Monitory

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 2 min.

W prawym dolnym rogu ramki widoczne są cztery przyciski. Nie jesteśmy jednak w stanie nazwać ich przyciskami menu OSD z jednego, bardzo prostego powodu – w testowanym monitorze całkowicie brakuje menu OSD. W przypadku poprzednika, czyli modelu  LP3065, w którym też brakowało OSD, HP twierdziło, że nie dysponowało odpowiednimi układami scalonymi, które obsłużyłyby wyświetlanie menu na ekranie o tak dużej rozdzielczości.

HP ZR30w

Najwyraźniej również w przypadku nowego urządzenia problem ten jest aktualny. Musimy jednak przyznać, że brak jakiegokolwiek menu ekranowego jest krokiem dość drastycznym i wprowadzającym nieco zamieszania oraz - w naszym przypadku - uniemożliwiającym przeprowadzenie typowych testów. Oczywiście jasność, kontrast i kolorystykę możemy zmienić w ustawieniach sterowników karty graficznej, ale w tym momencie mogą pojawić się zbyt duże rozbieżności wynikające z różnorodności kart i wersji sterowników oraz ogólnego składu platformy sprzętowej.

Pierwszy klawisz od lewej (SOURCE) służy do przełączania źródła sygnału wideo – DVI-D lub DisplayPort. Drugim klawiszem (-) zmniejszymy jasność, trzecim (+) ją zwiększymy, a czwartym wyłączymy i włączymy monitor. Naciskając – i + jednocześnie włączymy lub wyłączymy dynamiczny kontrast. Mała niebieska dioda poinformuje użytkownika o najważniejszych kwestiach (np. jeśli mignie cztery razy kontrast dynamiczny jest włączony, a jeśli raz - wyłączony).

Temperatura kolorów

Jak już wspomnieliśmy wcześniej monitor nie oferuje dostępu do menu ekranowego (OSD), a przez to pośrednio również do predefiniowanych ustawień obrazu. Tradycyjnie w tym miejscu przetestowalibyśmy każdy z nich pod kątem temperatury barwowej i poziomu luminacji, ale ze zrozumiałych względów jest to niemożliwe. Prezentujemy jedynie pomiar wykonany dla jedynego dostępnego ustawienia domyślnego, przy jasności ustawionej na minimalny poziom.

Ustawienie fabryczne
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 120,0 cd/m2

Standard

Jak widać ustawienia fabryczne są prawie doskonałe. Przypomnijmy, że nasze założenia testowe mówią, że ustawienia optymalne to takie, przy których luminancja wynosi około 120 cd/m2, a temperatura barwowa 6500 K. Tutaj oba te założenia są spełnione co do joty od razu po wyjęciu monitora z opakowania. W dodatku poziom czerni wynosi 0,1 cd/m2, co jest wynikiem bardzo dobrym. Przyczepić możemy się jedynie do krzywej kolorów, która mogłaby być lepsza, biorąc pod uwagę cenę i klasę tego sprzętu. Ogólnie ustawienia standardowe musimy jednak pochwalić.

Optymalna jasność

O optymalnej jasności nie napiszemy zbyt wiele - pokrywa się ona z ustawieniami standardowymi przy minimalnej jasności, o których pisaliśmy wcześniej.

Standard

Poziomy luminancji

Producent gwarantuje jasność sięgającą 370 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 373,7 cd/m2, czyli była zgodna z deklaracjami. Nie było to zaskakujące – w tej półce cenowej producenci nie mogą sobie pozwolić na poważniejsze odstępstwa. Wciąż jednak taki poziom jasności jest niezbyt komfortowy podczas pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego.

Maksymalna jasność nie obejmuje ustawienia kontrastu na 100%, gdyż jak już wspominaliśmy kilkukrotnie, monitor nie ma możliwości wprowadzania takich zmian (brak OSD).

Standard

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor działał na ustawieniach optymalnych. Tradycyjnie wykonywaliśmy tutaj testy od jasności 0% do 100% w skokach co 10%. HP ZR30w nie ma menu ekranowego, więc nie daje możliwości sprawdzenia o ile procent zwiększyliśmy jasność, więc podajemy wartości dla poziomu 0%, około 50% i 100%.

  • 0% = 120,0 cd/m2
  • ok. 50% = 200,0 cd/m2
  • 100% = 373,7 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo w typowych warunkach domowych i biurowych - luminancja rzędu 120 cd/m2 jest całkowicie wystarczająca. Problem pojawia się jednak, jeśli chcemy ją zmniejszyć – np. gdy pracujemy w zaciemnionym studiu CAD lub projektujemy grafiki wieczorem w domu. Wtedy posiłkować będziemy musieli się ustawieniami karty graficznej, co nie zawsze daje efekt w postaci maksymalnie wysokiej jakości kolorów.

Równomierność podświetlania


95 cd/m
2
-20,8%

115 cd/m2
-4,2%
113 cd/m2
-5,8%

 
99 cd/m2
-9,1%
 
120 cd/m2
100%
122 cd/m2
+1,7%

91 cd/m
2
-24,2%

111 cd/m2
-7,5%
114 cd/m2
-5,0%

Równomierność luminacji w przypadku tego modelu niestety oceniamy negatywnie. Rozbieżność punktów pomiarowych w lewym górnym i lewym dolnym narożniku przekracza 20%, tracimy więc ponad 1/5 światła. Taka równomierność jest po prostu niedopuszczalna w monitorach profesjonalnych.