Karty graficzne

GeForce GT 430 od środka

GeForce GT 430 wykorzystuje nowy rdzeń graficzny o oznaczeniu GF108. Jest on wytwarzany w procesie produkcyjnym 40 nm. Innymi słowy, to kolejny kastrat GF100, który oprócz zmienionej architektury wewnętrznej wykorzystuje identyczne technologie przetwarzania obrazu. Rdzeń graficzny ma 585 milionów tranzystorów, co przy ponad 3 miliardach w GeForce GTX 480 jest liczbą naprawdę niewielką.

Procesor graficzny, którego schemat widzicie na załączonym obrazku stanowi w pewnym sensie "wycinek" protoplasty (GF100), o którym pisaliśmy choćby tutaj. Piszemy w pewnym sensie, ponieważ NVIDIA przebudowała jednostki cieniujące przy okazji wydania GeForce’a GTX 460, gdzie zamiast przypadających 32 rdzeni na jeden blok SM (Streaming Multiprocessors) jest ich teraz 48.

W przypadku GeForce’a GT 430 rdzeń ma jeden klaster GPC zawierający z kolei dwa bloki SM z m.in. jednostkami cieniującymi, zwanymi również rdzeniami CUDA (CUDA Cores). W rezultacie GeForce GT 430 odznacza się 96 procesorami stumieniowymi. Cięcia w architekturze nie dotyczą zresztą tylko procesorów strumieniowych. Uszczuplono jednostki teksturujące do liczby 16 i układy rasteryzujące – tylko 4. Dostało się również tesselatorom; w GT 430 są tylko 2. Czy to mało? Owszem, i możemy zobrazować to na przykładzie niedawno zaprezentowanego modelu GeForce GTS 450, który oferuje 192 jednostki cieniujące, 32 teksturujące, 16 ROP i 4 tesselatory.

Całe szczęście, że GeForce GT 430 nie został wyposażony w 64-bitową pamięć DDR2. Wówczas z pewnością nie pogralibyśmy w żaden tytuł wydany w ciągu 2-3 lat nawet w średnich detalach. NVIDIA umieściła w GeForce GT 430 dwa 64-bitowe kontrolery pamięci, co w rezultacie dało 128-bitową pamięć. Jest to zarazem pierwszy akcelerator graficzny oparty na architekturze Fermi wyposażony w pamięć typu DDR3 - każdy wcześniejszy oferowany był z pamięcią GDDR5.


Referencyjny GeForce GT 430

Najważniejsze informacje jakie powinniście wiedzieć o GeForce GT 430 to:

  • 96 jednostek cieniujących (CUDA Cores)
  • 16 TMU
  • 4 ROP
  • 2 tesselatory
  • 1 GB pamięci 128 bit-DDR3

Standardowa częstotliwość taktowania dla układów GT 430 powinna wynosić 700/900 MHz i 1400 MHz dla procesorów strumieniowych. Możliwe jednak, że niektórzy producenci zaprezentują modele o wyższych taktowaniach z dopiskiem "O/C". Maksymalna teoretyczna przepustowość pamięci to ok. 29 GB/s, a wydajność układu - 11,2 Gigatekseli. GeForce GT 430 obsługuje te same standardy wyświetlania obrazu, co wszystkie wcześniej przedstawione akceleratory graficzne Fermi. Możliwe zatem jest granie w gry DirectX 11. Jednak nie spodziewajmy się, że GeForce GT 430 zaprezentuje dobrą wydajność w takim API. Najczęściej będziemy musieli obniżać jakość grafiki do poziomu DirectX 10, jeśli nie do DirectX 9. Według specyfikacji technicznej NVIDII, komputer z kartą graficzną GeForce GT 430 powinien mieć zasilaczy o mocy 300 W lub wyższej.