Notebook dla pracownika
Komputery

Notebook dla pracownika

przeczytasz w 3 min.

konstrukcji notebooków do prac biurowych

[źródło: Acer]

Komputer przenośny to podstawowe narzędzie pracy menedżerów i osób zatrudnionych w działach handlu i marketingu. Coraz częściej tego typu urządzenia oferowane są również pracownikom biurowym, zastępując tradycyjne komputery stacjonarne. Sprawdźmy zatem, na jakie parametry warto zwrócić uwagę przy zakupie nowoczesnego notebooka dla firmy?

Klasyczne komputery przenośne (notebooki) wyposażone są w procesory firm Intel lub AMD. Minimalna wielkość pamięci RAM to 4 GB. Warto wybrać model wyposażony w 6 lub 8 GB albo sprawdzić, czy będzie istniała możliwość rozszerzenia pamięci w późniejszym czasie (wolny slot na drugą kość RAM). W typowych zastosowaniach biurowych wystarczy zintegrowana karta graficzna np. Intel HD Graphics 4000.

Standardowym wyposażeniem komputera przenośnego jest karta sieci Ethernet, karta sieci bezprzewodowej w standardzie 802.11n, moduł Bluetooth (najlepiej w specyfikacji 4.0) oraz dwa lub trzy porty USB, w tym co najmniej jeden szybki portu USB 3.0 do podłączenia dysku zewnętrznego. Wyjście HDMI umożliwia wygodne podłączenie komputera do monitora, telewizora, projektora lub innego urządzenia multimedialnego. W ultrabookach nie znajdziesz natomiast nagrywarki DVD lub Blu-ray.

Dodatki dla biznesu

Nowoczesny komputer dla biznesu powinien być wyposażony w podświetlaną klawiaturę, która ułatwia pracę w nocy i ciemnych pomieszczeniach. W kwestii bezpieczeństwa warto postawić na czytnik linii papilarnych, który umożliwia zalogowanie się do systemu za pomocą odcisku palca, zamiast hasła oraz czytnik kart kryptograficznych wykorzystywany do uwierzytelniania w systemach korporacyjnych i bankowości elektronicznej. Złącze stacji dokowania, spotykane wyłącznie w modelach biznesowych, pozwala na wygodną pracę w biurze z wykorzystaniem zewnętrznego monitora, klawiatury i myszy.

Stacja dokowania zapewnia komfortowe korzystanie z notebooka w biurze. Umożliwia podłączanie urządzeń peryferyjnych bez konieczności prowadzenia kabli. Na ilustracji stacja dokowania HP 2012 90 W dla wybranych modeli komputerów ProBook i EliteBook. [źródło: HP]

Nie bez znaczenia jest również materiał, z jakiego wykonano obudowę komputera. Droższe modele wykonane są z lepszej jakości plastiku oraz mają sztywniejsze i bardziej wytrzymałe zawiasy. W komputerach z wyższej półki producenci stosują aluminium lub włókno węglowe. Materiały te zapewniają większą trwałość oraz nadają urządzeniu wyjątkowy, biznesowy charakter.

Dyski SSD

Coraz częściej dyski SSD wypierają z komputerów przenośnych i stacjonarnych klasyczne dyski magnetyczne. Nośniki te wykorzystują półprzewodnikowe pamięci flash. Nie ma tu części ruchomych, co przekłada się na wyższą wydajność dostępu do danych (odczyt i zapis) oraz większą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Nośniki SSD są bezgłośne i zużywają zdecydowanie mniej energii elektrycznej niż dyski magnetyczne.

Dysk SSD zapewnia szybsze uruchamianie się systemu, dostęp do plików i aplikacji. Brak części mechanicznych powoduje, że dysk jest mniej podatny na uszkodzenia, a dane bezpieczniejsze. Na ilustracji dysk SanDisk Extreme II SSD. [źródło: SanDisk]

Na rynku znajdują się modele notebooków wyposażone w dyski SSD o pojemności od 128 do 256 GB. Jest to zauważalnie mniej od dysków magnetycznych, które w standardzie udostępniają 500 GB lub więcej  miejsca na dane. W zastosowaniach biznesowych (poczta, dokumenty) pojemność nośnika SSD powinna jednak większości osób w zupełności wystarczyć. Duże pliki multimedialne oraz graficzne można przechowywać na dysku zewnętrznym USB 3.0 lub serwerze plików (NAS).

Większość napędów SSD wyposażonych jest w interfejs Serial ATA (SATA), który stosowany jest również w klasycznych dyskach magnetycznych. Dzięki temu, można zwiększyć wydajność starego komputera, wymieniając w nim dysk na nośnik SSD. Obecnie najczęściej montowane są dyski w formacie 2,5 cala. W nowoczesnych ultrabookach coraz częściej spotyka się jednak modele dysków SSD w standardzie mSATA, które zamknięto w mniejszej i cieńszej, 1,8 calowej, obudowie.

Ekran

W zastosowaniach biurowych z powodzeniem wystarczy ekran panoramiczny o rozdzielczości 1366×768 punktów. W przypadku modeli wyposażonych w system Windows 8 warto pokusić się o zakup ekranu z rozdzielczością HD+ (1600×900 pikseli) lub FullHD (1920×1080 punktów). Należy pamiętać, że przy tak dużej rozdzielczości, okna, ikony i paski narzędzi klasycznych aplikacji Windows mogą być zbyt małe, aby z nich komfortowo korzystać. W wielu przypadkach konieczne więc będzie zmniejszenie rozdzielczości w ustawieniach systemu.

Ultrabooki Lenovo Idea Yoga 2 wyposażone są w ekran o rozdzielczości QHD+ (3200×1800 pikseli). [źródło: Lenovo]

Ciekawostką dotyczącą ekranów jest to, że niedawno firma Lenovo wprowadziła do oferty ultrabooki Idea Yoga 2 wyposażone w niespotykany dotychczas w tej klasie urządzeń, 13,3 calowy wyświetlacz o rozdzielczości QHD+ (3200×1800 pikseli). Zastosowana w nim matryca IPS z dziesięciopunktowym wielodotykiem zapewnia szerokie widzenia oraz dokładnie reaguje na dotyk i gesty ręki użytkownika.

Ultrabooki

Ultrabooki to nowa kategoria laptopów, która zdobywa coraz większe grono zwolenników wśród użytkowników indywidualnych i biznesowych. Dwie podstawowe cechy ultrabooków to niewielka masa (nie więcej niż 1,6 kg) oraz grubość (maksymalnie 21 lub 23 mm dla komputerów konwertowalnych, łączących w sobie funkcje notebooka i tabletu).

W odróżnieniu od tabletów i netbooków, ultrabooki oferują wydajność i funkcjonalność zbliżoną do klasycznych laptopów. Z tego względu urządzenia tej klasy są chętnie wybierane przez pracowników działów sprzedaży, marketingu oraz menedżerów, którzy potrzebują wysoce mobilnych, ale jednocześnie użytecznych rozwiązań.

W ultrabookach montuje się niskonapięciowe procesory np. Intel Core i5-4200U, które w połączeniu z wydajnym i oszczędnym dyskiem SSD mogą działać na baterii nawet 9 godzin bez ładowania.