Gry

Tryb multiplayer

Gdyby nie tryb wieloosobowy (multiplayer), nie można byłoby uważać gier za dyscyplinę sportową. Rozgrywka wieloosobowa istnieje od samego początku historii gier komputerowych. Już w „Spacewar” – pierwszej grze komputerowej w historii – do walki naprzeciw siebie stawali dwaj żywi gracze, grając aż do zniszczenia statku kosmicznego rywala.

Tryb multiplayer umożliwia bezpośrednią konfrontację uczestnikom gry, która docelowo prowadzi do wyłonienia zwycięzcy. W większości przypadków uczestnicy rozgrywki ze sobą konkurują, ale istnieją też opcjonalne rozwiązania, na przykład współpraca graczy w celu wykonania określonego zadania.

Rozgrywka wieloosobowa jest niezwykle istotnym składnikiem rozpatrywania gier komputerowych w kategorii sportu. Ma bowiem charakter rywalizacyjny, podobnie jak sport zdefiniowany przez T. Adelta i K. Hądzelaka w „Małej Encyklopedii Sportu”: „świadoma, dobrowolna działalność człowieka, podejmowana głównie dla zaspokojenia potrzeby zabawy, popisu, walki, a także wewnętrznego doskonalenia się w drodze systematycznego rozwoju cech fizycznych, umysłowych i wolicjonalnych”. Wszak walka to nic innego jak rywalizacja.

Modelowym trybem multiplayer jest oferta gry wieloosobowej w grze strategicznej „StarCraft:BroodWar”, której bohaterami są trzy walczące ze sobą rasy: Terranie, Protossi i Zergowie. Zawiera ona następujące pozycje:

  • Top vs Bottom – pojedynek drużyny A i drużyny B,
  • Free for All – gra samodzielna, na własne konto – każdy jest rywalem,
  • One vs One – pojedynek jeden na jednego,
  • Use Map Settings – rozgrywka według założeń autora mapy do gry,
  • Capture The Flag – walka o przejęcie flagi rywala,

Capture the flag – przejmij flagę rywala

  • Greed – wyścig o wydobycie jak największej liczby minerałów,
  • Slaughter – zwycięzcę wyłania liczba zniszczonych rywalom jednostek,
  • Sudden Death – utrata pierwszego budynku oznacza porażkę,
  • Team Melee – kontrolę nad jednostkami jednego gracza sprawuje kilka osób,
  • Team Free For All – bitwa kilku drużyn ze wspólną kontrolą jednostek w ramach jednego zespołu,
  • Team Capture The Flag – drużynowe zmagania o zdobycie flagi ekipy przeciwnej ze wspólną kontrolą jednostek w ramach jednego zespołu,
  • Ladder – gra rankingowa o punkty.

Ladder – punkty, statystyki, procent zwycięstw

Odpowiednikiem Free For All w niektórych gatunkach gier jest tryb Deathmatch. Tu także nie ma sojuszy – zawodnicy pracują na własne konto, w większości przypadków zbierając tak zwane „fragi”, czyli punkty – z angielskiego score – za zniszczenie rywala, co obrazuje poniższy przykład.

Tabela wyników w trybie Deathmatch

Za sprawą rozgrywki wieloosobowej pojedyncza gra zyskuje kilka swoich odmian. Analogicznie rzecz ma się w tradycyjnie rozumianym sporcie. Dyscypliny sportowe mają swoje odmiany. W lekkoatletyce biegi dzielą się na sprint, biegi średnie, biegi długie i biegi przez przeszkody. Istnieją też dyscypliny zbliżone do biegów, na przykład chód sportowy. Tak samo jest w przypadku gier komputerowych, gdyż współcześnie jedna z nich daje sposobność do zmagań w wielu trybach.

Choć czasem zdarzają się wyjątki, zazwyczaj rozgrywka komputerowa w trybie multiplayer wymaga połączenia ze sobą co najmniej dwóch komputerów – w ten sposób powstaje sieć komputerowa lub sieć lokalna. Lecz w czasach współczesnych pojawiła się ciekawsza możliwość. Jest nią Internet.