Monitory

iiyama ProLite E2472HD - Testy

przeczytasz w 3 min.

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Dostęp do menu ekranowego jest bardzo prosty. Panel z dotykowymi przyciskami umieszczono z przodu ramki, na dole, po prawej stronie. Opisy są białe i całkiem dobrze widoczne w trudnych warunkach oświetleniowych.

Wprost z ramki dostęp mamy do następujących opcji: AUTO (wybór źródła obrazu), EXIT (wybór predefiniowanego trybu obrazu lub wyjście), strzałka w lewo (ruch w lewo, w górę lub włączenie trybu EKO), strzałka w prawo (ruch w prawo, w dół lub zmiana jasności) oraz ENTER (wejście do menu OSD lub zatwierdzenie akcji). Dodatkowym przyciskiem jest włącznik/wyłącznik, obok którego umieszczono niebieską diodę LED.

W menu OSD zamieszczono jedynie podstawowe opcje, ale przez to nawigacja jest łatwa i intuicyjna. Podstawowymi ustawieniami są: jasność, kontrast, temperatura barwowa i język (w tym polski), natomiast do ciekawszych opcji należy ACR, który rozpoznaje rodzaj wyświetlanego materiału i zmienia ustawienia kontrastu, tak aby pasował on najlepiej do bieżącej sytuacji. Ponadto system Overdrive (OD) zadba o przyspieszenie czasu reakcji matrycy w najbardziej dynamicznych momentach.

Wypada też od razu zaznaczyć, że jakość polskiego tłumaczenia pozostawia trochę do życzenia. Na przykład fabryczny tryb obrazu o nazwie „Office” przetłumaczony został jako „Przysługa”.

Temperatura kolorów

Wśród trybów zaprogramowanych fabrycznie znajdziemy pięć opcji: Standard, Office (pakiet biurowy), Movie (film), Game (gra), Scenery (krajobraz). Różnią się one wyraźnie, szczególnie pod względem jasności. Oczywiście w każdym momencie możemy się dodatkowo posiłkować włączeniem lub wyłączeniem opcji „eko”. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 210,6 cd/m2

Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 147,2 cd/m2

Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 225,2cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja  193,5 cd/m2

Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja  178,1 cd/m2

Profil normalny

Profil office
Profil movie
Profil game
Profil scenery

Spośród trybów predefiniowanych przez producenta najlepszy okazał się Office (nieszczęsna „Przysługa”). Temperatura barwowa była w tym przypadku odrobinę za chłodna, ale jasność - bliska wartości optymalnej. Pozostałe opcje oferowały zbyt wysokie poziomy luminacji i po dłuższym czasie męczyły oczy.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:

R = 97
G = 99
B = 95

Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, kontraście 50% i jasności około 78%.

Dlaczego „około”? Otóż okazuje się, że nawet po wyłączeniu wszystkich wspomagaczy typu „kontrast dynamiczny”, luminacja zachowywała się bardzo niestabilnie. Niekiedy wartość optymalną uzyskiwaliśmy przy jasności ustawionej na 74%, a niekiedy dopiero przy 82%. Przyznać trzeba, ze nie są to pożądane objawy.

Krzywa kolorów jest słaba, ale użytkownicy domowi powinni być w miarę zadowoleni z oferowanej jakości obrazu. Podczas korzystania z pakietu biurowego, przeglądania internetu czy grania monitor spisuje się przyzwoicie.

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą nawet 250 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na trochę mniej - 226,4 cd/m2. Jest to jednak zbyt duża wartość luminacji dla typowych zastosowań. Jasność ta osiągnięta została, jak się można spodziewać, dla jasności oraz kontrastu ustawionych na maksimum. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła wyraźnie - do poziomu 158,2 cd/m2.


Jasność 100, kontrast 100


Jasność 100, kontrast 50

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=97, G=99, B=95) i wybraliśmy kontrast 50%. Pamiętajmy, że poniższe wyniki są uśrednione z powodu niestabilnej luminacji.

  • 0% = 46,4 cd/m2
  • 10% = 59,1 cd/m2
  • 20% = 70,1 cd/m2
  • 30% = 82,3 cd/m2
  • 40% = 92,8 cd/m2
  • 50% = 102,3 cd/m2
  • 60% = 115,3 cd/m2
  • 70% = 131,9 cd/m2
  • 80% = 142,1 cd/m2
  • 90% = 151,7 cd/m2
  • 100% = 158,2 cd/m2

Co 10% jasność rośnie bardzo delikatnie. Przy luminacji ustawionej na 0% spokojnie można pracować nawet w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu. Wartość optymalna przekroczona zostaje dopiero przy 80%. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować na jasności 70-85%.
 

Równomierność podświetlania


128 cd/m
2
-8,6%

133 cd/m2
-5,0%
139 cd/m2
-0,7%

129 cd/m
2
-7,9%
 
140 cd/m2
100%
135 cd/m2
-3,6%

130 cd/m
2
-7,1%
 
133 cd/m2
-5,0%
136 cd/m2
-2,8%

Równomierność rozkładu luminacji, jak na monitor z matrycą TN jest dobra. Trzeba przyznać, że monitor mieści się w typowym przedziale rezultatów osiąganych przez matryce TN. Pod tym względem urządzenie sprawdzi się dobrze jako uniwersalny monitor domowy do różnych zastosowań.