Gry

CPU, RAM, Vintage


CPU

Procedura testowania procesora polegała na przejechaniu samochodem określonego odcinka drogi, zawróceniu i powrocie do początku trasy. Testy przeprowadzono przy użyciu karty HD 5850, aby przekonać się w jak dużym stopniu procesor jest obciążony przez obliczanie fizyki w trakcie poruszania się w ruchu ulicznym. Są też testy przy ustawieniach maksymalnych bez APEX PhysX.

Mafia II: 1280x1024, Minimalne

Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz 136
104
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz 118
81
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz 115
73
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz 110
70
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz 62
50
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz 51
37
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz 45
22
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz 37
16
  średnie fps
minimalne fps

 

Do pomiarów @2,66 GHz w procesorze i5 750 zostało wyłączone oszczędzanie energii i tryb turbo. Widzimy, że przy takich ustawieniach widać ogromną różnicę w płynności animacji nawet między sytuacją, w której korzystamy z wszystkich rdzeni, a taką kiedy tylko 3 rdzenie są aktywne. Wydajność w wypadku czterordzeniowca rośnie dwukrotnie.

Przy OC na poziomie 3,7 GHz korzyści z posiadania procesora oferującego więcej niż dwa rdzenie topnieją. W oczy rzuca się kiepski wynik przy użyciu 1 rdzenia. Nie ma się co dziwić - mało która gra jest zoptymalizowana pod kątem w pełni poprawnego działania na jednordzeniowcach.

Mafia II: 1920x1200, Maksymalne
AA wł., APEX PhysX wył.

Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz 52
45
Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz 51
42
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz 51
42
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz 51
41
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz 51
41
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz 50
41
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz 42
23
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz 31
16
  średnie fps
minimalne fps

 

W ustawieniach maksymalnych, przy włączonym antyaliasingu, korzyści płynące z posiadania procesora wyposażonego w więcej niż dwa rdzenie są niewielkie. Jednordzeniowiec wciąż daleko z tyłu. O ile średnia ilość generowanych klatek na sekundę wygląda optymistycznie, to spadki do 16 bądź 23 w wypadku taktowania na poziomie 3,7 GHz są niepokojące.

Mafia II: 1920x1200, Maksymalne
AA wł., APEX PhysX wysoki

Intel Core i5 750 4 rdzenie @3,7 GHz 71
52
Intel Core i5 750 3 rdzenie @3,7 GHz 53
46
Intel Core i5 750 4 rdzenie @2,66 GHz 51
41
Intel Core i5 750 2 rdzenie @3,7 GHz 50
33
Intel Core i5 750 3 rdzenie @2,66 GHz 48
26
Intel Core i5 750 2 rdzenie @2,66 GHz 40
20
Intel Core i5 750 1 rdzeń @3,7 GHz 32
14
Intel Core i5 750 1 rdzeń @2,66 GHz 25
12
  średnie fps
minimalne fps

 

Jeżeli poprzez włączenie PhysX na poziomie wysokim zmusimy procesor do wspomagania karty graficznej w obliczeniach zorientujemy się, że ilość rdzeni i taktowanie mają spory wpływ na wydajność. Różnice odznaczać się będą głównie w minimalnej liczbie klatek na sekundę.

Taktowanie 2,66 GHz okazuje się za niskie nawet w przypadku trzyrdzeniowca. Przy 3,7 GHz natomiast, dysponując tą samą liczbą rdzeni odnotujemy wzrost o 5 kl./s w przypadku uśrednionego pomiaru oraz aż 20 kl./s przy wartości najniższej.

Dobrze podkręcony dwurdzeniowiec wydaje się rozsądnym minimum.

Pamięć RAM

Długo nie mogliśmy zdecydować się na adekwatną lokację do sprawdzenia różnic w wydajności w zależności od ilości posiadanej ilości RAM. W końcu testy przeprowadziliśmy w 3 miejscach. Ze względu na absolutny brak różnic pomiędzy wynikami w poszczególnych miejscach postanowiliśmy zaprezentować filmik z tego położonego najbliżej domu Vito z 10 rozdziału.

Mafia II: 1920x1200 Maksymalne
AA wł., APEX PhysX wył.

4 GB @1600 MHz 45
4 GB @1333 MHz 45
2 GB @1600 MHz 44
2 GB @1333 MHz 44
  średnie fps

 

Jak widać na powyższym wykresie taktowanie pamięci już tradycyjnie nie odgrywa istotnej roli. Także zredukowanie pamięci do 2 GB nie przyniosło efektu w postaci gwałtownego spadku płynności animacji.

Vintage

Mafia II: Test Vintage

8600 GT @1024x768 minimalne 44
34
8600 GT @1024x768 średnie 32
25
  średnie fps
minimalne fps

 

8600 GT w wersji OC radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Test został wykonany w lokacji testowej "fabryka". Wysoka wydajność nawet przy średnich detalach to wynik znacznego obniżenia rozdzielczości ekranu. Oczywiście pamiętajmy, że 8600 GT jest jedną z najtańszych kart wyposażonych w CUDA, także jest w stanie sama liczyć fizykę. Trzeba się jednak pogodzić ze spadkiem wydajności w bardziej żyłujących kartę miejscach. Zmiana ustawień na minimalne powinna rozwiązać problem w większości przypadków.