunikację.

Dane kontaktowe w Electronic Sports League

Rozwój Internetu w sposób naturalny zwiększył ilość rozgrywek w trybie multiplayer. Rywalizacja pomiędzy graczami komputerowymi rosła, na skutek czego powstały internetowe ligi komputerowe z jasnymi zasadami gry, często wzorowane na pionierskim ESL. Stworzenie odpowiednich procedur pozwoliło na walkę w duchu fair play, eliminując potencjalne oszustwa i dając podstawy do traktowania rywalizacji przez internet w sposób profesjonalny.

O tym jak popularne są internetowe ligi gier komputerowych najtrafniej świadczą statystyki zamieszczone na stronie internetowej Electronic Sports League. Według nich miesięczna liczba odwiedzin strony w roku 2005 wynosiła około 46 mln. Jest to wynik imponujący, który pozwolił grom komputerowym wyjść daleko poza Internet.